• Anonym

Vill testa drogerna

Som Leif GW Persson, han har testat i princip allt för att få veta vad det handlar om ;) dock under övervakning på något sätt om det skulle gå snett.

Jag tycker inte det är en bra idé även om din tanke är god, många droger är extremt beroendeframkallande och andra bara farliga. Bättre att prata med de som missbrukat och läsa på rejält. Kan tipsa om bästa dokumentärserien på National Geographic (om du har) Drug Inc, den visar allt om den drogen de tar upp i avsnittet. ex, Ketamin ett avsnitt så visar den alla sidor. Utbildande och bra.   

• Anonym

När folk säger att man inte blir beroende första gången man testar, så stämmer inte det, inte egentligen! Okej, du kommer inte bli FYSISKT beroende, Det är inte så att om du tar amfetamin vid ett tillfälle så kommer du bli beroende, även om du kommer få en avtändning.

Utan jag skulle vilja säga det är KÄNSLAN som gör dig beroende! Jag har testat amfetamin, exctacy och rökt på cannabis.

När jag bara rökte på så tyckte jag att man mest vart flummig, typ man kan sitta i en soffa och bara skratta och ligga där och småflumma, tycka att det mesta blir extra roligt men du blir inte särskilt uppåt skulle jag vilja säga.

Men amfetamin och extacy, jag kan inte ens beskriva det, det är den absolut bästa känslan som jag haft i mitt liv! Det är som att vara i himlen, du mår helt underbart, du bara dansar runt och bara ler, det är som ett lyckorus, man blir varm i hela kroppen och mår helt enkelt så jävla bra.

Och det är den känslan som är så jäkla farligt rent ut sagt. Jag kan inte ens betona hur farligt det är. Jag är en skärpt tjej ska jag tillägga, men träffade helt enkelt på helt fel kille för några års sedan, han var grav missbrukare och han var helt nere i sin amfetaminvärld.

Idag har jag absolut ingen kontakt med honom, jag hade ett tag efter det tog slut mellan han och mig, kontakt med hans vänner, men jag var klok nog och flytta till en helt ny stad och kapa all kontakt. För jag ska vara ärlig och säga att när jag följde med hans vänner och så på efterfest så rökte dom på, bara lite "cannabis", men nog så farligt. Men jag var ju på såklart, nu hände det bara 2-3 gånger att jag följde med dom och tog jag med, fastän jag egentligen inte ens riktigt gillade drogen ifråga.

MEN, innerstinne så kände jag ju att jag inte ville kapa sista kontakten till att kunna få testa amfetamin och extacy igen. Mina vardagliga vänner håller absolut inte på med droger, alltså dom är så antidroger som man bara kan komma, så det var verkligen bara dessa människor som jag hade en chans att kunna nååååågon ta det igen. Fastän jag verkligen hade bestämt mig för att aldrig ta skiten igen. Det där är inte jag, men hur jag än vrider och vänder på det så minns jag känslan. Känslan att dansa runt lycklig på amfetamin, känslan att älska vilt på extacy

Jag kommer få kämpa för att aldrig hamna i situationer så att det blir en för stor frestelse. Men istället för att känna såhär livet ut, testa förhelvete inte någonting! Det är bara vansinne!

• Anonym

Tycker det är väldigt sjukt att det finns dom som uppmanar andra att ta droger!

• Anonym

Med den logik vissa av Haschrökarna i den här tråden tänker så skulle man få lov att ge sig ut och bli gruppvåldtagen för att kunna ta hand om människor som blivit utsatta för sexuella övergrepp alltså?
    Lika med läkare som behandlar mördare och liknande på psyk, de måste ut på praktik och mörda 5-6st innan de klarar av jobbet?

Sen en massa flumsnack om hur stor del av alla människor som egentligen får problem med drogerna? Fan spelar det för roll, av de patienter som TS möter så har ju 100% problem uppenbarligen..

Ni gör ingen vidare reklam för Cannabis iallfall..

Tror inte TS behöver känna till exakt hur varje drog känns, det är misären, avtändningarna och samhällets skamstämpel på dessa personer hon behöver förstå, inte själva rusens känsla.

Vidare är det Alkohol som är den allra vidrigaste drogen:

www.reuters.com/article/2010/11/01/us-drugs-alcohol-idUSTRE6A000O20101101

• Anonym
    Anonym skrev 2012-04-01 17:30:31 följande:
    Med den logik vissa av Haschrökarna i den här tråden tänker så skulle man få lov att ge sig ut och bli gruppvåldtagen för att kunna ta hand om människor som blivit utsatta för sexuella övergrepp alltså?
    Lika med läkare som behandlar mördare och liknande på psyk, de måste ut på praktik och mörda 5-6st innan de klarar av jobbet?

Sen en massa flumsnack om hur stor del av alla människor som egentligen får problem med drogerna? Fan spelar det för roll, av de patienter som TS möter så har ju 100% problem uppenbarligen..

Ni gör ingen vidare reklam för Cannabis iallfall..

Tror inte TS behöver känna till exakt hur varje drog känns, det är misären, avtändningarna och samhällets skamstämpel på dessa personer hon behöver förstå, inte själva rusens känsla.

Vidare är det Alkohol som är den allra vidrigaste drogen:

www.reuters.com/article/2010/11/01/us-drugs-a...
    Det var nog inte den logiken som "haschrökarna" presenterade här utan mer att varje sak vi gör här i livet ger oss erfarenhet.
    Om en person som har själv blivit utsatt för övergrepp jobbar sedan med att hjälpa andra så har denna nått i bagaget en person som inte har råkat för övergrepp omöjligt kan ha.

Det spelar givetvis stor roll, när folk gör påståenden att "många" får problem så låter det illa, när man sedan korrigerar det att det är inte många alls, det är defacto nån enstaka procent av drogbrukare som får problem med eller på grund av sina droger så låter det mycket mer jordnära.

Tror inte att ens nån hade tänkt att göra reklam för cannabis, däremot är det ganska vanligt att propaganda flödar över när man diskuterar ämnet och det kan man inte låta stå oemotsagt.

Ts har nytta av VARJE relaterat erfarenhet, det är väl inte det svåraste att förstå, om det en missbrukarlivstill med stressen ångesten och osäkerheten eller om det är "bara" att veta vad dom olika droger gör spelar ingen roll, allt är plus på hennes konto.

Men du har rätt, alkohol är den värsta drogen vi har tillgång till, blir då ganska roligt när folk ojar sig över droger som inte ens kommer nära alkohol.

• Anonym

Allså jag blir mörkrädd ts. Jag jobbar också med missbrukare men jag har en utbildning. Och man kan inte läsa till sig hur det är att ha en beroendepersonlighet eller testa sig fram. För har man inte de så har man inte det. Jag vet inte vad för slags jobb du har men jag kan ju undra för de är ju inte som att man sitter och diskuterar vilka trevliga rus man hade under tiden man missbrukade!? Förlåt men du framför dig som väldigt omogen för att jobba med missbrukare. Det du borde fokusera på är att lyssna och finnas där. Man kan aldrig förstå hur en annan människa har upplevt något även om man gjort det själv. För varje upplevelse är unik från person till person.

• Anonym

mina erfarenheter,

Marijuana (kallas, maja, weed, gräs, cannabis, joint)
    Du röker det, antingen med eller utan tobak. 
    Ruset kommer inom 10 min,  jag skrattar åt allt och inget, ALLT är jätte kul!
    kissar nästan ner mig, får dåligt minne och kommer inte ihåg vad jag pratar om.
    Blir väldigt törstig, och väldigt hungrig! kan äta hur mkt som helst.
    Man får stora pupiller och ögonen blir väldigt röda!
    blir också ofta väldigt paranoid. 
    Men ändå lugn och go.

Amfetamin (kallas, affe, jack, tjack)
    Har bara snortat Affe,   svider ordentligt i näsan i början.
    Man börjar svettas och pratar oavbrutet. Självförtroendet är på topp!
    Ögonen blir blanka och pupilerna blir gigantiska.  
    Man har hetsiga rörelser, och blir paranoid.  
    Kan inte sova på två dygn och inte heller äta nästan.
    hjärtat slår mkt fortare och du känner dig "stressad" , kan vara väldigt obehagligt.
    Du känner dig som en krigare i försvarsställning, HELA TIDEN.
    Dock är ruset skönt, men efter trippen är ett stort minus......

Kokain (kallas, cola, koks, snow, snö, rikemansdrog, gubbe)
    Liknar amfetamin väldigt mkt, dock betydligt dyrare och "efter ruset" är inte alls lika jobbigt! 

• Anonym
    Anonym (aha) skrev 2012-04-02 16:43:32 följande:
    Ja, och jag anser att TS är ute och cyklar om hon inbillar sig att hon kommer att få någon slags "förståelse" bara för att hon testar knark vilket jag nämnt tidigare i tråden.

Men det tycker inte du. Du anser att det är såpass riskfritt att TS har mycket att vinna på att testa?

Vilken symbios hon kommer att uppleva! Eller inte..
    Vare sig hon defacto har nytta av det i sitt yrkesutövande eller inte så kommer hon gå ifrån det många erfarenheter rikare.
    Hur man vänder och vrider på det så missar jag det negativa.

• Anonym
    Anonym (farmor månsson) skrev 2012-04-02 16:51:32 följande:
    BYT JOBB,hur kan man ens tänka tanken att testa ??
    Så vi ska bara kunna erbjuda "vård" i form av oinsatt, ignorant, okunnig och oengagerat personal?

Ts visar en otrolig engagemang mot sina patienter och du vill att hon ska byta yrke? Varför om jag får fråga?

• Anonym
    Anonym (aha) skrev 2012-04-02 16:56:56 följande:
    Oj, jag önskar att jag tillhörde den skaran som kunde säga att jag blev en erfarenhet rikare.

Tyvärr så tillhör jag den bråkdel av de som trillat dit och som klarar av att leva nykter och drogfri efter ett häftigt blandmissbruk där Amfetamin var min högra hand medan resten tjänade som livsuppehållande substitut.

Jag önskar ingen min erfarenhet. De ögon man ser världen med..
    Jag är glad att jag idag återfått delar av mig själv, men det har också tagit mig tre år.
    De flesta ger upp inom loppet av ett par veckor.

Jag håller inte med, det är Aldrig värt det, aldrig. Och där går våra åsikter helt skilda vägar, tyvärr..
    Så du menar du inte fick några erfarenheter? Har du redan förträngt flera år av ditt liv?
    Du fick dåliga erfarenheter dom flesta får inte det.

Har själv lång erfarenhet av amfetamin, cannabis och en del andra substanser och jag är tacksam att jag vet vad jag vet utan att behöva lyssna på skräckexempel eller ren antiknarkpropaganda.
    Ts kanske är ute efter lite objektiv kunskap och personliga erfarenheter då allt hon har att tillgå i dagens läge är berättelser från misslyckat folk och svensk version av drogfakta (propaganda)

Svar på tråden Vill testa drogerna