• Mariella81

Bilbarnstol - hjälp?

Har en son på 9 månader som börjar växa ur babyskyddet så det är dags att tänka på vilket bilbarnskydd vi ska välja. Har även en snart 4-årig son som just nu sitter i en Britax HiWay. Funderar på om det är smartast att låta yngsta sonen överta äldsta sonens stol och köpa en ny till honom eller om äldsta sonen kan sitta ett tag till i sin stol och vi köper en ny till minstingen. Vill att 4-åringen ska sitta bakåtvänd så länge det går och eftersom vi har en liten 4-åring (92 lång och ca 12,5 kg) kan han nog åka så rätt så länge till. Det är alltså inte aktuellt med en bältesstol än.

Funderar på en Britax Two-Way. Den ser inte så himla ombonad ut men å andra sidan skulle sonen kunna sitta bakåtvänd i en sån länge till så den vore ju väldigt prisvärd. Sitter man bra i den även som liten? 

Finns ju ett gäng vändbara stolar som ser rätt ombonade ut men jag har för mig att jag hört att de är lite sämre säkerhetsmässigt. Stämmer det?

Ja, sen finns ju också alternativet att köpa en ny stol till minstingen och låta stora killen sitta ett tag till i sin stol. Men då vet jag inte riktigt vad jag ska välja. Egentligen vill jag gärna ha en ny till honom och då en mer rejäl stol än en HiWay, framförallt med bättre sido- och huvudstöd. 

Helst av allt varsin ny stol till barnen och låta den gamla sitta i mormor och morfars bil...

Nån som har några tankar/tips/erfarenheter att bidra med?        

• Svar på tråden Bilbarnstol - hjälp?
  • Suzzi72

Har en Britax Multi Tech till sonen som är 4 och lång. (105 cm) En stol som känns både säker och ombonad. Sonen älskar den!

• crossfit

Det finns en ny Britax tror den heter Maxway. Det är mer ombonad, den tänkte vi köpa till sonen.

• Suzzi72

Han har haft den sen han var 10 månader. Vi har nyss vänt den då han blivit så lång.

• Sisisisi

Med tanke på 4-åringens storlek kommer han att kunan åka bakåt länge i vilken stol som helst. MIn unge sitter i en Britax multi-tech och den är superbra! Han sitter skönt, den är rymlig, mycket bra huvud- och sidoskydd, sover bra i den, lättmonterad och smidigt att ändra bälteshöjden. Det är ju en kombistol, den ska vara lika säker som enbart bakåtvända när man har den bakåt men den väger dubbelt så mycket som en bältesstol så det rekommenderas inte att man använder den framåt.
    Jag kommer att köpa en twoway till barnet när multi-techen är urvuxen , så att han kan åka ytterligare minst ett år bakåtvänd. Men han sitter mycket mer och bekvämare i MT så den kommer att användas så länge som möjligt.

• ELJAC

Hej!
    Köp Britax two-way till äldsta barnet. De sitter bra i den och kan sitta länge bakåtvända.

• Mariella81

Ok, det känns ju inte som om det är nån idé att köpa en kombistol till äldsta pojken egentligen eftersom det inte är bra att åka framåtvänd i en sån. Han kan sitta ett tag till i sin HiWay för längdens skull. Egentligen är det nog bältet som blir problemet för det är inte så långt kvar innan det fäster nedanför axlarna och då sitter han inte bra. En TwoWay är nog nästa steg för honom för där känns det som om han kan sitta bakåt i några år till. Går det att sova i en sån utan att huvudet blir hängande? Eller finns det nåt nackstöd att köpa till?

• Sisisisi
    Mariella81 skrev 2012-03-08 20:17:33 följande:
    Ok, det känns ju inte som om det är nån idé att köpa en kombistol till äldsta pojken egentligen eftersom det inte är bra att åka framåtvänd i en sån. Han kan sitta ett tag till i sin HiWay för längdens skull. Egentligen är det nog bältet som blir problemet för det är inte så långt kvar innan det fäster nedanför axlarna och då sitter han inte bra. En TwoWay är nog nästa steg för honom för där känns det som om han kan sitta bakåt i några år till. Går det att sova i en sån utan att huvudet blir hängande? Eller finns det nåt nackstöd att köpa till?

Jo, i TW kan de flesta åka bakåt tills de är ca 125 cm så I de flesta andra stolar funkar det till ca 110 cm. Det finns risk att huvudet ramlar ner när barnet somnar men det finns en kudde som tillbehör, den ger mer stöd på sidorna och huvudet hålls bättre på plats. Men får man tillräcklig lutning på stolen när man monterar den så är det inga problem. (TW är ju oxå en kombistol)
  • Coyote

Jag tycker du ska köpa en two-way till äldsta sonen och låta lilleman ta över hi-way. Two-way är ju en kombistol, och bakåtvänd är den ju jättebra, eftersom du dessutom är medveten om att stolen inte ska användas framåtvänd så tycker jag absolut att du ska prova en sån.

• Suzzi72

Det senaste jag hört är att man inte ska använda fempunktsbältet när barnet väger 18 kg eller mer... Nån mer som hört?? De kan ju inte åka bakåtvänt då....??

När vi köpte stolen rekommenderade dom den till upp till 7 år... Alltså även framåtvänd. 

Svar på tråden Bilbarnstol - hjälp?