Inlägg från: Filifjonkan03 |Visa alla inlägg
  • Filifjonkan03

Lägsta bud... hur långt vågar man gå?

Vi tittade på ett hus i höstas och var med i budgivningen. Vi ledde den länge och inga ville bjuda över, men ägarna vägrade att acceptera vårt bud. Till slut kom en annan köpare. Denna köpare har nu backat ur då de inte fått sålt sitt hus och huset är ute igen.

Det är nu budgivning från början igen och inga andra verkar visa intresse. Vi har fortfarande ett intresse, men känner att vi nog gick lite väl högt förra gången, då vi hittat fler brister och saker vi skulle vilja fixa. Så till frågan: Hur långt bud kan man lägga? Finns det risk att man lägger för lågt och ägarna vägrar att låta oss vara med i någon budgivning?

Utgångspris: 2.485.000kr
    Vårt högsta bud förra gång som inte accepterades: 2.310.000

Mäklaren har sagt att lägger vi det vi senast la får vi det... och hon frågade även om vi var intresserade av att köpa det för 2,2milj. idag. Känns som om ägarna börjar få lite kalla fötter.

"Den som gapar efter mycket..."

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-03-08 16:58
    Skulle ju skrivit hur LÅGT vågar man gå i rubriken...

• Svar på tråden Lägsta bud... hur långt vågar man gå?
  • Filifjonkan03
    Nina 566 skrev 2012-03-08 16:52:54 följande:
    Säg att ni köper det för 2,1  =)
    Vågar man lägga ännu lägre för att kunna ha lite spelrum och sluta på 2,1?
  • Filifjonkan03
    Nina 566 skrev 2012-03-08 17:05:49 följande:
    Ja =) Allt är ju en "fråga" till säljaren. Säg 2 miljoner...och säger säljaren nej så lägg då lite högre för att se hur dom reagerar. Vill dom sälja så borde dom ju gå med på det...
    Ja, det är sant. Är lite sugen på att lägga 1,8 för att sätte lite press. Men är rädd att säljarna kommer slå bakut då :-P
  • Filifjonkan03

Tack för era råd.
    Vi får diskutera här hemma ikväll.. 1.950.000 kanske?

Kan ju säga något i stil med att vi lägger ett första bud så budgivningen kommer igång. Så kanske ägarna är lite mildare mot oss

• Filifjonkan03
    Pumpkin skrev 2012-03-08 17:19:02 följande:
    Vi förlorade ett hus i somras för att säljaren tyckte att vi lagt för låga bud till en början (vi var ensamma intressenter). Efter typ en vecka kom ett par och lade det önskade priset och trots att vi höjde två gånger efter det fick vi det inte.

Så nej, jag skulle inte buda en bra bit under önskat pris om jag verkligen ville ha huset och egentligen har råd/kan tänka mig att lägga önskat minimum.
    Trist när det blir så! Lite dålig stil av ägarna. Men ja, de har ju rätt att välja vem som vill köpa. Men tycker ju ändå att de borde vara glada för att ni började med budgivningen.. liksom satte igång det hela.
  • Filifjonkan03
    mikroE skrev 2012-03-08 17:23:16 följande:
    Jag skulle nog lägga lite lite under 2,2 som mäklaren indikerat skulle accepteras.
    Ja, det kanske är smart för att få något avslut någon gång. Hållt på sen i oktober (tror jag det är), med detta hus så vi börjar ju bli lite trötta Skäms
  • Filifjonkan03
    Betty Ballbreaker skrev 2012-03-08 17:53:40 följande:
    En kompis fick köpa ett hus tack vare att hon inte skambudade. Ägaren var förbannad på dem som skambudat, och vägrade sälja till dem även när de sedan kom med bud långt över utgångspriset. Ägaren tyckte det var skönt med nån som inte var snål, och skakade hand med min kompis, sen var det klart. Så att vara för snål kan straffa sig.
    Mmm det är det jag är rädd för. Men samtidigt känns de lite som om det är vår marknad nu då de inte ville acceptera vårt bud senast. Komma krypandes tillbaka liksom... Vi får se hur det går helt enkelt.
  • Filifjonkan03
    Ms H skrev 2012-03-08 18:54:15 följande:
    Hur gärna vill ni ha huset? Tycker att det spelar in en del när ni ska välja ert bud.
    Ja, vi har pratat om detta en del ikväll. Känns som om den där riktigt längtan efter just DET huset har lagt sig. Mer som att: får vi det så får vi det. Och planerar därför att inte lägga så högt bud. Snarare säga att vi lägger 1,8 milj. för att kicka igång budgivningen och se vart det leder.
  • Filifjonkan03

Vi la redan i höstas ett bud vi tyckte var okej men då ville de inte ta det. Känns lite som om de fick sin chans då och att det är de som är mer intresserade av affär än vad vi är.. jag försöker intala mig det i allafall.

Pratade med mäklaren i torsdags och då hade ju ingen annan lagt bud. VI skulle höras i fredags igen. Men då vi inte vill verka för PÅ så väntade jag in att hon skulle ringa istället. Men jag fick inget samtal så jag förmodar att hon tänkte detsamma om oss. Förmodligen ringer hon imorgon istället och jag tror att vi lägger ett lägre bud. Känns som om vårt intresse svalnat rätt mycket.

• Filifjonkan03
    Nasrin skrev 2012-03-11 18:50:54 följande:

När vi la bud på vårt hus gav vi ett bud och sa att budet gäller enbart om vi slipper budgivning. Hon goddtog det och vi fick huset... Dagen efter hade folk kommit och försökt bjuda mycket högre men ett löfte är ett löfte ;)

Ah! Smart! La ni över utgångspris då?
Svar på tråden Lägsta bud... hur långt vågar man gå?