• maand87

min dotter äter vägrar äta kött.

min dotter äter inte köttbullar som e stekta i samma panna som kött. ja ska ta kontakt med läkare och med bup. o som sagt vad så tar jag åt mig av alla era råd mm men min dotter äter inte fisk inte kyckling inte kött och hon är otroligt kräsen när de gäller grönsaker den enda grönsaken som fungerar är gurka. o sen har vi provat o äta vegetariskt vilket blev ett riktigt kaos då hon bara åt gurka . de e pest eller kolera . men som sagt vad jag vill inte att min son som e 4 månader ska bli likadan som min dotter utan han ska kunna sitta med o äta sin mat utan att säga att den är äckligt mm .

• maand87

köttfärspajen var äckligt tills hon smakade tänk på de istället.  då gillade hon den . 

• maand87
    Loreena skrev 2012-03-06 13:29:37 följande:
    Tvinga inte barnet att äta. Om barnet inte tycker om maten, så låt henne äta av tillbehören. Tex. sås, potatis, grönsaker, ett glas mjölk och en macka. Gör ingen stor grej av det utan låt henne lägga upp själv på tallriken av det hon vill ha och tjata inte. Men ni behöver heller ej laga någon annan mat till henne. Det hon missar vid en måltid tar hon igen vid en annan. Så ni kan ju försöka sprida ut maten som hon inte tycker om lite. Så att ni tex. inte serverar samma kött både till lunch och middag.

Jag tycker att det är respektlöst, och en form av fysisk och psykisk misshandel att tvinga ett barn att äta mat som hon/han inte vill ha. Jag minns själv när jag blev i tvingad blodpudding, leverbiffar, ravioli etc när jag var liten och hur hemskt det var att vara tvungen att äta upp något som jag inte själv lagt på tallriken och som jag fortfarande som vuxen inte ens klarar lukten av.
    vi tvingar inte i henne nåt utan hon måste smaka gillar hon inte ne då får hon spotta ut. ne de e ingen misshandel att säga att man vill att hon smakar maten . ja tvingar inte i henne blodpudding eller leverbiffar eller ravioli. de vi gör hemma är kokt kött tex ett kött som e kokat i 4 timmar typ eller fläskfile som e jätte mört eller rödspätta eller fiskpanetter . falukorv, korv köttfärssås biffar mm.
    vi har ofta tillbehören i små skålar tex gurka , majs , ärtor aldrig tillsammans. hon äter tex inte pyttipanna pga att de e kött i den de e skinka i den. ja kan inte hjälpa vad affären lägger i sin pyttipanna då hon inte äter den ja gör heller.
  • maand87

nej hon e inte tvungen att smaka mer än en gång.  hon äter bara gurka hon äter inga rotfrukter hon äter bara gurka ! ingen potatis kanske lite ris kanske lite pasta imellanåt. 

• maand87

men som sagt vad korv äter hon o köttbullar har du inte läst tråden? o köttfärs. o gurka .

• maand87

givetvis så får hon kvällsmat ! macka eller flingor eller vad hon vill ha. 
    det där med att ställa fram maten igen o igen har vi gjort en gång vi har provat varje metod en gång inte att vi gör alla metoder varje dag . 

när vi kokar köttet så äter hon en bit tar massvis med gurka o sen tar hon lite pasta/ris/potatis o tuggar på.
    men steker ja köttet så äter hon det inte så därför kokar vi köttet så de e mjukt o hon kan äta en liten liten bit . ja tar tex inte o ger henne en hel köttbit !!!!!!!!!
    alla man pratar med i riktiga livet anser att detta e ett problem.

• maand87

hon äter inte linser inte bönor hon äter inte sådant ......
    vi har testat allt . !!!!!!!!!!
    vi har struntat i o ge henne kött eller be henne smaka de blir bara tusen gånger värre att göra de här så smakar man på maten och vill man inte ha ne då får man vänta till kvällsmaten .

• maand87
    Mariella81 skrev 2012-03-06 14:03:59 följande:
    Men du serverar väl inte chips till middag ändå så det kan väl aldrig bli ett jätteproblem? En sexåring förstår ju ändå en hel del. Underskatta inte ditt barn utan låt henne bli delaktig och resonera med henne så tror jag att även hon förstår att man inte kan leva på chips och gurka.
    de va ett exempel på vad som kan komma ut hennes mun ..... chips o gurka ja du aldrig i livet men de va som sagt vad som kan komma ut hennes mun. 
  • maand87

som sagt vad ja lägger ner denna konversationen för ni verkar tyvärr inte fatta det här . !!

• maand87

ja har jue skrivit de lite pasta lite potatis lite pyttelite ris. nej ingen sås kyckling/kött/fisk äter hon inte heller hon äter som sagt vad på morgon en macka med smör på för hon gillar inte pålägg hon äter till lunch tex en knäckemacka i skolan alltså. hemma så har vi skinksås och pasta med ärtor, majs och tex riven morot. då äter hon lite pasta lite morot. till kvällsmat vill hon ha yoghurt . då får hon det. sen går hon o lägger sig. 
    när hon var 1 år slutade hon med välling och drack istället kopiösa mängder mjölk. och nu i dagens läge dricker hon kanske lite iste och kanske lite mjölk o saft . vi har till och med provat o köpa hem sockriga flingor som nesquick mm de äter hon inte heller hon äter det hon anser att hon ska äta . denna damen e otroligt bortskämd o kräsen. 

Svar på tråden min dotter äter vägrar äta kött.