Inlägg från: Filifjonkan03 |Visa alla inlägg
  • Filifjonkan03

Lägsta bud... hur långt vågar man gå?

Catti41 skrev 2012-04-19 11:29:53 följande:
    Kanske pröva med att ert bud bara räcker i x dagar till och fr o m nästa vecka tittar ni på andra hus? Men då måste ni ju va beredda att släppa det förstås!
    Vi körde med den taktiken förra gången vi bjöd på samma hus. Har funderat på om man skall ringa och säga detta men samtidigt känns det som om vi bara kan ligga lågt. Har redan nämnt för mäklaren att vi kollar oss omkring på annat, så jag hoppas att de känner lite stress...
  • Filifjonkan03
    arianne03 skrev 2012-05-01 15:39:02 följande:
    Kan du inte fråga mäklaren vad de skulle acceptera för lägsta bud? Och så lägger ni er lite under det (om ni tycker det är ok)
    De har sänkt sitt utgångspris nu och jag förmodar att det är deras acceptansbud nu. Känns så himla knäppt att bjuda över sig själv bara. Är det ingen mer som är intresserad och de inte vill ta vårt bud får de väl ha sitt hus ståendes tomt sen då. Hade något annat par lagt över oss så skulle det varit en helt annan sits. Men huset är väl inte värt mer än vad köparna är villiga att ge?
  • Filifjonkan03
    Indiansommar skrev 2012-05-03 18:37:19 följande:
    Vilket underbart hus!!! Vad är det för fel på det eftersom de inte blir av med det?????? Här hade jag varit med och budat om jag hade bott i den stan!! =)) ME LIKE!
    Ja men precis! Det är så jag börjar tänka också. De borde ju berätta att vi lagt ett skambud så någon är villig att bjuda över oss. Men inte! Varit flera extra visningar och fortfarande ingen som är intresserad. Senast var det visning förra torsdagen vad jag förstod på mäklaren. Det är inget garage, kan behöva dräneras och i mitt tycke skulle jag installera bergvärme - därav vårt bud.
  • Filifjonkan03
    Mother of 4 skrev 2012-05-03 18:56:24 följande:
    Jag hade lagt det de vill ha, vågar ni verkligen chansa? Verkligen superfint hus! Ibland budar man mot sig själv, rätt vanligt, jobbar i branschen. Tänk om någon ringer i morgon och de skriver med dom? Det kan gå fort om säljaren bestämmer sig för att sälja till dom.
    Vi har väl redan släpp det lite känns det som, i och med att vi redan i höstas "förlorade" huset vid en tidigare budgivning. Att förlora det igen skulle inte kännas så jättefarligt faktiskt. Nu känns det mer som en bonus om vi skulle få det.
  • Filifjonkan03
    vännen skrev 2012-05-03 19:15:18 följande:
    Vi var i samma läge för ett par år sedan. Det tog tre månader, sedan gav säljarna med sig.
    Åh! Så härligt att höra! Grattis till ert hus! Så håller vi modet upp än då
  • Filifjonkan03
    Tonårsmamman1 skrev 2012-05-03 20:44:58 följande:
    Vilket fint hus, TS.
    Ja visst är det! Men man börjar ju fundera när inga andra bjuder på det.
  • Filifjonkan03
    Tonårsmamman1 skrev 2012-05-03 20:55:06 följande:
    Fast marknaden är trög nu. Känner några som började sälja sitt hus i höstas, och precis fått det sålt. Om ni skulle köpa det, så se till att få en bra och nogrann besiktningsman.
    Ja det är väl så. Läser ju överallt att priserna går ner.
    Ja besiktning ska vi absolut satsa på om det går så långt. Känns extra viktigt med ett gammalt hus.
    Skönt att höra fler som det tagit tid för, det gör det lite lättare
  • Filifjonkan03
    frökenelisabeth skrev 2012-05-03 21:01:33 följande:
    Så gjorde jag också när jag skulle sälja min lägenhet. Hade inte brått att bli av med den, visste vad den var värd och tänker inte vara tacksam för skambud. Buda med respekt för säljaren, är mitt råd.
    Men hur kan men veta hur något är värt om ingen vill köpa det? Men ja, förstår vad du menar. Vi var noga med att säga att vi ville starta igång budgivningen när vi la vårt bud. Var övertygade om att fler skulle haka på när vi bara startat. Men det hände aldrig...
    next2u skrev 2012-05-03 21:05:25 följande:
    Ser jättefint ut på bilden. Varför har inga andra budat på huset ? Marknaden bestämmer priset och finns det ingen annan som är intresserad til det priset så är det för högt. Speciellt nu skall man vara försiktig då vi haft en uppgång på husmarknaden sedan början av 90-talet men speciellt efter början av 2000-talet. När prisstegringar blir så stora att "alla" säger: "Det är en investering som kommer stiga i pris" ligger man nära toppen...
    Jag funderar också på varför inga andra budar. Det var ute i höstas också och då var vi 4-5 par som bjöd. De som vann backade ur och därför kom det ut igen. Men vart de andra är är ett mysterium. Borde ju locka fler med ett så fint hus. Eller så har alla andra sett massor brister vi inte har.
  • Filifjonkan03
    frökenelisabeth skrev 2012-05-03 21:13:36 följande:
    Örk, som säljare hatar jag sådana tricks. Tröttnade på en som pressade på det sättet och "hotade" med att han kollade på annat. Ta nåt annat då, jag vill sälja till nån som faktiskt vill ha lgh som förstahandsval. Han fick inte köpa trots att han la sig över utgångspriset.
    Mm kanske inte är den charmigaste taktiken. Men som köpare blir man rätt galen av att bara ägna all sin kraft åt ett hus/lägenhet också. Man måste ju faktiskt kolla sig omkring och någon gång måste man nog säga stopp. Behöver inte alltid vara för att "hota" utan snarare att säga att det är nu eller aldrig.
  • Filifjonkan03
    SmåDunder skrev 2012-05-03 21:30:08 följande:
    Riktigt fint hus TS- jag hade kämpat för det. Men det måste kännas rätt för er!
    Vet inte riktigt hur det känns längre. Känns bra när vi varit där på visning. Men var så längesedan nu så "känslorna har svalnat"
  • Filifjonkan03

frökenelisabeth: Anledningen till att vi la det budet vi gjorde var att vi inte var intresserade av att gå så högt och samtidigt inte ville lägga ett överpris. Och det visade ju sig med tanke på att ingen annan budat att vi inte borde lagt högre heller. Så vi känner oss nöjda med det. Men hade någon mer köpare varit intresserad och lagt ett nytt bud fanns fortfarande möjligheten att vi kunde lägga ett nytt och inte lagt vårt max direkt.

• Filifjonkan03
    next2u skrev 2012-05-03 21:38:12 följande:
    2 miljoner för ett hus i Skara är ingen bra ide för framtiden - tror jag. Hur fint det än må vara.
    Mmm känns mycket för att vara Skara ja! Är väl därför ingen bjuder över oss. Vi ligger på 1,8 nu... och gjort det i över 7 veckor nu.
  • Filifjonkan03

Efter åtta veckor blir vi överbjudna med 50.000kr. Jaha, då är det bara att fundera på om vi ska fortsätta och i så fall hur.

• Filifjonkan03
    Miss Behave skrev 2012-05-09 14:21:26 följande:
    Det var ju värt en chans (att få det billigare). Men huset är ju fint. Om jag var ni skulle jag buda upp till det NI tycker det skulle vara värt.

Ett hus köper man för att bo i. Så länge det inte blir fantasisummor så skulle jag nog tänka mer på vad man får än vad man ger. 
    Ja, vi får diskutera ordentligt hur mycket vi tycker att det är värt. Risken är ju att man springer iväg... "Vi lägger ett bud till..." Får sätta en gräns först.
  • Filifjonkan03

Och där kom nästa bud. Nu ligger budet på 2 miljoner. Helt plötsligt vaknade två spekulanter på en och samma gång! Är ju nästan så man börjar tro på lejt folk . Vi ger oss nu tror jag i allafall.

• Filifjonkan03
    kentafinell skrev 2012-05-10 21:44:17 följande:
    Mycket möjligt att det är vänner eller så som budat för att se om ni följer. Så gjorde en bekant iaf. Han trissade priset på sin etta med över 150 000, och kompisen som budade mot köparen blev bjuden på finmiddag på resturang som tack.
    Fy så fult spel! Tror att vi backar ur nu så får vi väl se.. är det bara vänner så lär det ju komma tillbaka
  • Filifjonkan03

2,2 miljoner nu. Stigningen gick fort när de andra två väl vaknade. Så långt är vi inte beredda att gå så vi hoppar av. Ska ändå bli spännande att se vad det slutar på tillslut.

Svar på tråden Lägsta bud... hur långt vågar man gå?