Inlägg från: Indianica |Visa alla inlägg
  • Indianica

    En reflektion kring Polarn o.Pyrets höga priser, reklamationer= orsak? Åsikt?

    Noterade att Polarn o.Pyret höjt priserna igen, nu kostar en t-tröja (randig) 200 kronor. För 5-6 år sedan kostade en skaljacka på Polarn O.Pyret 400 kr, idag kostar den 800 kr och många fler exempel på stora prishöjningar finns.

    Dock har jag börjat fundera på det här med reklamationer och reklamationernas del i det hela. För om man tittar på företagets Facebooksida, ser man att de verkar godkänna i stort sätt alla reklamationer som kommer in. Och det verkar komma in en hel del. De tycks inte heller vara knussliga med tidsaspekten, utan reklamationer på en jacka som är typ 1.5 år gammal lämnas in och byts ut för att någon söm lossnat eller dyl. Och i höstas reklamerades troligtvis stora mängder skalbyxor eftersom man på uppmaning av folk på familjeliv duschade på skalbyxornas sömmar och då ansåg sig kunna bevisa att byxorna inte höll måttet eftersom de läckte in vatten. Dvs byxor för flera hundra kronor återtogs och kastades bort.

    Detta förfarande måste ju kosta företaget stora summor pengar tänker jag. Och på något sätt antar jag att Polarn o-Pyret vill få tillbaka dessa förlorade pengar, t.ex. genom prishöjningar. Har själv funderat över vad jag tycker om det här. Skulle jag föredra billigare Polarn o.Pyretkläder och striktare förhållningssätt gentemot reklamationer eller är det bara bra och skönt med dyra kläder som utan knussel kan lämnas tillbaka om de tappar färg, form eller någon söm..?

    Vad tycker ni? Jag har inte kommit fram till vad jag tycker än

  • Svar på tråden En reflektion kring Polarn o.Pyrets höga priser, reklamationer= orsak? Åsikt?
  • Indianica
    la dolce vita skrev 2012-03-06 15:34:38 följande:
    Jag funderar också mycket på detta, och det måste vara så att deras generösa hållning mot reklamationer leder till högre priser. Ex folk som köper beggade skalkläder som läcker (säkert för att förre ägaren tvättat med skäljmedel) gnäller som f-n, skriver ned bolaget på diverse öppna och slutna sidor och sedan reklamerar. Egoistiskt beteende till max, och otroligt frustrerande. Jag handlar supermycket på Pop, säkert för 60.000 per år och är dessutom aktieägare, och blir irriterad över allt gnäll fast de är så "snälla" med reklamationer. Folk är visst aldrig nöjda.
    Jag önskar att de vore mer restriktiva med reklamationer, för så förbaskat dyra är inte deras kläder.
    Alltså, deras Facebooksida är ju helt obeskrivlig. Aldrig sett en FB-sida med så mycket gnäll. Så tråkigt att se. Tycker folk är helt respektlösa i sin ton ibland. Om man nu är missnöjd, kan man då inte mejla dem privat? Jag tycker det är jättetråkigt och samtidigt lite konstigt med alla problem folk verkar ha. Jag handlar där en del och har aldrig haft mycket bekymmer med kläderna alls, förutom med ullfrotté som snabbt gick sönder, men det orkade jag inte reklamera. Ibland undrar jag hur folk behandlar sina kläder...??? Eller handlar det om begagnat som rasar ihop?

    Nu är det visst på väg att växa upp en mindre storm för att säsongens skalkläderna tydligen "läcker färg", vi får väl se vart det leder...
  • Indianica
    SOL10 skrev 2012-03-08 21:18:28 följande:
    Alltså de är ju inte dyra alls? Om man inte jmf m cubus...
    Vad dyrt och inte är dyrt kan ju diskuteras, men nu menar jag jämfört med "vanliga stora" kedjor såsom t ex Kapp Ahl där en skaljacka kostar ungefär 50% så mycket som Polarn. O Pyrets gör och där en t-shirt knappast kostar 200 kr, utan snarare 49-79 kr.Dessutom har ju Polarn. OPyrets kraftigt höjt priserna och 800 för en skaljacka är mer än de 400 kr de kostade för ett tag sedan på samma kedja.

     Jag jämför alltså och konstaterar att i min hemstad är Polarn o.Pyret den dyraste barnklädesbutiken, däremot är ju den kedjan inte dyrare än Stadium där jag också köper barnkläder och då mest riktiga "sportmärken".
Svar på tråden En reflektion kring Polarn o.Pyrets höga priser, reklamationer= orsak? Åsikt?