• Indianica

En reflektion kring Polarn o.Pyrets höga priser, reklamationer= orsak? Åsikt?

Noterade att Polarn o.Pyret höjt priserna igen, nu kostar en t-tröja (randig) 200 kronor. För 5-6 år sedan kostade en skaljacka på Polarn O.Pyret 400 kr, idag kostar den 800 kr och många fler exempel på stora prishöjningar finns.

Dock har jag börjat fundera på det här med reklamationer och reklamationernas del i det hela. För om man tittar på företagets Facebooksida, ser man att de verkar godkänna i stort sätt alla reklamationer som kommer in. Och det verkar komma in en hel del. De tycks inte heller vara knussliga med tidsaspekten, utan reklamationer på en jacka som är typ 1.5 år gammal lämnas in och byts ut för att någon söm lossnat eller dyl. Och i höstas reklamerades troligtvis stora mängder skalbyxor eftersom man på uppmaning av folk på familjeliv duschade på skalbyxornas sömmar och då ansåg sig kunna bevisa att byxorna inte höll måttet eftersom de läckte in vatten. Dvs byxor för flera hundra kronor återtogs och kastades bort.

Detta förfarande måste ju kosta företaget stora summor pengar tänker jag. Och på något sätt antar jag att Polarn o-Pyret vill få tillbaka dessa förlorade pengar, t.ex. genom prishöjningar. Har själv funderat över vad jag tycker om det här. Skulle jag föredra billigare Polarn o.Pyretkläder och striktare förhållningssätt gentemot reklamationer eller är det bara bra och skönt med dyra kläder som utan knussel kan lämnas tillbaka om de tappar färg, form eller någon söm..?

Vad tycker ni? Jag har inte kommit fram till vad jag tycker än

• Svar på tråden En reflektion kring Polarn o.Pyrets höga priser, reklamationer= orsak? Åsikt?
  • Nina 566

Ja, det kan säkert ha med detta att göra....Eller så har POP alltid varit "generösa" med reklamationer just av den anledning att dom vill ha kläder med bra kvalite och att kunden ska kunna köpa dessa dyra plagg och veta att dom får en bra vara...men OM varan skulle vara mindre bra av någon anledning så tas den tillbaka utan gnäll.

Jag tokgillar POP, och mina barn har/haft både ytterkläder och vanliga kläder. Jag har både köpt nytt och beg och har alltid varit nöjd. Har för mig att nån dragkedja krånglade..det är allt.

Jag vet inte vad jag tycker om din fråga, sämre kvalite eller prishöjning...     

• Oklok

Tror jag absolut har en stor påverkan.

Sen är det ju bara fjantigt att gå tillbaka med en gammal jacka, eller en skada man själv har förorsakat. Även att stå och duscha ett plagg fast barnet inte har blivit blöt ute under användning. Sen att zipbyxorna kan läcka in vid dragkedjan bör man kunna räkna ut själv då det inte är vattentät material där.

• UllisUlrika

Kläderna har väl ett högre pris än andra kedjor pga kvalitet och service i butik. En jacka från Lindex kan kanske inte gå i arv så många år som en PoP. Deras kläder är inte slit och släng som H

• la dolce vita

Jag funderar också mycket på detta, och det måste vara så att deras generösa hållning mot reklamationer leder till högre priser. Ex folk som köper beggade skalkläder som läcker (säkert för att förre ägaren tvättat med skäljmedel) gnäller som f-n, skriver ned bolaget på diverse öppna och slutna sidor och sedan reklamerar. Egoistiskt beteende till max, och otroligt frustrerande. Jag handlar supermycket på Pop, säkert för 60.000 per år och är dessutom aktieägare, och blir irriterad över allt gnäll fast de är så "snälla" med reklamationer. Folk är visst aldrig nöjda.
    Jag önskar att de vore mer restriktiva med reklamationer, för så förbaskat dyra är inte deras kläder.

• Nina 566
    la dolce vita skrev 2012-03-06 15:34:38 följande:
    Jag funderar också mycket på detta, och det måste vara så att deras generösa hållning mot reklamationer leder till högre priser. Ex folk som köper beggade skalkläder som läcker (säkert för att förre ägaren tvättat med skäljmedel) gnäller som f-n, skriver ned bolaget på diverse öppna och slutna sidor och sedan reklamerar. Egoistiskt beteende till max, och otroligt frustrerande. Jag handlar supermycket på Pop, säkert för 60.000 per år och är dessutom aktieägare, och blir irriterad över allt gnäll fast de är så "snälla" med reklamationer. Folk är visst aldrig nöjda.
    Jag önskar att de vore mer restriktiva med reklamationer, för så förbaskat dyra är inte deras kläder.

Köper man beg så borde man knappast gnälla osv, då man inte vet hur kläderna har hanterats innan...
  • la dolce vita
    Nina 566 skrev 2012-03-06 16:25:48 följande:
    Köper man beg så borde man knappast gnälla osv, då man inte vet hur kläderna har hanterats innan...
    Precis! Det borde finnas en gräns att reklamation bara gäller för första ägaren, men det är ju naturligtvis omöjligt i praktiken.
  • Veritaslux

Det är möjligt att Polarns marginaler minskat men knappast till följd av reklamationer. Så vitt jag vet har Polarn alltid varit ett kundvänligt företag (ja, jag anser det kundvänligt att helt enkelt ta lite svinn i stället för att tjafsa gentemot en kund om rätt och fel). Det finns gott om företag, även de som har som policy med låga priser, som har en generös hållning gentemot reklamationer (och även bytesrätt/öppet köp etc). Clas Ohlsson, Kjell & Co, H&M och JC är några jag vet på rak arm. 

När det gällde diskussionen om skalplaggen så följde jag den lite grann och som jag förstod det fanns det många kunder som haft plagg från tidigare säsonger som hållit bättre mot väta än just höstens kollektion. Då känns det som att någonting är fel på plagget och inte handhavandet, tycker jag.  

Mamma till underbar dotter född 19 juni 2011
  • Nina 566
    la dolce vita skrev 2012-03-06 16:46:57 följande:
    Precis! Det borde finnas en gräns att reklamation bara gäller för första ägaren, men det är ju naturligtvis omöjligt i praktiken.

Tar POP emot kläderna utan kvitto? Och hur länge är OK att klaga på ett plagg?
  • Indianica
    la dolce vita skrev 2012-03-06 15:34:38 följande:
    Alltså, deras Facebooksida är ju helt obeskrivlig. Aldrig sett en FB-sida med så mycket gnäll. Så tråkigt att se. Tycker folk är helt respektlösa i sin ton ibland. Om man nu är missnöjd, kan man då inte mejla dem privat? Jag tycker det är jättetråkigt och samtidigt lite konstigt med alla problem folk verkar ha. Jag handlar där en del och har aldrig haft mycket bekymmer med kläderna alls, förutom med ullfrotté som snabbt gick sönder, men det orkade jag inte reklamera. Ibland undrar jag hur folk behandlar sina kläder...??? Eller handlar det om begagnat som rasar ihop?

Nu är det visst på väg att växa upp en mindre storm för att säsongens skalkläderna tydligen "läcker färg", vi får väl se vart det leder...
  • la dolce vita
    Nina 566 skrev 2012-03-06 18:25:03 följande:
    Tar POP emot kläderna utan kvitto? Och hur länge är OK att klaga på ett plagg?
    Man har ju alltid tre års reklamationsrätt, och de tar oftast kläder utan kvitton. De är, som sagt, väldigt snälla.
  • la dolce vita
    Indianica skrev 2012-03-06 20:23:45 följande:
    Alltså, deras Facebooksida är ju helt obeskrivlig. Aldrig sett en FB-sida med så mycket gnäll. Så tråkigt att se. Tycker folk är helt respektlösa i sin ton ibland. Om man nu är missnöjd, kan man då inte mejla dem privat? Jag tycker det är jättetråkigt och samtidigt lite konstigt med alla problem folk verkar ha. Jag handlar där en del och har aldrig haft mycket bekymmer med kläderna alls, förutom med ullfrotté som snabbt gick sönder, men det orkade jag inte reklamera. Ibland undrar jag hur folk behandlar sina kläder...??? Eller handlar det om begagnat som rasar ihop?

Nu är det visst på väg att växa upp en mindre storm för att säsongens skalkläderna tydligen "läcker färg", vi får väl se vart det leder...
    Håller med, och jag blev så förbannad på diskussionen om trycken som spricker. Ja men köp inte plagg efter plagg med plasttryck i så fall!
    Jag har heller inte reklamerat mycket, men på ett par jeans ramlade knappen av - de skickade till sömmerska och det blev fixat. Hade en ws med en söm som gick upp - de skickade till sömmerska som fixade direkt. Inga sura miner. Det är service man knappt kan förvänta sig, helt suveränt! Men vissa börjar ju gorma och skall ha nytt nytt nytt och kompensation också, annars går de till Plus etc. Tröttsamt!
  • SOL10

Alltså de är ju inte dyra alls? Om man inte jmf m cubus...

• Indianica
    SOL10 skrev 2012-03-08 21:18:28 följande:
    Alltså de är ju inte dyra alls? Om man inte jmf m cubus...
    Vad dyrt och inte är dyrt kan ju diskuteras, men nu menar jag jämfört med "vanliga stora" kedjor såsom t ex Kapp Ahl där en skaljacka kostar ungefär 50% så mycket som Polarn. O Pyrets gör och där en t-shirt knappast kostar 200 kr, utan snarare 49-79 kr.Dessutom har ju Polarn. OPyrets kraftigt höjt priserna och 800 för en skaljacka är mer än de 400 kr de kostade för ett tag sedan på samma kedja.

Jag jämför alltså och konstaterar att i min hemstad är Polarn o.Pyret den dyraste barnklädesbutiken, däremot är ju den kedjan inte dyrare än Stadium där jag också köper barnkläder och då mest riktiga "sportmärken".
  • DetGodaLivet

Nej polarn o pyrets prissättning har inget med deras kostnader att göra. De tär en del i varumärket. Dyra kläder = hög status.

De flesta av deras kläder tillverkas i låglöneländer och är mycket billiga att producera. En skaljacka som säljs för tusen spänn kostar inte ens en hundring att tillverka. Även om var tionde kund skulle reklamera går de plus.

Även om deras kostnader för reklamationer skulle minska skulle du som kund betala samma pris i butiken. Du fgick ju inte lägre prislapp när tillverkningkostnaderna halverades pga utlandsflytt eller hur?

• DetGodaLivet

Jag tror för övrigt "gnället" och reklamationerna beror på att kudnerna har fel förväntningar på kläderna. Förr var POP ett kvalitetsmärke som byggde sitt rykte och renommé på extremt hållbara kläder (på den tiden i själva var små). Detta renommé är ju fprtfarande en viktig del i varumärket trots att man inte längre gör kläder på något annat sätt än de "vanliga" kedjorna. Folk tror helt enkelt att när de betalar mer ska de få något mer och blir besvikna när så ej är fallet. Högre pris = högre krav.

• Nina 566
    DetGodaLivet skrev 2012-03-11 18:06:35 följande:
    Jag tror för övrigt "gnället" och reklamationerna beror på att kudnerna har fel förväntningar på kläderna. Förr var POP ett kvalitetsmärke som byggde sitt rykte och renommé på extremt hållbara kläder (på den tiden i själva var små). Detta renommé är ju fprtfarande en viktig del i varumärket trots att man inte längre gör kläder på något annat sätt än de "vanliga" kedjorna. Folk tror helt enkelt att när de betalar mer ska de få något mer och blir besvikna när så ej är fallet. Högre pris = högre krav.

Jag har faktiskt köpt Kappahls skalkläder till yngsta sonen i år, den skall ha "samma" funktion med vind, vatten och andas osv. Har POP skaljacka o byxor som jag köpte förra året  så det ska bli spännand att testa =)
    Jag tycker faktiskt att Kappahls jackan har bättre passform, då kan kan spänna åt "där nere" på två ställen och inte få det där glappet i magen..kallt..=)
  • Dinosaurie
    la dolce vita skrev 2012-03-06 21:12:26 följande:
    Håller med, och jag blev så förbannad på diskussionen om trycken som spricker. Ja men köp inte plagg efter plagg med plasttryck i så fall!
    Jag har heller inte reklamerat mycket, men på ett par jeans ramlade knappen av - de skickade till sömmerska och det blev fixat. Hade en ws med en söm som gick upp - de skickade till sömmerska som fixade direkt. Inga sura miner. Det är service man knappt kan förvänta sig, helt suveränt! Men vissa börjar ju gorma och skall ha nytt nytt nytt och kompensation också, annars går de till Plus etc. Tröttsamt!
    Jag tycker att man har rätt att ifrågasätta när tryck spricker efter två tvättar.. Och lägger man en ny röd skaljacka i blöt och vattnet blir rött som blod är det INTE okej, oavsett vad man betalat.

Jag gillar också PoP men jag tycker ändå inte man kan försvara allt genom att bara säga "ja men köp inte det då"....
  • flisen1

Kanske beror prishöjningen lite på att RNB fullständigt blöder pengar och POP är den enda av deras kedjor som går bra...

Svar på tråden En reflektion kring Polarn o.Pyrets höga priser, reklamationer= orsak? Åsikt?