"Hen" och/eller "snippa"?
Jag röstade fel. Jag använder ordet snippa men inte hen, råkade visst rösta tvärtom... Hur som helst så tycker jag snippa är ett superbra ord. Som tidigare påpekats så finns det massa ord redan men inget som passar riktigt bra att använda på ett avslappnat sätt på samma sätt som ordet snopp passar bra för killar. Känns så himla bra att kunna prata med min treåriga dotter om att skillnaden mellan pojkar och flickor är att pojkar har snopp och flickor har snippa. Istället för som det var när jag var liten att pojkar har snopp och flickor har inte snopp. Och det gäller även vuxna, pappor har snopp och mammor har snippa. Om alla som inte tycker snippa var bra hade använt ett och samma ord istället så hade man ju varit överbevisad om att ordet inte behövs. Men som det är nu så känns det som att dessa personer använder hur många olika benämningar som helst vilket ju verkligen är ett bevis för att det förut inte fanns något bra ord att använda. Angående hen så tycker jag egentligen att det också är ett bra ord. Istället för att skriva h*n eller han/hon så är det ju bra att det finns hen. Fast det har inte satt sig så det använder jag inte. Ser det inte som ett ord som används istället för kön utan som ett komplement de gånger man inte vet eller inte vill avslöja könet. Det jag saknar är ord för farmor/mormor och morfar/farfar. Blir jättekonstigt när man ska säga åt kusinerna att gå till min mamma när hon är farmor för hälften och mormor för hälften. Då skulle det vara bra om det fanns något "gammelmor" eller något man kunde säga istället.