• FruCasparsson

Babyskydd, vilket valde du & varför?

Hej! 
    Väntar första i slutet på april, så det börjar dra ihop sig nu, dags att införskaffa babydkyddet. Jag och mannen har båda fastnat för Recaro Young Profi Plus, dels på grund av att den är fin, men också för att det är en lätt stol. Sen kör mannen lite rally/racing och har recarostolar i sin bil så det kan ha en del med det att göra också ;)

Men, nu vill jag höra vilken stol du har, och varför du har just den stolen? Egentligen kan jag tänka mig att de flesta babyskydden är "samma lika", för de kostar ungefär lika mycket allihop, och ser ju rätt lika ut egentligen. Många i bekantskapskretsen har haft Brio Primo, och det är också en fin stol tycker jag. Misstänker att så många köpt den beror på att den helt enkelt är billigare än de flesta andra? 

Har läst i tester lite hit och dit och tycker det verkar som om det är olika beroende på vem som testar, dock har jag inte sett att någon stol fått underkänt iallafall :) 

• Svar på tråden Babyskydd, vilket valde du & varför?
  • Cornellia

Vi valde en Akta graco med bas, enbart för att det passade att klicka på vagnen. Den funktionen har varit guld värd, och jag skulle verkligen inte velat vara utan den. Sen att det var ganska billigt var ett plus.

• Minza83

när vi väntade 1a barnet så kollade vi på tester som gjorts och valde det som då var bäst i test. fick första barnet 2009.
    det blev då ett akta graco logico s, bebisen ligger djupt i den, den har "oslagbara" sidokollisionsskydd.
    ombonat på något vis var det med. :)
    det var ganska tungt att bära, men båda barnen låg väldigt bra i det! vi var nöjda iaf! 

• veh

Just Maxi-Cosis babyskydd ser ju ganska mycket ut som Recaros? Tycker jag i alla fall?

Men har, vad jag vet, en bas som går att sätta fast med bälte. Så du skulle ni kunna ha samma funktioner fast utan att behöva installera isofixfästen i er bil.

Du nämnde också att du har dålig rygg och en bit att bära. Jag hade kanske inte dålig rygg, men det blir snabbt tungt att bära babyskyddet ändå... Så då kommer du antagligen behöva lösa det på ett annat sätt ändå. Ett sätt hade ju varit om du hade kunnat sätta fast babyskyddet på vagnschassit.

Men jag tyckte det funkade bra att bara ställa babyskyddet i vagnen, och så självklart hålla även i babyskyddets handtag för att hindra det från att välta. Så tog jag mig ner i hissen, och ut till bilen ganska många gånger

• veh

Glömde säga: Jag har en Acta Graco Autobaby (har glömt siffrorna) med bältad bas till.

Funkade bra, uppfyllde alla säkerhetskrav och kostade (i nyköp) 1000 kr inklusive bas när jag slog till på den...

• Cecci78
    TvåTrollungar skrev 2012-03-05 19:00:01 följande:
    Alla stolar är INTE lika säkra bara för att det säljs i butik.  Det finns flera olika aspekter på varför ett 5 punkt är säkrare. Dels är det betydligt enklare att få bältet att sitta rätt med 5 punkts, om det inte gör det kan barnet glida ur vid en krock, de räcker att barnet har en overall som är lite buffig kring axlarna så ser det ut som axelremmarna sitter över axlarna. När man krockar i en vanlig bakåtvänd stol tar den mesta kraften på ett sätt som gör att barnet trycks bakåt i stolen men i ett babyskydd är stolen mer bakåtlutad vilket gör att barnet glider uppåt betydligt mer sitter inte bältet ordentligt över axeln kan barnet tryckas upp och ur.  Sen även om bältet sitter rätt får barnet ta emot väldigt mycket belastning på axlar, vilket i sin tur ger ett tryck på hela ryggraden. Med ett 5 punkt sitter bältet över barnets lår (lika med tjockaste benet) och kraften som då skulle ta i axlar/rygg tas i stället mest på låret, vilket gör att det inte är lika stor risk för skada i rygg.
    jag tycker också 5-punkt känns bättre men overall ska man inte alla ha i stolarna, i ett babyskydd är det ju jättelätt att skippa overallen, bara att ta in skyddet och sätta barnet i det inomhus och sedan lägga filt över
  • TvåTrollungar

Cecci78. Nej man "ska" inte ha overall men hur många skippar det i verkligheten? Om de är 20-25 minus i halva vintern och bilen inte står i garage är det svin kallt i bilen, fungerar inte att bara bädda in en bebis! Man får väga för och nackdelar, sen brukar jag tänka på vad händer om man kör ute på landet och krockar och det dröjer innan ambulans kommer då hinner ju barnet frysa ihjäl om det är typ -25 ute! Men självklart gör man så gott man kan och ett bälte som sitter ordentligt på en overall är bättre än en som sitter fel. Jag brukar dra åt banden varje gång allt jag kan vare sig det har tunn tröja eller overall!.

• Cecci78
    TvåTrollungar skrev 2012-03-06 19:35:19 följande:
    Cecci78. Nej man "ska" inte ha overall men hur många skippar det i verkligheten? Om de är 20-25 minus i halva vintern och bilen inte står i garage är det svin kallt i bilen, fungerar inte att bara bädda in en bebis! Man får väga för och nackdelar, sen brukar jag tänka på vad händer om man kör ute på landet och krockar och det dröjer innan ambulans kommer då hinner ju barnet frysa ihjäl om det är typ -25 ute! Men självklart gör man så gott man kan och ett bälte som sitter ordentligt på en overall är bättre än en som sitter fel. Jag brukar dra åt banden varje gång allt jag kan vare sig det har tunn tröja eller overall!.
    har ingen statistik på det men jag har då aldrig använt overall eller jackor i bilen på mina barn, då har jag haft den ena bakåtvänd i 7 år, den andra är bara 4 än. Ullfiltar är bra:) Kör iofs inga långa sträckor på vintern vanligtvis.
  • Cecci78
    TvåTrollungar skrev 2012-03-06 19:35:19 följande:
    fast så länge de sitter i babyskydd är det ju inga problemas, det finns ju speciella åkpåsar eller överdrag som är till dem som sitter fast på stolen typ
  • Stumpan83

Till andra barnet köpte vi en akta Graco Duologic, kostar lite mer än ett renodlat babyskydd men går att använda märkbart längre upp till 3-4 års-åldern.

• TvåTrollungar

Cecci78 jag tror inte jag sett en enda här uppe i Skellefteå som inte har haft någon form av overall/ jacka under vintern i babyskyddet faktiskt. Så jag måste ju tala från den verkliga erfarenheten, inte vad som anses rätt/ bäst.

• TvåTrollungar

Cecci78 jag tror inte jag sett en enda här uppe i Skellefteå som inte har haft någon form av overall/ jacka under vintern i babyskyddet faktiskt. Så jag måste ju tala från den verkliga erfarenheten, inte vad som anses rätt/ bäst.

• Cecci78
    TvåTrollungar skrev 2012-03-07 06:24:38 följande:
    nä, men vill man så går det utan overall:) vi körde med fleece på barnen
Svar på tråden Babyskydd, vilket valde du & varför?