Bilbarnstol - hjälp?
Har en son på 9 månader som börjar växa ur babyskyddet så det är dags att tänka på vilket bilbarnskydd vi ska välja. Har även en snart 4-årig son som just nu sitter i en Britax HiWay. Funderar på om det är smartast att låta yngsta sonen överta äldsta sonens stol och köpa en ny till honom eller om äldsta sonen kan sitta ett tag till i sin stol och vi köper en ny till minstingen. Vill att 4-åringen ska sitta bakåtvänd så länge det går och eftersom vi har en liten 4-åring (92 lång och ca 12,5 kg) kan han nog åka så rätt så länge till. Det är alltså inte aktuellt med en bältesstol än.
Funderar på en Britax Two-Way. Den ser inte så himla ombonad ut men å andra sidan skulle sonen kunna sitta bakåtvänd i en sån länge till så den vore ju väldigt prisvärd. Sitter man bra i den även som liten?
Finns ju ett gäng vändbara stolar som ser rätt ombonade ut men jag har för mig att jag hört att de är lite sämre säkerhetsmässigt. Stämmer det?
Ja, sen finns ju också alternativet att köpa en ny stol till minstingen och låta stora killen sitta ett tag till i sin stol. Men då vet jag inte riktigt vad jag ska välja. Egentligen vill jag gärna ha en ny till honom och då en mer rejäl stol än en HiWay, framförallt med bättre sido- och huvudstöd.
Helst av allt varsin ny stol till barnen och låta den gamla sitta i mormor och morfars bil...
Nån som har några tankar/tips/erfarenheter att bidra med?