• Anonym (bröllop)

Tips för billigt bröllop?

Vi planerar att gifta oss inom de närmsta månaderna. Men vi har rätt kass ekonomi just nu, så vi måste försöka få det så billigt som vi kan.
    Jag hatar uppmärksamhet och skulle helst gifta mig bara jag och sambon, men han vill ha med närmsta släkten och det förstår jag.  

Vi har tänkt oss ca 20 gäster. Vigsel i kyrkan och sen lite fest med mat och tårta efteråt. Måste nog hyra lokal för det. Hade ju varit superbra om man kunde varit ute, men det kommer nog vara för kallt för det eftersom bröllopet blir senast i Maj. (Bebis kommer i slutet av Juni)

Någon som har tips på billig mat? Vad är enkelt och billigt att laga själv?

Måste man ha ringar när man gifter sig i kyrkan? 

Någon som har tips på fina billiga bröllopsklänningar som passar när man är gravid? :)

Andra tips på hur man håller nere kostnaderna?  

• Svar på tråden Tips för billigt bröllop?
  • Lena

kyrklig vigsel kräver ringar, borgerlig gör det inte

• Vinterankan

Min syster gifta sig i trädgården. De hade buffé som jag inte riktigt kommer ihåg vad det var på (trots att jag lagade mycket av maten) men pajer vet jag att de hade en del i alla fall. Övrig mat var nog ganska dyr ändå för de har egentligen väldigt bra med pengar. En sak som kan vara bra är om ni kanske kan anlita någon som ställer fram mat, tallrikar, fixar de sista lilla så att ni inte behöver stressa med sånt. Min syster hyrde in två av mina kompisar som fick 500 kr var. Klänning hade hon bara en enkal vanlig gräddvit långklänning. Det är ju ganska nära skolavslutningen som ni gifter er så det borde ju finnas mängder med vita klänningar att köpa på hm och överallt. Försöka hitta en som passar magen bara men det tycker inte jag brukar vara så svårt faktiskt även om det inte är meningen att det ska vara mammaklämning. Kolla på postorder typ bonprix.se. När det närmar sig sommaren så kanske det kommer vita sommarklänningar i mammautförande också. Angående maten så kan ni ju be några av gästerna att ta med något till en buffé istället för att ge present (gäller att det är någon som skulle tycka det var roligt att göra det och som är bra på att laga mat). Finns det någon som har tillräckligt stort hus som skulle kunna låta er vara där som bröllopspresent? Tycker hus ofta är mysigare än lokaler. Och det kan ju vara så att man kan vara utomhus fast det är ju svårt att veta i tid...

• Anonym

Kolla efter en lämplig lokal. Det är inte någon av släktingarna som har en inglasad veranda eller liknande, som ni skulle kunna vara i. Ute fast ändå inne. Annars går det att vara 20 personer i ett normalt vardagsrum och äta, fast man kanske måste rensa ut alla möbler först då... (Bord finns rätt billigt på Ikea, ifall ni behöver köpa, de har ett klappbord som heter Göran som är rätt billigt, stolar kan ni låna ihop...)

Kan absolut vara värt att kolla efter någon lokal dock, behöver inte bli så dyrt. Kolla idrottsklubbars lokaler. Kyrkan har en del lokaler (hade ni tänkt servera alkohol bör ni kolla upp om ni får göra det, i förväg). På en del ställen finns kvarterslokaler att hyra, kan finnas både i villaområden och hyreshus/bostadsrättshus. Bygdegårdar/hembygsdsgårdar.

Du har redan fått tips på pajer. Överlag är ju buffé smidigt att ha, med pajer, bröd, sallader (både matigare varianter, t.ex. pastasallade eller någon med bulgur eller cous-cous). Det man kan ha till i köttväg är ju kallskuret kött, kanske någon form av kycklingklubbor också?

I kyrkans ceremoni finns det med en ring, men det är inget som säger att den ringen måste vara på ett visst sätt. Ni kan ha vilken ring som helst, en lånad, en billig silverring, en ring ni redan har eller vad som helst... Kanske kan ha silverringar under vigseln och senare byta ut dem, om ni vill, när ni har bättre ekonomi?

• colanappen

församlingshem och bygdegårdar brukar vara billiga om man inte vill vara hemma hos sig själv eller ngn släkting...
    pastasallader, kallskuret och pajer gott kan vara kallt och de flesta tycker om eller grilla kanske? i början på säsongen har ingen tröttnat på det och i maj kan det ju vara jättevarmt...
    en ring behöver ni ha men det kanske finns ngn gammal ring som ligger och skräpar arvegods eller så??
    låt folk hjälpa till de flesta gör det med glädje kanske känner ni ngn som är bra på blommor eller foto??

• Husis

Vi gifte oss för tre år sedan. Det blev ett budgetbröllop, för vi har båda varit gifta förut, så det kändes inte som om det var läge med prinsessbröllop nr 2.

Vi hade ca 80 gäster (stora familjer på båda sidor + gemensamma vänner). Vi fick låna församlingsgården sågott som gratis och där fanns en stor hall där vi kunde ställa upp buffé. Jag hade hyrt in kompisars tonåriga (18-20 år) barn som serveringspersonal, så de skötte allt.

Jag lagade all mat själv, dagarna före bröllopet och det blev lyckat. Allt serverades kallt. 

Mina vänner bidrog med tårtor till tårtbuffé, en riktig succé.

En kompis är florist och gjorde buketten, det blev hennes present!

Med många vänner och bekanta ska man inte vara rädd för att be om hjälp. De flesta ser det som en ära att bli tillfrågade. 

• ventilera mera

När vi gifte oss så köpte vi titanringar, både för kostnaden och för vi tyckte att just titan står för att det alltid håller. Våra (enkla) kostade oss runt 1200 kronor för båda på guldfynd, för där hade de "betala hälften för den ena" eftersom det egentligen är förlovningsringar. Det fínns också en sida som heter "titanring.com" (tror jag) som har lite mer dekorerade ringar för vettigt pris.

Mat då: när vi döpte sonen så gjorde jag (som nån föreslog ovan) bulgursallad (inte couscous, bulgur med större korn, har lätt att bli grötigt annars) med ruccola, småtomater, röd lök, oliver och vinägrett. Till det serverade jag dubbelmarinerad kycklingfilé. Marinera-stek i ugn-skiva-häll över örtolja, hur enkelt som helst. Sen hade jag lax som jag gravat själv med koriander, ingefära, lime och chili. Köper man hela fileér eller hela fiskar brukar man komma hyfsat billigt undan. Av lax kan man också göra fishcakes, små biffar med samma smaksättning + ägg, lite ströbröd, fisksås och sweet chili. Till den kan man ha en nudelsallad med tex finstrimlade morötter, salladslök, strimlade sockerärtor och en dressing av tex lime, fisksås och chili. Googla thailändsk gurksallad så hittar du också ett gott tillbehör.
    Sen då... tapasinspirerat behöver inte heller bli dyrt. Saltkokta potatisar, kycklingfilén funkar här med, oliver, ostar, smågurkor och grejor som man kan marinera. Chorizos, små köttbullar i paprika- eller tomatsås, halloumi med örtolja (jag gillar örtolja, halloumi kan man köpa billigt i orientaliska butiker...:) och mojo rojo.

Det här är ett av mina favoritämnen, kan hålla på hur länge som helst! Var bor du förresten, har du tillgång till "invandrarbutiker"? DE är en guldgruva om man vill ha en buffé med goda, billiga och ovanliga saker.

• Anonym (Nygift)

Vi hade cirka 100 gäster på vårt bröllop. Båda har stora familjer och många vänner, så de där 100 personerna var bara våra "närmsta"... Gifte oss i kyrka, varsin vigselring, köpte nya kläder till oss båda, hyrde lokal, hade vänner som står oss ganska nära (men inte lika nära som de närmsta) som vi därför löste det som så att dessa blev tillfrågade om de ville servera/jobba i köket - vilket de gärna gjorde eftersom de då också fick dela dagen med oss. Hade fotografer inhyrda och folk som filmade både vigsel och fest. Två underbara värdpar som skötte dagen och kvällen så det flöt på bra. Vi handlade alla ingredienser till trerättersmiddag och hjälptes åt att laga den (vi+våra familjer+kökspersonalen) och min mamma bakade cheesecake's eftersom vi inte gillar tårta. Spenderade bröllopsnatten på hotell också.

Jag och min make betalade allt utom maten (som våra föräldrar delade på) och jag tror vi lade ut cirka 35 000 kr, minus maten då alltså för att förtydliga. Kostnaderna som ingick i det "priset" är: våra ringar, klänning, kostym, tillbehör, lokalhyra, hyra av fotografer, dekorationer till lokalen, blommor och hotellrumsnatt. Maten gjorde vi ganska billig också med en sorts hemgjord salsa till förrätt, hamburgare med tillbehör till varmrätt, kaffe och kladdkakemuffins och sedan cheesecake.

Det vi valde att lägga extra pengar på var ringarna (för dom ska vi ju ha resten av livet), kläderna (då vi hade 50-talstema) och fotograf (eftersom det var viktigt för oss med BRA bilder att ha som minne).  

Vad vi hade "tur" med är att vi har många vänner och bekanta som är bra på olika saker. T.ex. serveringspersonal, kökspersonal, värdparen, tärnor, bestman, de som filmade vigsel + fest, en tjej som är sjukt duktig på att göra blomsterarrangemang o.s.v. Dessa personer hjälpte oss helt gratis! (Blommorna kostade ju självklart, men arbetet gav vi ingenting för förutom den tackmiddag som vi ska ha för alla som hjälpte till.)

Jag vet inte vad ni räknar som "billigt", men det här tyckte vi blev ett billigt bröllop. Man har ju hört om många som lägger ner typ 100 000 på sina... Våra 35 000 kändes det som att vi fick ett bröllop att minnas för resten av våra liv. Det är ju ändå något man gör bara en gång i livet :) Kändes också lagom eftersom att vi även sparar för att snart kunna köpa hus.

• Anonym (Nygift)

Just ja! Inbjudningskort och kyrkprogram gjorde vi också själva. Visst kostade det lite det med, men dom blev ju precis som vi hade tänkt oss. Och en bidragade orsak till att de kostade en del var att vi ville ha wunderbaum's på framsidan av inbjudningskorten... Glad

• Gurkan

Vi har också tänkt ha ett budgetbröllop och då hyr vi bygdegården för en mycket billig peng och får då tillgång till bord, stolar, porslin samt kök med diskmaskin. 
    vi gifter oss borgligt på plats och så har vi några släktingar som ställer upp och grillar (vi köper en stor tunngrill) och så serverar vi kryddiga korvar och kycklingspett med ett par tre kalla såser, sallad och couscoussallad och hembakt bröd, smör och ost.
    Ringar använder vi inte så vi återanvänder förlovningsringen. Det dyra blir nog öl och vin. Sambon passar vi på att köpa kostym till när dressman har sin raid för studenter och sommartid brukar det krylla av söta klänningar i butikerna som går att använda till ett sommarbröllop. 

Inbjudningskort gör jag själv liksom bordsdekorationer.  

• cloudberry79

Vårt helt perfekta bröllop gick på cirka 30 000 och då ingick ringarna (som kostade hälften av totalpriset, exklusive guldmaterial, vi hade egna ringar som gjordes om).

Mat gjorde vi själva, kall buffé (västerbottenspajer, tjälknöl, fransk potatissallad, fyllda rullar), gjorde egna tårtor efter Leilas recept (jättegoda!). Fick hjälp av min syster och min mamma med matlagningen. Maten gick på cirka 8000 till åttio gäster, inklusive ett glas vin eller en öl/cider till maten. Köpte även några alkoholfria alternativ. Hade bar till självkostnadspris.

Jag hade min farmors brudklänning från fyrtiotalet. Jättevacker och snyggt snitt. Fick hjälp av en syslöjdsfröken att sy ut den och fixa till en ny dragkedja. En elev till mig tillverkade örhängen som matchade mitt pärlhalsband. En kompis fixade håret åt mig, köpte lite pärlor på Glitter. Köpte snygga rosa pumps som jag har kunnat använda många gånger efteråt.

Maken köpte billig kostym på Dressman när de hade kampanjerbjudande. Sonen hade jeansleggings från Kappahl och broderad blå bomullstunika från How to kiss a frog samt vintageskor från Kavat köpta på Tradera.

Hyrde en bygdegård, hela helgen kostade 500 kronor. Där fanns toppmodernt kök, dryckeskylar, serveringsdisk och möbler plus porslin för upp till 100 personer. Hade närmare 80 gäster.

Blommor beställde jag i förväg och band själv. Köpte enkla solitärer (chockrosa gerbera) till bordsdekoration, dukade med vita pappersdukar och rosa dekordetaljer från Lagerhaus. Goda vänner hjälpte oss med dukning och iordningställande av lokalen dagen innan bröllopet.

Under vigseln hade vi ett sångnummer, en god vän som spelade gitarr och sjöng. Jättefint och bröllopets absoluta höjdpunkt! Min syster läste en dikt och vi hade en underbar vigselförrättare som är en personlig vän till familjen.

Sur, grinig och på smällen.
  • Anonym (S)

Jag köpte min brudklänning från Kina från det här företaget;
    1koo.com/shop/index.php&cPath=1_6

Länken går till brudklänningar för gravida.
    Priserna är angivna i dollar som står precis under 7 kr just nu.

Jag köpte först min brudklänning och sen också en tärnklänning från samma företag. Kan inte annat än rekommendera dem!
    Visst, tyget var inte det allra finaste men jag hade verkligen ingen lust med att slänga ut flera tusen på en klänning som endast kommer att användas av mig en enda gång! Och "riktig" brudklänning ville jag också ha! Var först inne på att hyra eller köpa begagnat för den sakens skull men det är ju inte mycket billigare heller (och dyrare än klänningen från Kina!).

• SupersurasunkSara

Här finns massa fina ringar, denna ska nog jag ha som vigselring:
    http://www.nordstansguld.se/product_details.asp?cat=&cat2=25&id=470&sida=T.C.O.L Stainless Love | Glamour Love R10531

Denna klänning borde passa en som är gravid. En fin kofta över eller en bolero blir fint.
    http://www.ellos.se/dv/1-Overdelar-Klanningar-tunikor-Klanningar/jsfn/_/N-f4bZ1z141hoZ1z141xe?Nr=323325

Även dessa torde passa:
    http://www.halens.se/mode-kvinna-överdelar-klänningar-70/klänning-055382/paging$1,25?oc=038

http://www.halens.se/mode-kvinna-överdelar-klänningar-70/klänning-070175/sorting$score,Descending/paging$1,487?oc=036

http://www.bonprix.se/kategori/dam-klaenningar-korta-aftonklaenningar/

http://www.bonprix.se/produkt/satinklaenning-lila-952621/?style=4843993

Inbjudningskort och placeringskort kan man göra själv om man är duktig, eller leta på nätet, finns en del gratis tex här:
    http://www.graphicgarden.com/files17/eng/print/cards1s.php
    I gulligaste laget kanske, men idéer kanske du hittar.

Här kanske andra idéer finns:
    http://www.kalasguiden.se/inbjudningskort/

Mat, buffé är ofta uppsakttat men svårt att veta vilket folk vill ha mest av. Grilla som någon skrev är en bra idé. Ni kan ju hålla utkik efter kött redan nu snart. Grytor är annars uppskattat men kanske är mer höstbetonat?  Jag fick recept på en gryta med sötsur sås av min fd svärmor, min fd svägerska bjöd på det på sitt bröllop. Går att göra i förväg och bara värma sen.
    Googla annars på mat för många tex.

• SupersurasunkSara

Ett tips till inbjudningskort är att bildgoogla på det ni tänkt som tema, ofta kommer det upp vackra bilder som man kan använda. Tänk dock åp att fråga innan om det är en privat bild!

• Ravenna

Jag gifte mig i augusti. Borgerligt, det som en förrättare ut till lokalen. 23 gäster.

Vi kollade mycket på möjligheten att hyra en billig lokal och ta in catering, men när vi räknade på det så kom vi fram till att det gick ungefär på ett ut att hyra lokal + catering och att hyra in sig på ett lite finare ställe där man kunde få mat och lokal i ett paket. Man tror att man kan spara in en del på att ta det i bitar, men vi kom fram till att man inte sparar så mycket att det är värt det extra arbetet. Bättre att låta någon ta ansvar för hela grejen!

Vi hamnade på www.villasolliden.se/ Villa Solliden i Kolmården. Det är ett jättefint pensionat med utsikt över Bråviken.

Ett budgettips är att köra buffé istället för servering. Vi körde buffé och det fungerande kanon! Inte bara blir det ett bättre styckpris per kuvert, utan det blir lite mer casual och familiärt och man får prova många olika rätter. En del är allergiska mot buffékonceptet, men det var helt rätt för oss!

Viktigt om man inte är så många är att hitta rätt lokal. En för stor lokal blir helt fel!

• Bellsam

Är också inne i "bröllopshärvan". Ett tips på inbjudningskort är att gå till Panduro. Där säljer dom "paket" med inbjudningskort för bröllop. Klippa och klistra får man göra lite själv men de blir jättefina och billigare än att beställa då det tillkommer en massa med avgifter då.

• Katitzi

Min bröllopsklänning var jätte billig. Hittade den i vanlig butikskedja under stundenttider.. det finns massor av vita fina klänningar till stundetpris när ungdommarna tar studenten    Ringarna är i silver o kallas namnringar våra namn graverade på utsidan. dom kostade 900 st  ca Tänkte ha utomhusbröllop o plocka vilda blommor som jag plockar helt gratis

Svar på tråden Tips för billigt bröllop?