• Oldie

Uppfostran

Samma här, ok att inte äta, men det blir inget mer sen under kvällen, ingen macka, inget snacks. Väljer man att inte äta maten som serveras väljer man att klara sig till frukost nästa dag.

• Oldie
    Mammamia86 skrev 2012-03-07 09:07:38 följande:
    Ok, för mitt bonusbarn bråkar alltid vid middagbordet och vägrar äta och vill 20 minuter senare alltid ha en macka. Medan jag säger NEJ, säger barnets pappa JA och till mig säger han "Han måste ju äta". Jag tycker precis som ni, att äter han inte de som serveras så får han helt enkelt vara utan. Svårt att få barnets pappa att förstå detta.. 
    .
    Iam skrev 2012-03-07 11:49:20 följande:
    Men då har ju barnet lärt sig nu att han inte behöver äta, för om han struntar i det kan han få macka sen. 
    Och macka är förmodligen mycket godare i hans värld.
    Om barnets pappa istället sa nej och lät sonen gå hungrig en kväll och natt så skulle han förmodligen förstå att det nog är bäst att äta maten som serveras.
    Sen är det ju en sak om han verkligen inte tycker om.
    Min bonusson avskyr t.ex svamp. Då slipper han äta det. Bonusdottern tycker inte om paprika, då slipper hon det. Men man smakar alltid och tycker man inte om en sak så kan man äta resten. Man ersätter inte maten med en macka eller annat snacks senare.  
    Min sambo gav mackor i början, förklarade när vi flyttade ihop att vi varken bedrev resturang eller hotell och var det så han ville ha det så kunde han bedriva det på egen hand :)

Däremot, äter man ordentligt och blir mer hungrig sen är det ok med frukt/macka.
    Tycker också man smakar först, sen kan man peta bort sånt som man absolut inte tycker om, men det lagas inte speciell mat efter vem som tycker om vad.
    Sen kan jag tycka, lägger man upp själv så äter man upp allt, då har man själv ansvarat för mängden, lägger någon annan upp maten behöver man inte äta allt om det var lite mycket.
  • Oldie

Nej sant :) en klar skillnad på mina och andras barn, bonusarna är upplevda på mackor med sylt och oboy, alla dagar i veckan! Hade det varit mina hade dom fått sylt/marmelad och oboy på helger :)
    Men som tidigare konstaterat många gånger, det yttersta ansvaret ligger på föräldrarna + att mina bonusar är ju förhållandevis gamla och har alltid haft det så.

Dock vet min sambo att får han barn med mig så kommer det bli lite andra bullar :)

• Oldie
    M166 skrev 2012-03-08 08:55:07 följande:
    Vi har samma problem med bonusarna. En dag är det den stora tjejen (10) son inte vill äta, oftast behöver hon två till tre gånger så mycket tid att äta än alla andra vilket börjar irritera. Nästa dag är det den lilla tjejen (6) som vägrar. Det är dock mycket värre med 10 åringen. Hon äter väldigt lite av sig själv och hos mamma är det tydligen så att barnen får godis och efterrätt även om de inte ätit upp. Nu har hon flera gånger fått missa sin bit kaka för hon inte ätit upp i tid. Hittills fick hon sitta kvar tills hon har ätit upp, vilket så klar förstör samtliga planer efter lunch eller middag. Om vi tog bort tallriken tror jag dock inte att hon skulle komma och fråga efter en macka, hon verkar ogilla äta överhuvudtaget om det är inte godis. Undrar om ni har några bättre idéer än vi.

Men om hon inte äter riktig mat få får hon ju inget godis heller eller?
    Om bonusarna inte äter mat, så är det okej, men då blir det inget mer sen, varken mackor, godis, glass, vad det än må var. Om hon tycker mycket om godis borde det ju få henne att äta lite iaf, att hon får efterrätt/godis senare.
    Helt ok att inte äta det som serveras hemma hos oss men det blir INGET :) annat förrän nästa mål mat.

Svar på tråden Uppfostran