• Cecci78

Babyskydd, vilket valde du & varför?

TvåTrollungar skrev 2012-03-05 19:00:01 följande:
    Alla stolar är INTE lika säkra bara för att det säljs i butik.  Det finns flera olika aspekter på varför ett 5 punkt är säkrare. Dels är det betydligt enklare att få bältet att sitta rätt med 5 punkts, om det inte gör det kan barnet glida ur vid en krock, de räcker att barnet har en overall som är lite buffig kring axlarna så ser det ut som axelremmarna sitter över axlarna. När man krockar i en vanlig bakåtvänd stol tar den mesta kraften på ett sätt som gör att barnet trycks bakåt i stolen men i ett babyskydd är stolen mer bakåtlutad vilket gör att barnet glider uppåt betydligt mer sitter inte bältet ordentligt över axeln kan barnet tryckas upp och ur.  Sen även om bältet sitter rätt får barnet ta emot väldigt mycket belastning på axlar, vilket i sin tur ger ett tryck på hela ryggraden. Med ett 5 punkt sitter bältet över barnets lår (lika med tjockaste benet) och kraften som då skulle ta i axlar/rygg tas i stället mest på låret, vilket gör att det inte är lika stor risk för skada i rygg.
    jag tycker också 5-punkt känns bättre men overall ska man inte alla ha i stolarna, i ett babyskydd är det ju jättelätt att skippa overallen, bara att ta in skyddet och sätta barnet i det inomhus och sedan lägga filt över
  • Cecci78
    TvåTrollungar skrev 2012-03-06 19:35:19 följande:
    Cecci78. Nej man "ska" inte ha overall men hur många skippar det i verkligheten? Om de är 20-25 minus i halva vintern och bilen inte står i garage är det svin kallt i bilen, fungerar inte att bara bädda in en bebis! Man får väga för och nackdelar, sen brukar jag tänka på vad händer om man kör ute på landet och krockar och det dröjer innan ambulans kommer då hinner ju barnet frysa ihjäl om det är typ -25 ute! Men självklart gör man så gott man kan och ett bälte som sitter ordentligt på en overall är bättre än en som sitter fel. Jag brukar dra åt banden varje gång allt jag kan vare sig det har tunn tröja eller overall!.
    har ingen statistik på det men jag har då aldrig använt overall eller jackor i bilen på mina barn, då har jag haft den ena bakåtvänd i 7 år, den andra är bara 4 än. Ullfiltar är bra:) Kör iofs inga långa sträckor på vintern vanligtvis.
  • Cecci78
    TvåTrollungar skrev 2012-03-06 19:35:19 följande:
    Cecci78. Nej man "ska" inte ha overall men hur många skippar det i verkligheten? Om de är 20-25 minus i halva vintern och bilen inte står i garage är det svin kallt i bilen, fungerar inte att bara bädda in en bebis! Man får väga för och nackdelar, sen brukar jag tänka på vad händer om man kör ute på landet och krockar och det dröjer innan ambulans kommer då hinner ju barnet frysa ihjäl om det är typ -25 ute! Men självklart gör man så gott man kan och ett bälte som sitter ordentligt på en overall är bättre än en som sitter fel. Jag brukar dra åt banden varje gång allt jag kan vare sig det har tunn tröja eller overall!.
    fast så länge de sitter i babyskydd är det ju inga problemas, det finns ju speciella åkpåsar eller överdrag som är till dem som sitter fast på stolen typ
  • Cecci78
    TvåTrollungar skrev 2012-03-07 06:24:38 följande:
    Cecci78 jag tror inte jag sett en enda här uppe i Skellefteå som inte har haft någon form av overall/ jacka under vintern i babyskyddet faktiskt. Så jag måste ju tala från den verkliga erfarenheten, inte vad som anses rätt/ bäst.
    nä, men vill man så går det utan overall:) vi körde med fleece på barnen
Svar på tråden Babyskydd, vilket valde du & varför?