• FruCasparsson

Babyskydd, vilket valde du & varför?

Hej! 
    Väntar första i slutet på april, så det börjar dra ihop sig nu, dags att införskaffa babydkyddet. Jag och mannen har båda fastnat för Recaro Young Profi Plus, dels på grund av att den är fin, men också för att det är en lätt stol. Sen kör mannen lite rally/racing och har recarostolar i sin bil så det kan ha en del med det att göra också ;)

Men, nu vill jag höra vilken stol du har, och varför du har just den stolen? Egentligen kan jag tänka mig att de flesta babyskydden är "samma lika", för de kostar ungefär lika mycket allihop, och ser ju rätt lika ut egentligen. Många i bekantskapskretsen har haft Brio Primo, och det är också en fin stol tycker jag. Misstänker att så många köpt den beror på att den helt enkelt är billigare än de flesta andra? 

Har läst i tester lite hit och dit och tycker det verkar som om det är olika beroende på vem som testar, dock har jag inte sett att någon stol fått underkänt iallafall :) 

• Svar på tråden Babyskydd, vilket valde du & varför?
  • FruCasparsson

Ja, det är det ju också! :) Inte lätt det här, en hel djungel! Vi behöver inte tänka på platsen, då vi "bara" ska ha ett barn i en volvokombi.Förstår att det blir svårt att få till det med tre barn i en bil, allra helst om det är tätt i ålder så de andra barnen också ska ha sina bilstolar.

• FruCasparsson
    Caladhiel skrev 2012-03-05 12:31:34 följande:
    Vi hade Brio Primo och var jättenöjda. Orsaken till att vi köpte det var att det var lättast på marknaden, basen gick att fästa med både bälte och isofix, samt att det "kantiga" handtaget var bekvämt att bära i armkrok. Min bror fick barn ungefär samtidigt som oss, och de hade köpt en Britax-stol, och den måste man alltid bära i handen eftersom sufletten satte fast i handtaget.

Sedan då sonen föddes visade det sig dessutom att det var extra bra att ha Primo, som är lite mindre inuti än Britax, för vår lilla kille var bara 2,5 kg och 44 cm. Han såg jätteliten ut i Primon men satt bra, men då vi provade sätta honom i min brors Britax så satt han inte alls lika stadigt och ombonat.
  • FruCasparsson

Brion väger 3,8 kg, och Recaron 3,5 kg, så det var inte stor skillnad. Maxi-Cosi Cabriofix är lättast med 3,25 kg (enligt Smartsons lista jag hittade nu när jag googlade, kan hända att det är förra årets modeller).

Det där med bälte har ja inte ens tänkt på Två Trollungar, självklart vill jag har fempunktsbälte (vilket Recarostolen har som). Verkar bara vara Brion som har trepunktsbälte av de jag tittat på iallafall. 

• FruCasparsson
    Sweet life skrev 2012-03-05 12:50:55 följande:
    Brio Primo som har trepunktsbälte och de stolar som har fempunktsbälte anses vara lika säkra. Där är det ingen skillnaden. Den enda skillnaden är att barnet sitter mer fast och inte kan glida runt i stolen, men det har inget med säkerheten att göra utan ren komfort för barnet..
    Okej, att det skulle vara någon säkerhetsrisk med just Briostolen tror jag verkligen inte, men det känns nog bättre för mammahjärtat ju mer bebis sitter fast ;) För mig, men kanske inte för alla. Sen tycker jag att det måste vara skönare för barnet också att sitta rejält fast i stolen
  • FruCasparsson
    Sweet life skrev 2012-03-05 13:00:51 följande:
    Juste, känns bättre för mammahjärtat...

När man går in i en barnbutik idag så försöker dem ju sälja på en allt som finns. T ex ett andningslarm. "vill du inte att ditt barn ska dö så köper du ett sånt här".. Och vad gör föräldrarna då? Jo får dåligt samvete mot sitt barn och köper ett andningslarm.. Det var bara ett exempel men du förstår vad jag menar. Allt företagen och tillverkarna kan tjäna pengar på när det gäller förstagångsföräldrar lobbar dem ju för...
    Ja, det finns en uppsjö av diverse "nödvändigheter" som man bara "måste" ha, det är jag medveten om :) Har inte haft en tanke på att skaffa mig ett andningslarm, då jag inte har något behov av det. Jag dömer heller inte de som använder dom, så det är ingen diskussion jag vill ta :) 

Men just i den här frågan med babyskydd så är det ju så krasst att vi måste ha ett, eftersom vi bor en-två mil från civilisationen, och åker mycket bil. Då¨tar jag mig friheten att tänka lite med "mammahjärtat" faktiskt. Om jag bara skulle låta det styra skulle jag väl helst rulla in ungen i en hel bal med bubbelplast och en syrgastub så den slapp andas in luftföroreningar och sen stänga in oss i en bunker någonstans ;) Finns väl ingen förälder som vill att ens barn ska göra illa sig?
    FruBecks skrev 2012-03-05 13:47:27 följande:
    Vi valde Be Safe för att den då var säkrast på marknaden och fortfarande vinner flera Bäst i test.
    Nackdelen är att den är väldigt tung redan innan man lagt barnet i den så man bär inte runt på den i onödan. Men för oss fick säkerheten gå allra först.  
    ialia skrev 2012-03-05 13:08:41 följande:
    Besafe izgo för att den är lätt och besafe vinner alltid alla tester och man kan ha den till Bugaboo.
    BeSafe har jag hört mycket gott om, de har ju vunnit flera tester osv. Att den passar på Bugaboon ger jag blanka f*n i faktiskt, eftersom det inte finns på världskartan att vi skaffar oss en sån (det står en Kronan Duovagn och väntar redan). Dock faller BeSafen på vikten, då det tyvärr är så att det kommer bäras en hel del i babyskyddet vid in och ut ur bil osv (nej, alla har inte parkering alldeles bredvid dörren), och min rygg är kass sen tidigare (och har inte blivit bättre under graviditeten heller).  
  • FruCasparsson
    Sisisisi skrev 2012-03-05 14:17:26 följande:
    Det är ju bara be safe izi sleep som är astung. izi go är lätt!
    Hade helt missat att det fanns två olika *skäms* ! Ska kika :) 
Svar på tråden Babyskydd, vilket valde du & varför?