• maand87

min dotter äter vägrar äta kött.

nej hon går inte ner i vikt inte heller upp i vikt. hon har stannat på sina 19,5 kg .

• maand87
    KimPossible skrev 2012-03-06 14:27:33 följande:
    Att tvinga ett barn att äta något de inte vill, oavsett om man gör det genom hot, mutor eller känslomässig utpressning, är att be om ätstörningar i framtiden. Tro mig, jag vet. 

Varför är det så jobbigt att slänga med några köttbullar eller annat när ni själva äter hela köttbitar? Och vill hon ändå inte ha så är det väl inte hela världen om hon under en period äter lite ensidigt.

Vår stora son hade en period när han "var vegetarian" enligt sig själv. Dessvärre gillade han då inte heller sallad, många grönsaker och bönor/linser, så under nästan en månad levde han på basilikapuckar, sojakorv, pasta och gurka i princip. Inte idealt, men det gick över, mycket tror jag beroende på att vi aldrig gjorde någon större grej av det hela. 
    en period är inte 4 år !
  • maand87
    Guldtrollsmamman skrev 2012-03-06 14:45:27 följande:
    Men varför lagar ni inte bara varierad mat och låter barnet äta av det som serveras utan kommentarer, tjat, hot, mutor osv.

I vår familj tycker varken barn eller vuxna om alla beståndsdelar i alla måltider och det är var och ens ensak. Någon kanske tar potatis o avstår köttet, en annan tar ingen sås, någon gillar inte vissa grönsaker osv. Då äter man av det andra som serveras och nästa måltid kanske det är något man gillar bättre.

Hur ofta äter ni helt kött egentligen? Hemma hos oss kanske vi gör det en eller två gånger i veckan. Skulle inte vara något som helst problem om någon familjemedlem fick för sig att avstå från det. Förstår inte riktigt hur det kan vara ett så stor problem, eller ett problem över huvudtaget... 
    kött e även skinka kassler mm mm sen har vi tex kassler/skinka =skinksås måndag, tisdag ugnspannkaka. onsdag : fiskpanneter. torsdag korvtroganoff och ris . fredag kycklingfile stekt med potatismos eller pasta lördag är hennes dag då e de tacos. söndag fläskfile med klyftpotatis o sallad. alla måltider serveras med sallad grönsaker i olika skålar.  
  • maand87

att bara låta henne äta sånt hon tycker e gott leder till att hon inte kommer smaka i framtiden heller . ja fick lära mig att smaka . men jag äter tex inte rotmos eller revben eller va de heter o de tvingar jag inte i henne .

• maand87

så om hon vill ha max varje dag eller mc-donald varje dag så ska ja ge henne de jajjemän allt för att inte vara matbordsdiktator.

• maand87

som sagt vad jag och sambon är inte vegetarianer vi äter kött inget vi planerar att sluta med . 

• maand87
    KimPossible skrev 2012-03-06 15:22:46 följande:
    Eh, nej. Vem i tråden har föreslagit det?
    man ska jue inte tvinga henne att smaka och hon ska jue bara stoppa s¨ånt hon tycker om i munnen eller hur`???????
    sånt jävla bullshit . i våran familj äter vi kött vi äter det som serveras de enda ja ber henne om är att hon smakar. gillar hon inte så kan hon spotta ut.  
Svar på tråden min dotter äter vägrar äta kött.