• bonsai

Vi som går ner i vikt med shapeup!

kissecat skrev 2012-04-26 21:03:24 följande:
    Det är svårt när man göra maträtter efter recept med många ingredienser. Jag brukar mest höfta då och det borde ju inte göra så mycket när man ändå vet att man håller sig under sitt dagliga kalorimål? Har varken tid eller lust att hålla på och mäta och väga hur mycket som helst. Jag skulle tröttna snabbt om jag var tvungen att hålla på så.

Brukar ni räkna med smöret på mackorna oxå? hur många kalorier är ett normalt lager med smör? 

Jag väger ALLT speciellt smör då det är otroligt mycket kalorier i det. Jag har bytt från bregott till Becel för att det kostar mindre kalorier. Det är meckigt attväga allt, jag använder dessutom också gratis versionen och då kan man inte spara maträtter som man kan på betal. Man kan ju skriva upp vad 100g av den maträtten är i kaloroer så man kommer ihåg det nästa gång och i så fall skriva det under egna kalorier. Jag fryser in maträtter och skriver på hur många kalorier det är.
  • bonsai
    Trollius skrev 2012-04-26 22:01:38 följande:
    kissecat jag funderade också på smöret...så jag vägde det faktiskt idag....jag har ungefär 4 g smör på falu rågrut mackor..mindre på platta mackor så att säga :)  och det landade på 27 kalorier  men jag tycker det är svårt just med mackorna...att höfta hur mycket man har på...för inte orkar man väga varenda ost bit man lägger på smörgåsen :) 

Det beror ju på om man skrapar smöret ordentligt. Sen har tex jag bara 1250 kcal att röra mig med o för mycket höftande gör ju att jag äter alldeles för mycket.
  • bonsai

Välkomna alla nya!! Kul med så många nya! Här går det inte riktigt spikrakt just nu. Lovar att ta helt nya tag på måndag. Dock ska jag nog upp på cykeln i morgon trots kalorifusk. Det har varit kvällsmöten o lite sådant som har ruckat på mitt matschema. Men jag blir så peppar av er andra så att jag vill fortsätta! Trollius: kul att vi är så lika eller vad man nu säger! Jag ligger fortfarande på 77 kg pga av fusk men hoppas på minus nästa fredag!

• bonsai

Jag äter också en del eller allt av motions kalorierna! Men väger mig bara 1 gång i veckan:)

• bonsai

Grattis till alla minus och välkomna alla nya! Jag har tappat motivationen helt just nu. Som tur är står vågen still fortfarande. Hur ska jag göra för att hitta tillbaka till motivationen? Jag blir så trött på mig själv. Men jag blir ju upprymd o glad varje gång jag ser era framgångar!

• bonsai
    nytt eller gammalt skrev 2012-05-03 22:58:16 följande:
    Bonsai- hur mycket har du gått ner sen du började?

5 kg har jag gått ner sen jag började. Jag ska verkligen ta tag i det här nu. Vill ju inte bada i vassen i sommar igen:)
  • bonsai
    Rumpelstiltskin skrev 2012-05-04 14:04:17 följande:
    Okej! Jag räknar inte kalorier, men jag hjälper sambon. Vi har köpt guld, underlättar mycket när man använder appen... Vi har gjort det till ett litet projekt tillsammans, han pallar inte att gå ner i vikt utan mitt stöd. Shit vad onyttigt ris och pasta är! Häromdagen tog sambon så mycket ris på tallriken som han brukar ta vanligtvis - blev över 700 kcal för bara riset! Han brukar ta minst två såna portioner annars... Man får ett helt annat perspektiv på vad som är bra att äta och inte, när man räknar kalorier så här! Vi har kört på nu i 4 dagar, sambon har gått ner 1 kg och minskat 1 cm runt midjan - utan att ha tränat.
    Mamma till Vincent - 08, Ellen - 10

Visst får man många wake ups! Kolla att du tar för kokt ris/pasta så det inte blir fel. Visst är det härligt med resultat!
  • bonsai

Jag räknade som sagt på torr pasta o ris fast det var blöt så det var därför jag tänkte att några fler råkade göra som jag:)

• bonsai

Ja men nu händer det! Körde precis spinning hemma. 200 kcal brände jag. Nu kanske jag är tillbaka igen:)

Svar på tråden Vi som går ner i vikt med shapeup!