Inlägg från: Queenie70 |Visa alla inlägg
  • Queenie70

Vill testa drogerna

Anonym (Läs upp dig!) skrev 2012-04-01 22:45:07 följande:
    Du tror andelen missbrukar är hög av de som nyttjar droger.
    Nej, jag tror att det är en rätt liten del av de som vid nån tidpunkt i livet har testat eller använt olika droger som utvecklar ett missbruk. Vissa droger är dock lättare än andra att utveckla ett missbruk av exempelvis heroin.  Det är också svårt att på förhand veta vilka som kommer att ha en känslighet för att utveckla ett beroende varför det skulle kunna vara en bra idé att faktiskt låta bli att testa. VIlket också gäller alkohol förövrigt.
  • Queenie70
    Anonym (Läs upp dig!) skrev 2012-04-02 08:06:22 följande:
    Om du vill ha reda på något säg till.
    Men antar det inte kommer bli så roligt för dig.

När det gäller queenie, så har jag sett denna diskutera ämnet innan.
    Och där har inte fakta penetrerat bubblan.
    Men tyvärr på denna sida kan man inte söka på en enskild användare och vad den postat.
    Så dra upp direkt exempel blir svårt för mig.

Anledningen till att det inte är möjligt för dig att hitta nåt ställe där jag skriver att de flesta som testar droger utvecklar ett missbruk, eller att risken är stor att man hamnar med en nål i armvecket om man använder cannabis är att det helt enkelt aldrig någonstans skrivits av mig. Snopet va?

Ett tips för i alla fall DENNA tråd, är att trycka "visa endast" på mig.   
  • Queenie70
    Anonym (Läs upp dig!) skrev 2012-04-02 08:38:59 följande:
    Hade man kunnat söka, så skulle jag kunna hitta dom antydningarna JA.
    Du skrivit skrivit ofta att antyda detta, dock varje gång du utmanas om detta så backar du ner.

Men hindrar dig inte att skriva det nästa gång det beger sig.
    Det där stämmer inte helt enkelt. Det är dina egna tankespöken som väljer att tolka det jag skriver i sådana fall. Så för att du framöver ska slippa hetsa upp dig på nåt jag skriver och tillskriva mig antydningar som aldrig skett, så säger jag det en gång för alla nudå. Nej, jag tror inte att alla eller ens i närheten av de flesta som testar eller använder droger kommer att utveckla ett beroende eller ett missbruk. Och nej, jag tror inte att man kommer att sluta som hemlös heroinist för att man tester droger. Eftersom jag inte tror detta som du tillskriver mig, så har jag svårt att se att jag så skulle ha antytt, varför skulle jag göra det? Det är du som läser med rabiata glasögon och tillskriver mig åsikter som inte existerar av nån märklig anledning.
  • Queenie70
    Anonym (Läs upp dig!) skrev 2012-04-02 09:35:46 följande:
    Okey, från och med nu, skall jag påpeka detta "samtal", så jag kommer ha ögonen på dig.
    Även ska jag ha koll om jag snubblar över gamla inlägg i frågan, och påminna dig om detta.

Rabiata glasögon, den hade ju varit bra om det hade stämt.
    Haha . Håll ögonen på mig du om du inte har nåt bättre för dig. Problemet kommer väl att uppstå när jag framöver säger att nej, jag tycker inte man ska testa droger och ja, jag tycker det ska vara olagligt även fortsättningsvis. Det är ju vid de tillfällena som du tillskriver mig massa andra åsikter också. Du får då lära dig skilja på dessa två.
  • Queenie70
    Anonym skrev 2012-04-02 16:49:39 följande:
    Vare sig hon defacto har nytta av det i sitt yrkesutövande eller inte så kommer hon gå ifrån det många erfarenheter rikare.
    Hur man vänder och vrider på det så missar jag det negativa.

Ser inte på nåt vis att det skulle vara nåt som tillför ens liv och livserfarenhet särskilt mycket faktiskt. Jag har testat att skita i skogen och jag har testat att käka gröna bananer också, visst är det en "livserfarenhet" men det gör faktiskt inte till eller ifrån vad det gäller "livserfarenhet" Ser som sagt inte alls att det skulle vara nåt så livsomvändande som du vill få det till. Ingen ahaupplevelse alls att testa droger. Och ja, jag har testat droger, och det gör faktiskt varken till eller ifrån på nåt område av mitt liv. Det var bara en korkad risk jag tog, eftersom jag ju faktiskt inte hade nån aning om ifall jag skulle varit benägen att förälska mig i drogen eller inte. Totaaaalt onödigt sammanfattningsvist.
  • Queenie70
    Anonym skrev 2012-04-02 16:53:56 följande:
    Så vi ska bara kunna erbjuda "vård" i form av oinsatt, ignorant, okunnig och oengagerat personal?

Ts visar en otrolig engagemang mot sina patienter och du vill att hon ska byta yrke? Varför om jag får fråga?

Enormt märklig slutsats att dra att man på nåt vis är ignorant för att man inte tagit droger....
  • Queenie70
    Anonym skrev 2012-04-02 18:06:22 följande:
    Med tanke på att det inte handlar om att skita i skogen utan om rusgivande sinnesförändrade substanser så är det en kolosal erfarenhet att kunna nå andra "exotiska" sinnesstämningar som är helt enkelt omöjliga att uppnå utan att konsumera dessa substanser.
    Det ger en insikt som är omöjligt att uppnå utan att själv ha varit där.

Intressant hur du säger att du har provat på "droger" utan att erfara nått negativt med det men ts liv kommer ta slut om hon provar?

Fast jag har aldrig sagt att hennes liv kommer att ta slut, utan bara att det är en helt onödig risk att ta både hälsomässigt och socialt, som inte kommer att göra varken till eller ifrån vad det gäller hennes arbete med missbrukare.  Det bär mig emot att behöva upprepa mig intill absurdum men att "veta hur det känns att ta droger" är en högst subjektiv upplevelse som inte har större relevans än att just skita i skogen eller käka sushi när det kommer till arbetet med att försöka bli kvitt en beroendeproblematik. Tryck gärna "visa endast" på mig om du är nyfiken på hur jag tänker.

Bara det faktum att du antyder att du ifrågasätter riktigtheten i att jag säger att jag testat droger men samtidigt inte alls uppelvt nån livsomvälvande ahaupplevelse av de erfarenheterna visar ju bara på just hur subjektivt det faktiskt kan vara och att det tydligen är svårt för dig att greppa att din åsikt inte nödvändigtvis är allenarådande.  
  • Queenie70
    Anonym skrev 2012-04-02 18:46:43 följande:
    Om du inte har skrivit det rakt ut så insinuerar du det i varje inlägg.
    Jag ser inga risker alls att lära sig nått nytt eller provar på nått sinnesförändrade.

Jag ifrågasätter riktigheten i det du skriver så det inte är bara en tom fras för att stärka det du kommer med i och med det är en banbrytande upplevelse.
    Har man gått från att endast känna till ett sinnestillstånd till att veta att man kan lika enkelt som att byta kanal på tv när som helst ändra den så finner jag uttalande i still med "det var inget speciellt" som märklig.

Av ren nyfikenhet, vad har du provat och hur länge?

Nej, det antyder jag inte alls. De tolkningarna finns bara i ditt huvud. Och snälla människa är det verkligen så obegripeligt att förstå att det definitvt inte är nån banbrytande erfarenhet för alla på samma sätt som du upplever det? Om du haft en aha upplevelse, så kan det för din granne lika gärna bli en Jahaupplevelse....

Vidare finner jag det märkligt att du som uppenbarligen haft så starka upplevelser i samband med drogbruk då samtidigt inte kan förstå att just denna upplevelse för några av våra medmänniskor kan vara en risk? Jag nyttjar alkohol reglbundet och har inga som helst problem att hantera alkohol, men jag är ju inte så jävla korkad att jag inte förstår att det kan vara ett problem för ANDRA människor och jag inte kan använda mig själv som referensram, det funkar för mig, så då kan det inte vara nåt problem för andra....Om det är nån som är onyansera och rabiat i denna debatt  så är det ju faktiskt du, som tror dig sitta inne med den enda sanningen.

Vad och när och hur ofta jag har erfarenhet av droger är inget jag i detalj vill gå in på.  
  • Queenie70
    Anonym (Läs upp dig!) skrev 2012-04-02 18:59:10 följande:
    Vad du helt missar är att du nu kan säga jag testat och finner det inget märkvärdigt.
    Betyder du har en insikt man kan inte ha utan att ha testat.
    Sen att du inte gillade eller kanske du gjorde är ju en annan femma.

Jag ser inget aha upplevelse med droger, man har skoj en stund sen är det bra.
    Men man vill så gärna förstora upp det hela till nått överväldigande, men det är givetvis bara en del i ens agenda.

Den "insikten" är ju dock högst personlig just för mig, och gör varken till eller ifrån när jag möter människor som är fast i ett missbruk som renderat dem förlust, av hälsa, familj, bostad och frihet. Hävdar med bestämhet att just mina personliga erfarenheter är helt irrelevanta i sammanhanget, och att man som yrkesutövare alltid måste penetrera just individens erfarenheter, upplevelser och expertkunskap om SIG SJÄLVA för att på nåt vis kunna hjälpa individen att hitta nyckeln till att komma ur sitt missbruk.
  • Queenie70
    Anonym skrev 2012-04-02 19:04:17 följande:
    Ja det är upplevelse, om du vill förminska det så kan du fortsätta med det.

Jag förstår att några få procent av alla drogbrukare (lagliga som olagliga) kommer av olika anledningar missköta sig, jag ser dock inte hur man kan göra dom få procenten till nått represantivt för majoriteten.

Bjuder du folk i din närhet på alkohol?
    Eller drar du dig från det för det är ju "farligt" för andra även om du kan hantera det?

Nej jag börjar förstå det, av det du skriver så har du försökt röka cannabis, 1-2 gånger, fick ingen direkt rus mer än att du eventuellt mådde illa och där kom du fram till att "knark" är minsan inget för dig*?

Du drar helt ogrundade slutsatser som passar in i ditt resonemang. Det får stå för dig. Om jag skulle säga att jag testad LSD 15 gånger, men ändå inte fått nån revolutionerande insikt skulle du då ta mig på allvar eller fortsätta förlöjliga mina åsikter? Din första méning visar tydligt på att det är dig helt främmande att det inte är så att alla som testar droger ser nåt slags "ljus" och plötsligt får massa insikter som du upplever dig få. Du verkar faktiskt helt insnöad på att du tror dit sitta på nån slags sanning som man inte kan nå, om man inte har testat olika sorters droger ett visst antal gånger.

Bara av nyfikenhet, vilka slags droger och hur många gånger ska man ha testat/använt för att få ha en åsikt? Bara så jag vet liksom...Och så att TS vet vad hon måste göra för att uppnå denna högre nivå¨av insikt? 
  • Queenie70

Nu ids jag inte med dessa cirkelresonemang längre.

Däremot är jag nyfiken på vad TS tänker om hon läst debatten?  

• Queenie70
    Anonym skrev 2012-04-02 19:34:18 följande:
    Jag skulle rakt av kalla dig för lögnare och diskvalificera dig från fortsatt debatt.
    Jag har själv tagit lsd och nej, det är nog den sista drogen man rycker på axlarna åt med "det var inget speciellt" på läpparna.
    Därav min fråga, du verkar inte ha testat nån drog alls men slängde ifrån dig en line som skulle ge dig mera trovärdighet på ett område du började tappa den på.

Du har rätt i, det är många saker man inte kan nå om man inte provar, förståelse för hur ruset ter sig på dom olika substanser är en av dom.

Ja som sagt, visst kan du dra slutsatsen att jag inte är trovärdig utifrån att jag inte delar just din åsikt och dina erfarenheter, men är det inte att göra det lite enkelt för sig tycker du?
  • Queenie70
    Anonym (Läs upp dig!) skrev 2012-04-02 20:02:09 följande:
    Haha, då vet vi att du hade ljugit.
    Alternativt så hade du blivit lurad hela 15ggr Skrikandes

De flesta droger funkar första gången, dock cannabis kan det dröja några gånger innan det funkar.

Jag har inte testat LSD överhuvudtaget, det var bara ett exempel och en fråga om vad och hur mycket man ska "testa" innan man har rätt att ha en åsikt.

Personligen tror jag att man kan ha både kunskap och en åsikt utan att så mycket ha luktat på en cannabisplanta.  
  • Queenie70
    Anonym (Läs upp dig!) skrev 2012-04-02 20:11:15 följande:
    Nä, du har inte, men du tog det exemplet.
    Och hade du påstått att du inte fått någon som helst insikt i din tripp, så vet vi med säkerhet det varit en lögn.
    Sen kan man diskutera vilken nivå du tog till trippen, för det finns ett antal nivåer.

ja, du kan har åsikter och kunskap om cannabis, dock endast akademiska som som aldrig kan mätas med egen erfarenhet.
    Sen att du tillhörde de som inte rökade par ggr så du fick känna på hur cannabis är.
    Vilket är tragiskt pga du har kan säga du har rökt, men har inte en susning om nått mer än så.

Fast fortfarande har du inte nån susning om vad jag har för erfarenheter eftersom jag inte väljer att dela med mig av dessa i detalj. Tragiskt är nog snarare att du fortfarande tror att din personliga erfarenhet av nåt är lika som alla andras.
  • Queenie70
    Digestive skrev 2012-04-02 20:19:18 följande:
    Varför skulle inte personlig drogkännedom kunna bidra till bättre förståelse vid hanteringen av drogmissbrukare?

Att det handlar om subjektiva upplevelser bygger inte riktigt något hållbart argument då allt vad upplevelser heter hör till subjektiva sådana - men likväl så upplever vi en nytta av att ha med oss en mångfald av erfarenheter som relaterar till uppgifterna vi ska göra.

Vad skulle göra drogerfarenheter till något slags exklusivt undantag? 

Det är ungefär detsamma som jag frågar mig faktiskt. Det är ju den samlade livserfarenheten som räknas i alla mänskliga relationer. Ser inte att en erfarenhet av att ha "testat" ett visst rus på något vis skiljer sig ifrån mina erfarnheter av att skita i skogen eller äta sushi, och att det på intet vis ger någon slags mystiskt insikt som skiljer sig från mina övriga livserfarenheter som på nåt vis skulle vara A och O i att arbeta med behandlingsarbete vad det gäller MISSBRUK eftersom missbruk handlar om en helt annan problematik som har mycket lite att göra med hur det känns att trippa på olika saker, eller hur en grön banan smakar.
  • Queenie70
    Digestive skrev 2012-04-02 20:57:08 följande:
    Du säger emot dig själv indirekt uti en annan tråd här i forumet - där du, genom dina erfarenheter, bidrar med att drogerfarenheter hör till något onödigt riskfullt med mera. Där verkar dina drogerfarenheter kunna bidra med något i ett relaterat ämne - men i ett yrke som direkt relaterar till drogmöten, vill du få personliga drogerfarenheter att verka lika bidragande som att lämna fekalier i en skogsdunge.

Det säger sig självt att personliga drogerfarenheter kan bidra med lika mycket inom vården av drogmissbrukare som personliga cancererfarenheter kan bidra vid vården av cancerpatienten - det kan underlätta förståelse mellan patient och vårdare sinsemellan. En läkare behöver inte ha haft cancer för att kunna vårda en cancerpatient men det vore aningen bisarrt att påstå att det inte, på något vis, skulle kunna bidra med något speciellt om så vore fallet.

Ser inte att mina två inlägg alls strider med varandra. Mina personlige erfarenheter har inte lämnat större intryck på mig än att skita i en skogsdunge, helt riktigt, vilket inte är samma sak som att jag inte kan tycka att det var en onödig risk och erfarenhet att göra. Jag skulle ha kunnat tillhöra den procentsatsen som skulle ha förälskat mig i drogen och utvecklat ett problem, det skulle ha kunnat få sociala konsekvenser för mig om jag hamnat hos polisen, etc etc. Således är det en erfarenhet,men ilkväl en onödigt sådan som jag avråder andra att skaffa sig.
  • Queenie70
    Anonym (aha) skrev 2012-04-02 21:43:32 följande:
    Ok, här har vi en som är nykter och drogfri sedan några år och en som har testat droger, båda förespråkar att man Ej bör testa droger i onödan.

Sedan har vi två som knarkar för att det är kul och som anser att alla borde testa någon gång!

Har jag förstått det hela rätt?

• Queenie70
    Digestive skrev 2012-04-02 22:02:31 följande:
    Nu undviker du enbart ämnet. Vad du personligen har haft för nytta av dina erfarenheter säger ingenting om vad andra kan ha för nytta utav dem och inte heller säger det någonting om nyttan av att besitta dessa inom den aktuella yrkesgruppen.

Det är exakt det som det handlar om ju; att ens personliga erfarenheter av hur det känns med en tripp på valfri substans har mycket liten relevans för andra än en själv. Arbetar man med klienter som TS gör, så handlar det om att respektera klientens upplevelser och erfarenheter inget annat. Har faktiskt mer än en gång stött på alkohol och drogterapeuter med massor av egna erfarenheter där just detta har stått ivägen för behandlingsarbetet, då de hela jävla tiden refererade till sig själva. Jaaag, har minsann tagit allt man kan ta så mig lurar du inte. Jaaaag kunde minsann sluta missbruka och då kan du också göra det. Jaaaag vet minsann att man inte är heroinsugen när man tar subutex och bla bla bla. Helt utan respekt för individens högst personliga uppelvelser och förmågor. Likväl har jag träffat behandlare utan egna erfarenheter av droger eller missbruk som är väldigt ödmjuka och respektfulla inför den individ med alla dess brister och förmågor, som gör ett jättebra arbete. Därav min mening att just "testa droger" egentligen inte har nån relevans för om man blir en bra eller dålig behandlare. TS verkar tro att hon genom at testa ska nån en annan form av insikt. Det tror ju jag är ett feltänk.
  • Queenie70
    Digestive skrev 2012-04-02 22:21:28 följande:
    Precis som den individuella upplevelsen utav cancer hör till något högst subjektivt; menar du då att även sådana erfarenheter aldrig kan bidra med någon nytta inom vården av cancerpatienter och i relationen mellan vårdaren samt canserpatienten sinsemellan?

Nu snackar du enbart om egocentrisk kortsynthet. Det hör till ett problem i sig och inte till något som har med ämnet att göra.

Självfallet kan en vårdare utan relevanta erfarenheter göra ett gott/lika gott/bättre jobb än en med erfarenheter samt vice verse. Inte riktigt det här som diskuteras eller vad som ifrågasätts.

Jo, eftersom min poäng är att om man är en bra behandlare eller inte, inte handlar om ifall man testat droger eller inte, utan hänger på helt andra saker, du kan vara en helt adekvat vårdgivare även utan sådana erfarenheter och tvärtom. Om TS idag upplever att hon inte är adekvat så kommer detta inte att ändras för att hon provar på droger.
  • Queenie70
    Valaine skrev 2012-04-02 23:00:26 följande:
    Jag kan inte riktigt hantera tanken hur någon med påläst kunskap om drogmissbruk ska sitta och "låtsas" att denne förstår hur jag känner gällande abstinensbesvär osv.

Så du råder således TS att inte bara "testa" droger utan att också helst utveckla ett missbruk för att kunna fortsätta vara yrkesverksam.
Svar på tråden Vill testa drogerna