Inlägg från: Queenie70 |Visa alla inlägg
  • Queenie70

Vill testa drogerna

Det bästa sättet att lära sig är genom att fråga sina klienter.

• Queenie70
    Minne00 skrev 2012-03-07 22:34:45 följande:
    Vat det någon som läste hela trådstarten?????
    Jag vill egentligen inte alls prova men önskar få hör a av andras erfarenheter hur det är, jag kan inte riskera att förolämpa mina "patienter" genom att be dem förklara för mig,, hade hoppats at det finns någon som kunde ge sin version av sin erfarenhet!

Jag gör ett jäkla bra jobb och vet att jag är till stort stöd för våra "patienter", det är inte det det handlar om, jag vill bara få lite mer kött på benen!

ja... TS är Minne00
    Du resonerar märkligt bakvänt när du tror att du förolämpar dina klienter/patienter genom att fråga. Alla har sin egen upplevelse av droger och för att kunna stödja dem så måste du ta reda på vad som driver just den enskilda. Att fråga, och ta reda på vad just de tycker och upplever är det mest respektfulla du kan göra.
  • Queenie70
    AlreadyBurning skrev 2012-03-19 17:12:07 följande:
    Bättre att testa själv.
    Nej. Man behöver definitivt inte ha egna erfarenheter av droger för att göra ett bra jobb. Min personliga erfarenhet av droger har absolut ingenting att göra med "Kalles" upplevelser.
    Det är just det som riskerar att bli problemet med folk som har egna missbruksproblem bakom sig börjar jobba med rehabiliteringen av andra missbrukare. De tror att just deras erfarenheter delas av alla andra, trots att alla människor är individer med olika förutsättningar och olika upplevelsevärldar.
  • Queenie70
    AlreadyBurning skrev 2012-03-19 17:35:36 följande:
    Man ska inte prata om saker man inte har en aning om! Rusen är samma för alla, för det mesta och ska du förstå något måste du testa det.
    Du lider av allvarlig hybris och har ingen aning om vad jag har för kunskaper och erfarenheter. Du har fel.
  • Queenie70
    AlreadyBurning skrev 2012-03-19 17:40:01 följande:
    Nej du har fel! Hur kan du prata om en LSD tripp tex utan att ha gjort en?
    Det är just okunnigheten som gör att Sverige ser ut som det gör i missbruk.
    Trams. Kunskap kan man tillgodogöra sig på massor av sätt. Man behöver inte ha haft cancer själv för att bli läkare. Man behöver inte ha fött barn själv för att vara barnmorska. Man behöver inte vara kvinna för att vara gynekolog. etc etc etc. Finns ingen som helst anledning att sitta med sina klienter och jämföra drogerfarenheter. Man lyssnar på sin klient/patient och utgår ifrån vad de delar med sig av omkring sina erfarenheter. Det är DE och ingen annan som är experter på sig själva. Den dagen du sitter och inbillar dig att DU minsann vet exakt vad klienten upplevt eftersom du själv tagit samma drog, är samma dag som du upphör att göra ett bra jobb med respekt för klientens enskilda behov för då kommer du bara att sitta och utgå ifrån dig själv.
  • Queenie70
    cannafever skrev 2012-03-19 18:21:24 följande:
    Kan man vara körskollärare utan att kunna köra bil?

Givetvis är bred erfarenhet ett stort + i yrket, man kan INTE göra ett bra jobb med endast teorin i bagaget.

Självklart kan man arbete med eroinmissbrukare utan att ha varit heroinist själv. Nu är det ju inte så att man ska lära nån att knarka, varför jämförelsen med en bilskollärare faller pladask. Jag har nog snarare rätt negativa erfarenheter av f.d. missbrukare som ska ge sig till att arbeta som nån slags rehabiliterare. Detta just för att de faller in i det resonemanget att de tror sig veta allt om Kalle och just hans missbruk utifrån sina egna personliga erfareneter. Det är oproffsig att alltid hänvisa till sig själv och sina egna erfarenheter. Visst kan man använda sig av egna erfarenheter till en viss gräns, men missbrukare är inga kloner utan individer de också. Och alla människor är unika. Egen erfarenhet riskerar faktiskt att bli ett hinder i arbetet om man inte passar sig.
  • Queenie70
    AlreadyBurning skrev 2012-03-19 18:22:21 följande:
    Nu vet jag inte vad ditr arbete går ut på, men det är aldrig fel att veta vad patienterna pratar om. Du kan inte föreställa dig ett drogrus utan att ha upplevt det, öven om man har upplevt det är det inte alltid det enklaste att komma ihåg hur det kändes, men det ger en iaf en fingervisning. Jag läser ofta på hemsidor och hos läkare om olika substanser och deras efterrus och rus och tänker "fan det stämmer ju inte för fem öre". Hur kan du då påstå att du vet vad du pratar om?
    Poängen är att jag inte BEHÖVER veta hur ett rus känns personligen. Inte ett dugg. Jag har ingen anledning att misstro vad en klient beskriver för mig överuvudtaget.
  • Queenie70
    cannafever skrev 2012-03-19 19:46:18 följande:
    Men om man helt saknar den erfarenheten så kan man knappast kalla sig för kompetent.
    Där kommer vi in på min exempel igen, 
    Man kommer endast så långt på exempel man har läst nånstans speciellt när drogkunskap hos dom som jobbar med det är fruktansvärd låg, av dom jag har debatterat med var "yrkesmän" dom som visste minst, den främsta argumenten som i regel serverades var ren propaganda följd av "jag jobbar minsan med det så jag vet"

Jag vidhåller bestämt att alla ar olika upplevelser av droger och att de personliga erfarenheterna betyder noll i ett beandlingsarbete. Om jag ligger och spyr varje gång jag röker på så ger det knappast bättre förståelse för de som gillar att röka på. Det handlar om att ta vara på varje klients personliga erfarenheter, och att respektera individen och dess upplevelser och önskningar. Alla beskriver sina personliga erfarenheter olika, och hur just JAG upplever ruset av heroin, amfetamin eller cannabis är totalt jävla irrelevant i sammananget. Punkt.
  • Queenie70

Visst kan egen erfarenhet av hur ett beroende känns komma till nytta i förståelsen för klienten, men att med flit utvecka ett beroende för att kunna arbete som behandlare är det väl ingen som förespråkar hoppas jag. Att testa droger för att "känns hur det känns" däremot är bara helt irrelevant i sammanhanget. Säg då hellre TS; att du för egen del helt enkelt är nyfiken på hur olika droger känns, det kan nog de flesta relatera till. Men att hävda att det på nåt vis skulle vara dig till gagn i arbetet, det köper jag inte alls.

• Queenie70
    cannafever skrev 2012-03-19 20:21:27 följande:
    Du menar alltså att kunskap och erfarenhet är betydelselöst, folk i branschen ska vara okunniga robotar som följer ett agenda endast, med alla medel få folk att sluta.

Tror nog att du redan har räknat ut detaljen att jag inte håller med, kunskap och erfarenheter berikar och gör att vi fungerar bättre.
    ts eftersträvar kunskap och erfarenhet för att bli bättre på sitt yrke, en beundransvärt egenskap då dom flesta av hennes kollegor går efter slogan "knark är bajs" utan att gå djupare på ämnet.

Om det var så du tolkade det jag skrev så har du nog rökt one to many idag...Argumenterar inte med folk som med flit vrider till det man skriver så det ska passa ens egna syften. Om dina egna argument inte räcker till så föreslår jag att du helt enkelt lägger ned.
Svar på tråden Vill testa drogerna