• SunGirl

Vi som går ner i vikt med shapeup!

Hej!

Jag hoppar in här, började med Shape up i söndags, älskar den och har redan gått ner 2,3kg!!

Har fått ca 10kg övervikt sedan jag började studera i höstas, så nu är det verkligen dags att börja om man ska vara i form till sommaren! Får ju knappt på mig byxorna längre...

Hur kör ni, räknar ni bara kalorier och äter utav allt? Jag tänkte utöver kalorimängden försöka hålla mig till max 20g kolhydrater per dag i 2 veckor för att få en extra kickstart. Hoppas man håller ut så länge...

• SunGirl

Hallå alla!

Tjuvvägde mig imorse och har redan nått veckans mål idag! Känns kul, får se hur mycket minus det landar på till söndag!

Emmacle, vi alla här kör med Shape up redan Glad älskar den! Så lätt att hålla koll på onödiga kalorier och kolhydrater!

• SunGirl

Jag dricker en del cola zero periodvis, tycker den smakar bättre än cola light. Och så innehåller den i princip 0 kcal

Ikväll ska jag prova GB:s lättglass med jordgubbar, ser fram emot!
    Sambon har inte ätit godis på 2 månader, så nu blir det inget godis alls här hemma! Tycker det varit förmycket nu senaste tiden. Så istället ska jag och sonen baka muffins till ikväll och så finns det (grädd)glass till honom så kan man lätt slänga ihop egen chokladsås om han vill ha det. Och så slipper jag äta upp alla godisrester när han lagt sig

Skönt att ni börjar bli friska nu!

• SunGirl

Ja, tuggummi funkar bra för mig också om jag känner mig sugen på något. Ofta är det väl att munnen bara vill tugga..Drömmer

Bonsai, GB:s lättglass vanilj innehåller 120 kcal per 100g ( motsvarar 2 dl glass) och "endast" 7g kolhydrater per 100g. Men det ska ju smaka lite också, annars kan man ju lika gärna vara utan! Så får ge betyg sen!

Man kan jämföra med SIA:s gräddglass vanilj som innehåller 210 kcal/100g och 23g kolhydrater.

• SunGirl

Åh chips... mmm... en av mina stora laster! Jag tycker Arlas kesella 1% är helt okej att göra dipp på, jag märker fatiskt inte skillnaden. Kesella/kvarg är ju lite syrligt precis som gräddfil. Men när jag testade med ICA:s 0,1% så blev den alldeles för kompakt tyckte jag!

Har ökat kolhydraterna till 40g per dag istället för 20g från och med idag. Kändes väldigt begränsande med 20g och magen funkar inte riktigt.

Hur många kalorier ligger ni på?

• SunGirl

Tack Bonsai för tipset med chipsen, ska jag lägga på minnet till sen! Just nu vill jag inte äta så mycket kolhydrater då det stoppar min viktnedgång, men när jag når målvikt! Eller kanske lite innan...Drömmer

Girle -jag bytte bubblet mot bubbliga Red Bull Light, dricker det i skumpaglas (lite löjligt, jag vet), men det ger ändå en viss känsla av liiiite lyx

Jag tycker inte att ren alkohol samt vin och skumpa är så farligt egentligen, det ger inte så mycket "ren energi" till kroppen, det mesta svettas/andas vi ut som ättiksyra. Och det innehåller lite kolhydrater, så att unna sig ett eller t.o.m. två glas (torrt) vin/skumpa tycker jag egentligen inte är så farligt 1-2 ggn i veckan när man vill går ner i vikt

När jag når min målvikt så kommer jag äta som jag gör nu, för det är min "normala" kost. Förutom att jag inte räknar kalorierna då. Jag kommer unna mig vad jag vill 1-3 dagar/vecka då det inte påverkar vikten (gjorde iallafall inte!).

• SunGirl

Men då är du ju snart i mål Girle!! Inte långt kvar! Tack, de lilla motiverade faktiskt mig lite extra. Börjar känna av att det är helg nu och "suget" börjar komma, eller mitt hjärnspöke säger "det är ju fredag, det gör väl inte så mycket om man äter vad man vill och hur mycket under EN kväll?". Och så blir det hela helgen... Nej, fy, nu ska jag göra detta och sen kan jag njuta! Problemet är ju bara att jag har låååångt kvar till målvikten så det känns ganska långt borta just nu

Och till råga på allt så ska vi baka muffins nu!

Vad ska man säga, good luck? Skäms

... hoppas de blir torra och äckliga...

• SunGirl

Ok, muffinsen är klara, ska börja med maten nu.

Jag smakade en matsked på smeten, men det känns okej. Sonen provsmakar nu, de ser riktigt saftiga ut inuti.

Hamnade i Victoria Secret's på 3:an och känner mig plötsligt inte det minsta sugen på något! Drömmer

• SunGirl

God morgon!

Hoppas det gick bra för alla igårkväll! Här gick det super (eftersom vi inte hade något godis/chips hemma alls), MEN, jag har gått upp 0,6 kg sedan i torsdags. Misstänker starkt att detta beror på att min mage inte fungerar Har inte gjort nr 2 på flera dagar och igår hade jag riktigt ont i magen, men det liksom gick inte.. Hoppas att det blir bättre idag.

Jag kan förresten verkligen rekommendera GB:s lättglass! Åt 73g av den igår med lika mycket jordgubbar och blev nöjd på sötsugsfronten, totalt ca 110 kcal.

Ska röra på mig mycket idag så hoppas jag att magen sätter igång!

Förresten, kollade upp OLW:s ungsbakade chips 8% fetthalt
    Näringsinnehåll Per 100g Per port. 30g GDA* % GDA* Per port. Energi (kj) 1690 507 8350 6 Energi (kcal) 400 120 2000 6 Protein (g) 6 1.9 50 4 Kolhydrater (g) 73 22 270 8 varav sockerarter (g) 4.4 1.3 90 1 Fett (g) 8.2 2.5 70 4 varav mättade fettsyror (g) 1.0 0.3 20 2 Kostfiber (g) 4.2 1.3 25 5 Natrium (g) 0.9 0.26 2.4 11 -Motsvarande saltinnehåll (g) 1.7 0.51 6 9

Kolhydratsmängden är som i popcorn ung. Att det är mer kolhydrater än i vanliga chips beror på att det är så lite fett.

• SunGirl

Oj vad konstigt det blev när jag postade!

Kcal per 100g = 400

Kolhydrater per 100g= 73g

Svar på tråden Vi som går ner i vikt med shapeup!