• SunGirl

Vi som går ner i vikt med shapeup!

Har varit ute i parken 2h med sonen, jättehärligt väder! Så nu unnar jag mig en av gårdagens muffins till en kopp kaffe efter lunchen

Men nu blir det bara EN, inte hela satsen som det hade blivit i "vanliga" fall......

• SunGirl

Här gick det inte bra igår....
    Nya tag, får hoppas att det iallafall sätter fart på min supertröga mage!

• SunGirl

Amy27, möjligt, har faktiskt inte tänkt på det. Ska börja dricka lite mer och se om det hjälper Tack för tipset!

• SunGirl
    Girle skrev 2012-04-15 12:14:59 följande:
    Sungirl: testa linfrön (typ i fil)+ kaffe+ massor av vatten, det får igång min mage!

Bonsai: ja, då förstår jag att varje gram måste vara invägt. Jag har 1760 kcal som jag sällan äter upp (om det inte är helg, hehe) så då känner jag att jag har "råd" att höfta.

Är precis hemkommen från ett pass på f
    Tack! Min vanliga frukost består av lättkesella utblandat i vatten med massor av loppfrön (inte giftiga som linfrön men samma effekt!), bär (mycket frön i dem), lite pumpa- och solrosfrön och kaffe...... Min mage brukar alltid funka, men kom på att jag faktiskt inte ätit min vanliga frukost denna vecka då det blivit förmycket kolhydrater med mjölkprodukter när jag legat på max 20g/dag
    Men nu ska jag skita i kolhydraterna och äta "som vanligt" istället, ska dock tänka på vattnet!!
    Tack!
  • SunGirl

Här blev det -1,9 sedan förra söndagen, detta var första veckan så hade väl hoppats på lite till men får vara nöjd. Däremot har jag gått upp ett kilo sedan i torsdags.... Hoppas att det har med min tröga mage att göra.

Är det röd dag imorgon??

Grattis LinnV! Måste betyda att du fått goda vanor utan att du tänker på det!

• SunGirl

Jag skrev min favoritfrukost ovan som jag äter oftast, men jag brukar variera mellan dessa beroende på tid och om jag äter frukosten i skolan:

*Lättkesella med bär och lite frön (ca 85-120 kcal, beror helt på vilka frön)

*Kokt ägg m. lite kaviar + 1 skiva rostat LowCarb bröd m. Västan Ost 5% fett + grönsak på (ca 180 kcal)

*Pannkakor på ägg, lättkesella och lite mandelmjöl m. Önos lågkalorisylt eller bär. (ca 180 kcal)

*Omelett (ca 100-200, beror ju på vad man har i den och om det är på helt ägg)

*Dukans mikrobröd m. Västan Ost 5% + grönsak på (ca 150-200 kcal)

Till detta dricker jag kaffe med minimjölk och ibland Cvitamin brus för att det är gott.

Bröd bakar jag eget ibland men numera köper jag färdigt från märket "LowCarb", finns både mörkt och ljust som man rostar. Smakar som vanligt rostbröd. En skiva är då ca 50 kcal och ca 3g kolhydrater.

• SunGirl

Duktigt Goatess82!!

Hmm... det är lite komplicerat det där med kalorier och jag tror man får bestämma sig för själv hur man vill göra. Om man bara vill se kalorier som energi in=energi ut, och bara generalisera begreppet, då kan man spara kalorier och inta det en annan dag.

Kilokalorier, eller energin förbränns på olika sätt i kroppen beroende på om det kommer från kolhydrater, protein eller fett så egentligen är också sammansättningen viktig. Våran ämnesomsättning är ju inte heller konstant, äter vi väldigt lite några dagar går den sannolikt ner, äter vi mer tenderar kroppen till att förbränna mer, den påverkas av stress, sömn, träning o.s.v... Och skulle man proppa i sig 4000-5000 kcal på en dag och går upp 1-2kg till dagen efter så skulle kroppen sannolikt inte lägga på sig 2kg i fett, utan i vatten och det skulle sedan försvinna efter några dagar och man väger lika mycket som innan. Kolhydrater binder mycket vatten.

För mig fungerar det bäst med att köra ett lågt intag konstant, annars hamnar jag i samma spiral som du beskriver goatess82 d.v.s. jag går bara ner några gram till nästa vägdag.

• SunGirl

Wohoo, 6 km på 30 min, genomsnittlig hastighet 11,3km/h!

Nu ska jag hoppa in i duschen, sen blir det lunch och nog dags att plugga lite....... eller mycket.

Amy27, har du en träningsdvd med zumba eller kör du bara själv till musik hemma? Är det roligt? Kanske borde testa det, älskar dans!

Åh, gott med jordgubbar!! Och skönt att röra på sig!

• SunGirl
    Trollius skrev 2012-04-16 21:34:56 följande:
    Hej. Har nyss börjat med hjälp av den här appen. har hållit på sen i fredags och har redan börjat tappa suget lite :) ser kalorier i allt och känner mig ganska fånig :)

Behöver lite pepp och bra tips på bra mat. Nån som sitter inne på bra mat ideer?

Försök att tänka att du faktiskt kan äta av ALLT, du kan till och med äta godis, kakor m.m. men inte i samma mängder som innan. Och äter du en bit blåbärspaj så får du skära ner på något annat alternativt röra mer på dig!

Hur många kalorier äter du per dag om man får fråga?
  • SunGirl

Man kan göra "isglass" på fun light, cola zero eller fanta zero..Drömmer IKEA har isglassformar med pinne nu!

• SunGirl

Idag kom jag äntligen under 60-strecket! 59....9... Så det skiljer visserligen bara 0,1 kg Drömmer men det känns skönt! Känns som om jag kämpat med att just få SE en femma på vågen i månader! Och efter bara 1,5 vecka med Shape up så har jag nu kommit under första delmålet.

Nu ska det kämpas vidare! Blev ingen träning igår men hoppas få in ett kvällspass på gymmet idag!

• SunGirl
    Skabetti skrev 2012-04-18 08:10:39 följande:
    Hoppar in här o frågar: gratisversionen, duger den? Hur mkt kostar det som inte är gratis o har man stor användning av denna?
    Gratisversionen duger alldeles utmärkt!
    *Du kan skriva in din längd, ålder, kön
    *Ställa in hur mycket du vill gå ner per vecka
    *Ändra fördelning protein/kolhydrater/fett m.m.
    *Se diagram för viktkurva, midjemått, antal kcal per dag, se genomsnittlig kcal-mängd/vecka
    *Lägga in egen mat/egna matvaror, söka i livsmedelsdatabasen

Det enda som jag kan sakna lite är att man inte kan spara måltider, som mellanmål och liknande som man ofta äter samma.

Jag tror att man annars betalar en summa per månad, ex 199kr för en månad (men tror det var mer!), och då får man tillgång till alla funktioner. Tror alltså inte att det finns en app som man betalar separat för att uppgradera till. Rätta mig om jag har fel!

Ladda ner gratisversionen och kolla igenom alla funktioner så kan du ju bestämma dig sen!
  • SunGirl
    Girle skrev 2012-04-18 09:19:55 följande:
    Sungirl: wihooooo! Grattis till 5:an! Vad härligt det måste kännas. Jag kämpar för att se en 6:a istället för en 7:a. Har "officiell" vägdag imorgon, men tjuvvägde mig imorse. Då visade vågen exakt 70.0 så om jag lyckas gå ner ett enstaka hekto tills imorgon så skulle jag bli sååååå lycklig. Men 70.0 är också grymt, det har jag inte vägt på den här sidan av graviditeten och lillen är 14 mån. 69 var inskrivningsvikten och 68 är målet. Sen kanske det blir 67 eller 66, det beror på hur jag känner mig. Hur lång är du?
    Grattis Girle!! Skrattande Men oj, då är du snart i MÅL!! Åh, lite avis samtidigt, men på ett bra sätt

Jag är 166 cm, så jag är inte så lång! Hur lång är du?
  • SunGirl
    Girle skrev 2012-04-18 10:05:06 följande:
    175. Hur långt har du kvar?
    Vill ner till samma vikt jag hade innan jag gick upp under hösten! Runt 52-50, så det är nästan 10kg kvar! Det kommer säkert ta 3 månader om man kör hårt.
  • SunGirl
    Santis skrev 2012-04-18 21:23:52 följande:
    Hmm har undvikit att köpa batterier till vågen i flera dagar, är så nervös över hur det går!! Dock vinner min nyfikna sida
    I morgon då måste jag verkligen köpa batterier!
    Håller tummarna för massa minus! Skrattande

Eliten, det ser gott ut! Hemmagjort knäckebröd är tusen ggr godare än köpt!! Hoppas du får fina resultat på vågen!
  • SunGirl

Fantastiskt Girle!!! Skrattande Bra jobbat och grattis!

• SunGirl

Ju mindre man är -ju mindre mat behöver man äta

• SunGirl

Grattis till allas viktminskningar!! Skrattande

Jag sitter själv här och smuttar på ett glas rött... Måste undersöka saken bättre, men har lagt in att 100g vin 13% motsvarar ung. 19 kcal. Så går jag efter egen beräkning så är det inte så farligt med lite vin ibland Drömmer Värre är det man äter till...

Var faktiskt på väg att äta en kaka när jag kom hem, men ångrade mig som tur var. Det känns inte som om det kommer vara så gott. Tog en liten ostbit istället. Snart dags för middag!

• SunGirl

Hej! Jag hängde här för några månader sedan. Har gått ner lite nu på egen hand men står still i vikt, så jag ska ge appen ett försök till tänkte jag Första dagen idag!

Startvikt: 58kg

Svar på tråden Vi som går ner i vikt med shapeup!