• Mariella81

Bilbarnstol - hjälp?

Har en son på 9 månader som börjar växa ur babyskyddet så det är dags att tänka på vilket bilbarnskydd vi ska välja. Har även en snart 4-årig son som just nu sitter i en Britax HiWay. Funderar på om det är smartast att låta yngsta sonen överta äldsta sonens stol och köpa en ny till honom eller om äldsta sonen kan sitta ett tag till i sin stol och vi köper en ny till minstingen. Vill att 4-åringen ska sitta bakåtvänd så länge det går och eftersom vi har en liten 4-åring (92 lång och ca 12,5 kg) kan han nog åka så rätt så länge till. Det är alltså inte aktuellt med en bältesstol än.

Funderar på en Britax Two-Way. Den ser inte så himla ombonad ut men å andra sidan skulle sonen kunna sitta bakåtvänd i en sån länge till så den vore ju väldigt prisvärd. Sitter man bra i den även som liten? 

Finns ju ett gäng vändbara stolar som ser rätt ombonade ut men jag har för mig att jag hört att de är lite sämre säkerhetsmässigt. Stämmer det?

Ja, sen finns ju också alternativet att köpa en ny stol till minstingen och låta stora killen sitta ett tag till i sin stol. Men då vet jag inte riktigt vad jag ska välja. Egentligen vill jag gärna ha en ny till honom och då en mer rejäl stol än en HiWay, framförallt med bättre sido- och huvudstöd. 

Helst av allt varsin ny stol till barnen och låta den gamla sitta i mormor och morfars bil...

Nån som har några tankar/tips/erfarenheter att bidra med?        

• Svar på tråden Bilbarnstol - hjälp?
  • Mariella81

Ok, det känns ju inte som om det är nån idé att köpa en kombistol till äldsta pojken egentligen eftersom det inte är bra att åka framåtvänd i en sån. Han kan sitta ett tag till i sin HiWay för längdens skull. Egentligen är det nog bältet som blir problemet för det är inte så långt kvar innan det fäster nedanför axlarna och då sitter han inte bra. En TwoWay är nog nästa steg för honom för där känns det som om han kan sitta bakåt i några år till. Går det att sova i en sån utan att huvudet blir hängande? Eller finns det nåt nackstöd att köpa till?

• Mariella81

Är ju verkligen en djungel det här! Tänker att stora killen kanske är lite för liten för att sitta bra i en TwoWay men vi får ju åka till en butik och provsitta helt enkelt. Lillgrabben behöver ju en stol han också men han är också av mindre sort så stolarna som är godkända från 9kg kan han inte sitta i än på ett tag. Konstigt nog sitter han trångt i sitt babyskydd trots att han bara väger 7 kg. Får satsa på en stol som är godkänd från 0kg helt enkelt men det begränsar ju utbudet lite.

• Mariella81

Jag tror tyvärr inte att lilleman sitter så bra i en HiWay. Han är lite instabil i kroppen (han har DS) så jag vill ha en stol som har lite mer stöd från sidorna än vad en HiWay har. Annars hade det ju varit en väldigt smidig lösning

Coyote skrev 2012-03-08 20:28:31 följande:
    Jag tycker du ska köpa en two-way till äldsta sonen och låta lilleman ta över hi-way. Two-way är ju en kombistol, och bakåtvänd är den ju jättebra, eftersom du dessutom är medveten om att stolen inte ska användas framåtvänd så tycker jag absolut att du ska prova en sån.
  • Mariella81
    Coyote skrev 2012-03-08 20:44:37 följande:
    Aha, förlåt, då kan du ju bortse från mitt senaste inlägg. Jag såg inte det här innan jag postade! Förstår att ni vill ha mer stöd då, den är inte så himla ombonad.

Ingen fara!
  • Mariella81
    Sisisisi skrev 2012-03-08 20:46:39 följande:
    Har du kollat på BeSafe till lillen? Har sett att den rekommenderats till andra barn som behövde extra stöd.

Åh tack! Det ska jag kolla upp! Han är ju inte jätteinstabil men jag känner ändå att han behöver lite mer stöd än en HiWay. Har till och med tyckt att brorsan skulle behövt lite mer stöd för nacken i den stolen.
  • Mariella81
    Suzzi72 skrev 2012-03-08 22:13:44 följande:
    Tack MorMargit!

Sitter just och letar på infon, det var lättare att hitta utförlig info för 3 år sedan.. Vi har nr 2 på väg så 4-åringen kommer ändå snart få lämna denna stol till nästa. Kanske så att vi ska byta till bältesstol tidigare än vi tänkt. 

Ha en bra kväll alla och lycka till med stolsletande Mariella81    

Tack snälla Hoppas du får ordning på allt med din stol också!

Och tack till alla er som varit inne och delat med er av er kunskap och era erfarenheter. Som sagt, det är något av en djungel och inte riktigt enkelt att hitta rätt.  
Svar på tråden Bilbarnstol - hjälp?