• Girle

Vi som går ner i vikt med shapeup!

Klara: välkommen hit! Vad äter du en vanlig dag? Många av oss här inne kan säkert hjälpa dig att "översätta" till kalorisnålare mat.

• Girle

Elin: tack tack! Det känns hur bra som helst!
    Bomsai: pepp pepp! Jag är sjukt sugen på vattenmelon, se det kanske blir fredagsmyset imorgon. Kan behövas eftersom vi ska på kryssning på lördag, hehe. Du kanske har hamnat på en platå? Fortsätt kämpa, rätt var det är så rasslar det till och allt ditt slit belönas!
    Sommarnatt: en hel sats blir 3494 kcal. Då får skära dem i smååååå bitar kesella vanilj är ju ganska sockrad, jag äter det ibland istället för glass eller vaniljsås. Det är nog 100 gånger nyttigare att blanda ut übernyttiga orginalkesellan (eller light om du vill) med vaniljpulvret som vinterdjuret tipsar om. Jag var tänkt köpa det på maxi flera gånger men blivit snål då det kostar ca 50 kr. Men har förstått att det är väldigt drygt.

Nu blir det snart ett medelpass på Friskis, heja heja!

• Girle

Sommarnatt: jag tänkte likadant. Godare och billigare! sen tycker jag att skipper är lite läskig, men det hör nog inte hit
    Elingbg: mitt i yran om mitt minus missade jag ditt. Grattis till ett kilo som du aldrig kommer att se igen. Härligt!

• Girle

Klara: Ett halvt kilo i veckan låter som ett realistiskt mål. Sund viktnedgång räknas mellan 0,5-1 kg/v. Din frukost innehåller mycket socker. Blir du mätt? Jag skulle föreslå att du börjar med att skippa juicen helt, den är lika kaloririk som vanlig läsk. Börja med små förändringar, att lägga om hela sin kost i ett nafs är nästintill omöjligt. Då håller det ju inte i längden och vi här inne pratar en del om att lära sig äta för resten av livet. För att återgå till frukosten: byt ut juicen mot vatten. Kan kännas helkonstigt i början. Förut drack jag alltid proviva till frukost men sedan ett år är det latte och vatten som är frukostdrycken. Nu är det sååå gott, förut tyckte jag det var smaklöst och trist om du inte dricker kaffe kanske te kan vara något? Inget socker i men en skvätt mjölk går fint - näst intill kalorifritt, men värmen gör att man känner sig mättare. Juice kan vara en helglyxgrej, men inte varje dag. Nästa vecka byter du ut det vita brödet mot lite grövre (allra helst knäckebröd) men om du känner att det är ett för stort steg så kan du byta ut det mot grovt, mjukt bröd, så småningom tycker jag du ska försöka få i fig en mer mättande frukost. Ägg är en superprodukt. Fylld med proteiner och mättande! Ät det kokt, som röra eller omelett. Om du scrollar lite i tråden så finner du en hel del bra frukosttips. Men tänk babysteps hela tiden. Se till att få lite mer grönsaker och lite mindre kolhydrater (vita - snabba) för varje måltid. Halva tallriken grönt, 1/4 protein och 1/4 kolhydrater är ett bra mått, lite sås på det.

Angående spagetti o köttfärsås: är du guldmedlem? Isåfall kan du lägga in dina egna recept så att du kan fylla i exakta mått för "din" sås och på så vis får rätt kcal. Ett annat alternativ är att fylla i varenda ingrediens för sig i appen per måltid, tar längre tid men är gratis. Tänk på att spagettin står angiven som torrvara, alltså okokt i Appen (även här kan du scrolla, vi avhandlade detta för ett tag sedan).

Massor av pepp, det här kommer att gå strålande. Det gäller bara att komma in i tänket! Fråga massor om du vill

• Girle

Det finns en knapp allra längst upp till höger som heter ändra. Tryck på den så kommer röda minusringar. Tryck på den framför maten så försvinner den

• Girle

Sommarnatt: haha, jag räknade på Kladdkakemuffins, det var inte heller aktuellt blev lite finncrisp - min eviga följeslagare med brie - följeslagare nr 2 o lite marmelad, ägg och te istället. Missade alla mellanmålen idag så jag var tvungen att få i mig oxå. Tidig middag idag, då blev det lyxfika i soffan.

Klara: varsågod! Hojta om du behöver mer pepp! Precis som Rumpelstiltskin skriver, öööös på med grönt! Kokt/varmt mättar ner tycker jag.

Vad bra att vaniljkesellan inte var då mkt dyrare, jag får inte ner naturella..

• Girle

Nytt eller gammalt: toppen, då kan vi peppa varandra den här veckan, jag hat också vägningsfötbud! Hitintills har det gått fint, men å andra sidan har det bara gått en dag sedan min veckovägning haha. Bra att du höll igen! Det är lätt att släppa efter helt när man gör något annorlunda, konferens/semester/fest etc, men det verkar ju inte du ha gjort. Apropå bröd, idag bestämde jag mig för en utelunch och blev så sugen på en grillad smörgås. Framför mig såg jag en grov baguette med ost, massor av kalkon och mängder av härliga grönsaker. Ut kom en "landgångstoast" med sånt där helvitt rostbröd med en tunn skiva kalkon och massor av ost och några sorgliga tomatklyftor. Snacka om besvikelse! Här har jag slösat massor helt i onödan. Jag skulle tagit sallad i stället
    Amy27: har inte provat citrus, men det lät gott, ska nog köpa hem nästa gång jag handlar.

• Girle

Jippie amy, grattis till minus! Fem kilo är mycket! Grattis till sommarnatt oxå! Jag ligger just nu på -4.4 på 7 v. Men det är också de allra sista innan målvikt och de sitter hårt. I torsdags hade jag tre ynka hekto kvar tills mål. Har lovat att inte tjuvväga mig den här veckan. Jag räknar dock inte med att vara i mål den här veckan - dumt att ställa in sig på det. Nu efter sju veckor har jag kommit in i tänket striktare i veckorna och lite mer generöst på helgerna. Så skönt att inte känna behovet av att äta godis varje dag! Man blir ju peppad att skärpa sig när man ser resultat.

• Girle

Amy: jag lägger in per portion när jag skriver in receptet, jag delar det alltså på exempelvis fyra.
    Sommarnatt: är du smalare än någonsin? Då kanske du inte ska lyssna alltför mkt på din vän. Nu när du är normalviktig/smal så upplevs du på ett helt annat sätt (eller hot) än tidigare. Jag vill inte verka krass men det är en klassisk situation. Huvudsaken är att du är nöjd och att du är sund och normalviktig.
    Klara: Jippie! 5 chokladbitar låter mycket. Vad har du ätit i övrigt?

Svar på tråden Vi som går ner i vikt med shapeup!