Inlägg från: castafiore |Visa alla inlägg
  • castafiore

Ont i magen över höga csn lån!

haha, jag har en halv miljon i skuld....

• castafiore
    Skogsstjärna skrev 2012-03-06 22:34:04 följande:
    Nu hör jag visserligen till dem som tycker att lån bör undvikas där det är möjligt, och har lite svårt att förstå mig på folk som tar CSN-lån bara för att "det gör ju alla som pluggar på högskola". Jag tror att många skulle klara sig på halva lånet (Inte om man är förälder kanske). MEN, "ska" man ha något lån utöver huslån är det ju helt klart CSN-lån. Man får en utbildning, som ofta möjlighet till ett jobb som är mer intressant och ger högre lön än vad man skulle ha fått utan utbildningen. Dessutom är det en upplevelse för livet. Och det är väldigt förmånlig avbetalning och låg ränta, vilket gör att det inte blir jättedyrt i slutändan. Så nu när du redan har lånet tycker jag inte att du ska gå och ha ångest, det är välinvesterade pengar.
    Jag klarade mig inte ens på hela lånet.
  • castafiore
    Mint skrev 2012-03-08 05:20:01 följande:
    Nä, i efterhand har jag märkt att jag helt klart gick back. Jag "lånade" av sparkontot varje månad i princip.

För att inte låna pengar måste man ju bo kvar hemma eller bli försörjd av en partner och den situationen är inte aktuell för så väldigt många. Ofta måste man ju flytta från sin hemort. 
    Sedan finns det ju vi som pluggar utomlands, då är det lite svårt att bo hemma....
    Tokstolla skrev 2012-03-08 05:24:27 följande:
    Har en kompis som har drygt 500.000 ! Och det går väl om man senare skaffar sig ett jobb med bra betalt men han är "bara" gymnasielärare och dessutom i musik så konkurrensen är hård och lönen lägre. 3 år på folkhögskola, 6 år på högskola samt extra lån till musikinstrument... DET är höga CSN-lån
    Här är en till.
  • castafiore
    Tokstolla skrev 2012-03-09 21:19:40 följande:
    Men får du senare bara en sjuksyrra/lärarlön så känns det väl ändå bedrövligt, eller? 
    Nej, verkligen inte. För jag har följt mitt hjärta.
Svar på tråden Ont i magen över höga csn lån!