Inlägg från: Anonym (Nygift) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Nygift)

Tips för billigt bröllop?

Vi hade cirka 100 gäster på vårt bröllop. Båda har stora familjer och många vänner, så de där 100 personerna var bara våra "närmsta"... Gifte oss i kyrka, varsin vigselring, köpte nya kläder till oss båda, hyrde lokal, hade vänner som står oss ganska nära (men inte lika nära som de närmsta) som vi därför löste det som så att dessa blev tillfrågade om de ville servera/jobba i köket - vilket de gärna gjorde eftersom de då också fick dela dagen med oss. Hade fotografer inhyrda och folk som filmade både vigsel och fest. Två underbara värdpar som skötte dagen och kvällen så det flöt på bra. Vi handlade alla ingredienser till trerättersmiddag och hjälptes åt att laga den (vi+våra familjer+kökspersonalen) och min mamma bakade cheesecake's eftersom vi inte gillar tårta. Spenderade bröllopsnatten på hotell också.

Jag och min make betalade allt utom maten (som våra föräldrar delade på) och jag tror vi lade ut cirka 35 000 kr, minus maten då alltså för att förtydliga. Kostnaderna som ingick i det "priset" är: våra ringar, klänning, kostym, tillbehör, lokalhyra, hyra av fotografer, dekorationer till lokalen, blommor och hotellrumsnatt. Maten gjorde vi ganska billig också med en sorts hemgjord salsa till förrätt, hamburgare med tillbehör till varmrätt, kaffe och kladdkakemuffins och sedan cheesecake.

Det vi valde att lägga extra pengar på var ringarna (för dom ska vi ju ha resten av livet), kläderna (då vi hade 50-talstema) och fotograf (eftersom det var viktigt för oss med BRA bilder att ha som minne).  

Vad vi hade "tur" med är att vi har många vänner och bekanta som är bra på olika saker. T.ex. serveringspersonal, kökspersonal, värdparen, tärnor, bestman, de som filmade vigsel + fest, en tjej som är sjukt duktig på att göra blomsterarrangemang o.s.v. Dessa personer hjälpte oss helt gratis! (Blommorna kostade ju självklart, men arbetet gav vi ingenting för förutom den tackmiddag som vi ska ha för alla som hjälpte till.)

Jag vet inte vad ni räknar som "billigt", men det här tyckte vi blev ett billigt bröllop. Man har ju hört om många som lägger ner typ 100 000 på sina... Våra 35 000 kändes det som att vi fick ett bröllop att minnas för resten av våra liv. Det är ju ändå något man gör bara en gång i livet :) Kändes också lagom eftersom att vi även sparar för att snart kunna köpa hus.

• Anonym (Nygift)

Just ja! Inbjudningskort och kyrkprogram gjorde vi också själva. Visst kostade det lite det med, men dom blev ju precis som vi hade tänkt oss. Och en bidragade orsak till att de kostade en del var att vi ville ha wunderbaum's på framsidan av inbjudningskorten... Glad

Svar på tråden Tips för billigt bröllop?