• Femininum

Vi som går ner i vikt med shapeup!

MrsQuitaz skrev 2012-06-02 22:15:36 följande:
    Får man haka på? Jag tog precis hem appen efter att ha läst några sidor i denna tråd. Har massor att gå ner men satsar på att göra mig av med 20 kg.
    Jag har tidigare gått ner 25 kg med LCHF men nu står det still. Jag ska lägga om tänker och äta bättre och mindre. Jag ska bli bättre på att äta frukost också men mitt problem är att jag inte äter Jag äter fil/kesella så morgonen kommer nog bli jobbig. Har ni några tips?
    Välkommen Mrs Quitaz!
    Till frukost brukar jag äta 200g lätt a-fil, fullkornsringar med torkade hallon och jordgubbar i (från frebaco) och en kiwi delad i småbitar över. Jättegott, enkelt att dosera rätt en trött morgon och jag som har svårt att dricka på morgonen får ändå i mig vätska. Kanske kan en smoothie passa dig?

Mellanmålen ja, jag tycker själv det är jätteviktigt. Kanske ska du sätta dig ner och fördela dina 1200 kcal över dagen i lämpliga mål, å ett ungefär. T ex frukost 250kcal, mellanmål 125 kcal, lunch 350 kcal, mellanmål 125 kcal, middag 450 kcal.  Så kanske det är lättare att hitta alternativ när du vet vad du har att röra dig med. Tänk på det som en ekonomisk budget.

Vågen är värd hur mycket som helst. Det går helt enkelt inte att uppskatta. Min sambo ska och "får" inte använda kaloriräkning eftersom hon haft ätstörningar som yngre, men för mig leder det inte till någon mani. Jag tycker att kaloriräkning är bättre för mig eftersom det gör viktnedgången mer matematisk eller teknisk. På det sättet kan jag gå ner i vikt utan sällskap av skuld och besvikelse som annars är en så vanligt förekommande följeslagare.
  • Femininum

När jag hade min senaste kraftansträngning att gå ner i vikt i höstas/vintras, gjorde jag en kort lista på det jag var sugen på men inte tillät mig. Idag utökade jag den lite, både i avskräckande syfte och för att kunna fatta bättre beslut när man står vrålhungrig på stan. So, here goes:

Mat (eller vad man kan kalla det)

Max - Greenmål med pommes, coca-cola och bearnaisesåsdip - 1 412kcal

Pizza - 1 200-1 500kcal

Sibylla - Greenmål med pommes, pepsi (ingn dip, ingen ketchup) - 948kcal

Falafel (Malmös stadsrätt) - 735kcal

McDonalds - Veggie McWrap med coca-cola - 665kcal

McDnalds - McFish, pommes, coca-cola - 860 kcal

Gottis

Daimstrut - 340kcal

Magnum classic - 260kcal

1/2 påse sour cream & onion-chips (150g) - 810kcal

Tortillachips (100g) - 500kcal

Det värsta är att greenmålet på max är min standardrätt om vi ska äta nåt crappy. Kan inte fatta att det innehåller mer än jag nu äter på en hel dag. Visserligen orkade jag aldrig äta upp, men ändå. Skärpning Femininum! Det går inte att gå runt och sukta efter sånt här jämt. Nu har ju det nya livet börjat. (Om inte annat rekommenderar jag att gå in och läsa innehållsförteckningarna, det om något ger avsmak)

• Femininum

Håller med om att jag inte tror på totalförbud. Jag körde renlärigt första fyra veckorna, men det var bara för att trolla bort sötsuget och som en nära vän till mig sa, slippa förhandla med mig själv. Ibland kan det vara skönt att veta vilka reglar man satt upp men jag tror också att det bara funkar under en avgränsad period.

Förra veckan åt jag ju t ex 3/4 pizza och drack en del vin men gick ändå ner rejält i vikt. Men det innebar occkså att jag gick på en fest därefter utan att dricka något alls för jag tyckte det kändes onödigt. Det kanske ibland handlar om att öka sina kunskaper om vad saker innehåller och som ni säger välja bort pommes eller läsk till maten. När jag har gjort egen hamburgare hemma har jag lyckats hamna under 350 kcal och egentligen är det godare.

På sista tiden har vi köpt hem väldigt mycket jordgubbar och annan frukt. Jag äter inte obegränsat, och väger det, men det känns faktiskt himla lyxigt att äta gott och samtidigt inte få dåligt samvete eller bli proppmätt.

• Femininum
    Solstråle0001 skrev 2012-06-05 19:46:47 följande:
    Jag har verkligen varit jätteduktig och ätit bra detta året. Men nu vet jag inte vad som har hänt. Känns som jag faller för alla frestelser och om jag står emot så äter jag onyttigt på kvällen i stället... Idag ville sambon ha pizza men då köpte jag kräftor istället. Det är ju nyttigt men så blev det vin, baguette och aioli också. Dumma mig Ätet era sambos nyttigt eller onyttigt?
    Onyttigt! Helst av allt vill hon proppa i sig chips och äta direkt ur Ben & Jerrys-förpackningen. Hon försöker lite går ner i vikt nu också, men knappast i samma utsträckning som jag. Det räcker typ med att hon slutar äta fler portioner än en och drar ner lite på chokladen så går hon ner i vikt i samma takt som jag. Otacksamt som fan. Tur för henne att hon är söt.
  • Femininum
    bdknapp skrev 2012-06-05 21:35:05 följande:
    Den underbara förvandlingen på bild. Helt SJUKT vad fort det går om man är stenhård Solig

Shit, vad bra du är!! Förvånad
  • Femininum
    Amy27 skrev 2012-06-05 22:25:07 följande:
    Men åhhh, glömde ju....

recept.mabra.com/

NU är det rätt. Sorry :(
    Åh, tack! Jättebra ju. Har varit så kreativ med maten den senaste månaden men nu tog alla mina idéer slut. Bra med en ny sida att få inspiration ifrån.

Idag har min nya cykel kommit. Den är snygg och mattsvart och jävlar vad jag kommer behöva cykla till nya jobbet nu. Glad Ska bara skruva på ringklocka och lite småfix så blir det nog en provrunda imorgon.
  • Femininum
    4ungar skrev 2012-06-06 08:46:59 följande:
    Vad brukar ni äta till mellanmål ? 
    Kesella blandat med hallon (tinade från frysen) - ca 100g kesella och 50 g hallon
    Ett litet glas mjölk, en halv banan, några nötter
    Knäckebröd med mjukost och frukt

Om jag har varit i skolan har jag ibland förberett en liten fryspåse där jag vägt upp nötter i förväg. En vattentät liten burk med kesellablandningen funkar också fint och är riktigt gott. Äter sällan bara en frukt för det blir jag inte mätt på. Nu när jag är ledig äter jag frukost så sent att jag ibland skippar mellanmålen.
  • Femininum
    Blöjor111111 skrev 2012-06-08 07:25:21 följande:
    Tack för recept!

Idag var det vägning och Skäms endast -0,4 kg på en veckaRynkar på näsan Jag har kämpat som bara den. Varje dag har jag kämpat med att gå och mycket, inte överstigit kaloriintaget och nu ligger jag på 70,9 kg. Jag ville slänga ut vågen i morse. Så idag blev det en frukost smörgås utan smör.
    Min kropp verkar vilja gå i varannan vecka-cykler. Ena veckan ner rejält och andra veckan ett par hekto som högst, och så fortsätter det så. Jag tycker hur som helst att 0,4 kg är jättebra! Ett halvt kilo är ju en hälsosam takt dessutom, det är bara ens huvud som blir helt skruvat och vill stressa på.
  • Femininum

Välkommen tillbaka, Sungirl!

Jag börjar undra om mensen är på väg (har en mycket underlig menscykel så kan aldrig riktigt veta, en av anledningarna till att jag måste ner i vikt). Igår var jag jättearg när vi var och handlade för att jag inte "fick" proppa i mig chips och choklad och läsk. Och på det känslor av uppgivenhet för att tiden går så långsamt och jag vill bara att vägningsdagen ska komma. Tur att det är imorgon för mig. I morse vaknade jag också alldeles förtvivlad helt utan orsak.

Är i alla fall imponerad att jag trots svallande känslor hållit mig till mina ransoner och inte överätit. Har börjat fundera på att ha en urspårardag så jag kan få behovet av att äta en massa chips och dricka läsk ur systemet. Tror inte det kommer hjälpa att äta inom mitt intag, annars hade jag gjort det. Hur hade ni gjort?

• Femininum

Och trots en deppig vecka rinner vikten av mig. Ytterligare 1,5 ( ! ) kg ner den här veckan och jag har hux flux nåt mitt andra delmål. Nu har jag alltså sedan den ursprungliga starten i höstas (där jag majoriteten av tiden tappade ork och gick upp en del av det jag tappat i vikt) gått ner 10,2 kg.

Det känns väldigt underligt att tänka att 10 kg till har suttit på min kropp. Jag blir lite äcklad faktiskt även om jag ska försöka att inte vara destruktiv i min syn på vikt. Idag har jag en planerad dejt med sambon och det känns faktiskt som att jag förtjänar det nu. Det blir bio och nån enklare mat ute. Inget onyttigt, vi väljer mellan en vietnamesisk och två vegetariska restauranger (varav en är en raw food-restaurang). Glad

• Femininum

Tack fina ni! Idag har jag ätit indiskt och blev proppmätt på hur lite mat som helst. Sen åt jag choklad på bion. Skrattande

Bonsai: Kommer du åt Malmöhållet får du dra med mig ut på en sån där långpromenad. Kan behövas. Skäms

• Femininum

Sommarnatt:
    Jag väger mig på lördagar efter att ha suttit på toaletten med en tidning lääääänge. Tungan ute Jag har tidigare varierat mellan att ha fredagar och söndagar, men en vardag funkade inte för mig och på söndagen fanns risken att jag tryckt i mig något under helgen. Nu har jag en lagom balans mellan att jag tvingas hålla ut på fredagen och vara så motiverad på lördagen när jag har fått bra resultat på morgonen.

Men ja, jag tror inte på att väga sig varje dag. Jag vet att många säger att de blir peppade och visst är jag sugen flera gånger i veckan men jag känner lite att "vad är poängen om det resultatet ändå är missvisande?". Annars kanske du i en övergångsfas kan ha två vägdagar i veckan så du i lla fall inte behöver vänta så länge?

Jag har börjat få kommentarer av folk nu. Och frågor om tips. Innan har jag mest märkt av lite bitterhet från de som jag gissar har problem med sin egen vikt. Det har gjort mig irriterad och ledsen. Nu känns det bara bra.

Det är en vecka kvar tills jag börjar jobba och har räknat ut att cykelvägen är på 6 km. 12 km varje dag alltså. Det känns ganska bra men kommer nog behöva ändra min inställda aktivitetsgrad då. Nu har jag på den lägsta. Glad

• Femininum

Förlåt mig för jag har syndat. Tungan ute

Har varit på stan idag och införskaffat lite nya kläder. Vill ju se respektabel
    ut på nya jobbet nästa vecka. Och vad gör man när man blir hungrig och inte
    orkar gå hem och laga mat? Jo, jag äter tydligen på Max.
    Men det känns faktiskt okej. Jag fick mitt straff sen med en spänd och bubblig
    mage. Dessutom var jag proppmätt resten av dagen så har inte kunnat äta mycket
    mer. Jag får vara duktig resten av veckan istället.

• Femininum

Idag var det vägdag och lite fuskade jag. Fast det beror på hur man ser det. Jag vaknade tidigt och kunde först inte somna om, så runt kl 5 gick jag upp och då vägde jag mig. UPP 2 hg. Nehej, tänkte jag, det här känns inte okej. Nu var det ju egentligen det jag var rädd för. Jag har fuskat i veckan och haft kanske 2 dagar då jag inte bokfört och sneglat över gränser på ytterligare någon dag.
    istället gick jag och la mig igen för att väga mig runt 7 istället. Tänkte att det kan jag väl göra eftersom jag aldrig annars väger mig så tidigt som klockan 5 en lördag. Glad Efter ett toalettbesök med lite risig mage (en skänk från ovan?) visade vågen istället NER 2 hg. Jag är hur som inte nöjd, jag borde kunna gå ner mer på en vecka men sambon har varit kinkig och chokladsugen typ hela tiden och jag har börjat äta primolut nor för att reglera min superkonstiga mens så kanske kan det ha ett finger med i spelet. Och Max-maten såklart.

Hur som - NU JÄVLAR!
    Det blir inget trams den kommande veckan. Sug är sug och inte hunger. Jag börjar jobba och får naturligt pauser med jämna mellanrum då jag kan äta mellanmål. Jag får rutiner och som extra bonus får jag cykla totalt 12 km per arbetsdag. Den finns en klänning i en låda i källaren som väntar på en smalare kropp och jag ska ge den det den vill ha!

• Femininum

Började jobba i måndags och är så fruktansvärt trött så jag ska prova att inte registrera i ett par dagar. Jag har fått in vanan hyfsat så jag vet ungefär var gränserna går numera.

Jag har haft med mig två mellanmål + lunchlåda varje dag + något att akutäta innan cykelturen hem och suget i magen gör sig påmind. Och hittills har jag cyklat tappert varje dag och nog känns det i kroppen.

Är bara trött trött trött. Är det bara en midsommarhelg som krävs för att få tillbaka gnistan eller?

Svar på tråden Vi som går ner i vikt med shapeup!