Loreena skrev 2012-03-06 13:29:37 följande:
Tvinga inte barnet att äta. Om barnet inte tycker om maten, så låt henne äta av tillbehören. Tex. sås, potatis, grönsaker, ett glas mjölk och en macka. Gör ingen stor grej av det utan låt henne lägga upp själv på tallriken av det hon vill ha och tjata inte. Men ni behöver heller ej laga någon annan mat till henne. Det hon missar vid en måltid tar hon igen vid en annan. Så ni kan ju försöka sprida ut maten som hon inte tycker om lite. Så att ni tex. inte serverar samma kött både till lunch och middag.
Jag tycker att det är respektlöst, och en form av fysisk och psykisk misshandel att tvinga ett barn att äta mat som hon/han inte vill ha. Jag minns själv när jag blev i tvingad blodpudding, leverbiffar, ravioli etc när jag var liten och hur hemskt det var att vara tvungen att äta upp något som jag inte själv lagt på tallriken och som jag fortfarande som vuxen inte ens klarar lukten av.
vi tvingar inte i henne nåt utan hon måste smaka gillar hon inte ne då får hon spotta ut. ne de e ingen misshandel att säga att man vill att hon smakar maten . ja tvingar inte i henne blodpudding eller leverbiffar eller ravioli. de vi gör hemma är kokt kött tex ett kött som e kokat i 4 timmar typ eller fläskfile som e jätte mört eller rödspätta eller fiskpanetter . falukorv, korv köttfärssås biffar mm.
vi har ofta tillbehören i små skålar tex gurka , majs , ärtor aldrig tillsammans. hon äter tex inte pyttipanna pga att de e kött i den de e skinka i den. ja kan inte hjälpa vad affären lägger i sin pyttipanna då hon inte äter den ja gör heller.