• M166

Uppfostran

Vi har samma problem med bonusarna. En dag är det den stora tjejen (10) son inte vill äta, oftast behöver hon två till tre gånger så mycket tid att äta än alla andra vilket börjar irritera. Nästa dag är det den lilla tjejen (6) som vägrar. Det är dock mycket värre med 10 åringen. Hon äter väldigt lite av sig själv och hos mamma är det tydligen så att barnen får godis och efterrätt även om de inte ätit upp. Nu har hon flera gånger fått missa sin bit kaka för hon inte ätit upp i tid. Hittills fick hon sitta kvar tills hon har ätit upp, vilket så klar förstör samtliga planer efter lunch eller middag. Om vi tog bort tallriken tror jag dock inte att hon skulle komma och fråga efter en macka, hon verkar ogilla äta överhuvudtaget om det är inte godis. Undrar om ni har några bättre idéer än vi.

• M166
    Oldie skrev 2012-03-08 12:29:37 följande:

Men om hon inte äter riktig mat få får hon ju inget godis heller eller?
    Om bonusarna inte äter mat, så är det okej, men då blir det inget mer sen, varken mackor, godis, glass, vad det än må var. Om hon tycker mycket om godis borde det ju få henne att äta lite iaf, att hon får efterrätt/godis senare.
    Helt ok att inte äta det som serveras hemma hos oss men det blir INGET :) annat förrän nästa mål mat.

Problemet är nog att de får ändå efterrätt hos mamman, trots att de inte äter. Hos oss är det inte alltid eller efterrätt efteråt utan bara på lördagar eller om vi bakar ihop. Tycker inte att barnen borde ha sötsaker varje dag, helt enkelt. Men då finns liksom inte heller någon "morot" för att de ska äta upp. 

Vi har nu beslutat att de får precis lika mycket tid för att äta upp som alla andra, dvs min sambo, jag och den lilla tjejen. Om det är mat kvar på tallriken, kommer den i kylskåpet och värms upp senare. Får se om det fungerar bättre. 
Svar på tråden Uppfostran