• Coyote

Bilbarnstol - hjälp?

Jag tycker du ska köpa en two-way till äldsta sonen och låta lilleman ta över hi-way. Two-way är ju en kombistol, och bakåtvänd är den ju jättebra, eftersom du dessutom är medveten om att stolen inte ska användas framåtvänd så tycker jag absolut att du ska prova en sån.

• Coyote
    Mariella81 skrev 2012-03-08 20:35:09 följande:
    Är ju verkligen en djungel det här! Tänker att stora killen kanske är lite för liten för att sitta bra i en TwoWay men vi får ju åka till en butik och provsitta helt enkelt. Lillgrabben behöver ju en stol han också men han är också av mindre sort så stolarna som är godkända från 9kg kan han inte sitta i än på ett tag. Konstigt nog sitter han trångt i sitt babyskydd trots att han bara väger 7 kg. Får satsa på en stol som är godkänd från 0kg helt enkelt men det begränsar ju utbudet lite.
    Vår kille är 1.5 och har en two-way som extrastol i farmors bil, det går jättebra faktiskt. De stolarna som är godkända från 9 kilo är okej att använda tidigare, så länge barnet sitter bra i dem, att selen sitter bra och sådär. Jag tycker absolut att ni ska provsitta en hi-way till lillgrabben, och låta stora killen testa en twoway.
  • Coyote
    Mariella81 skrev 2012-03-08 20:38:45 följande:
    Jag tror tyvärr inte att lilleman sitter så bra i en HiWay. Han är lite instabil i kroppen (han har DS) så jag vill ha en stol som har lite mer stöd från sidorna än vad en HiWay har. Annars hade det ju varit en väldigt smidig lösning
    Aha, förlåt, då kan du ju bortse från mitt senaste inlägg. Jag såg inte det här innan jag postade! Förstår att ni vill ha mer stöd då, den är inte så himla ombonad.
  • Coyote
    Suzzi72 skrev 2012-03-08 20:51:16 följande:

Har följt råd och rekommendationer från Babyland-personal som har utbildning på dessa stolar.

Men hur menar du? Så länge barnet åker bakåtvänt ska självklart fempunktsselen användas. En kombistol ska helst inte vändas framåt, utan man ska använda en bältesstol, och då använder man ju bilens trepunktsbälte.
  • Coyote
    Suzzi72 skrev 2012-03-08 21:38:52 följande:
    Köpte ju denna stol för att ha så länge som möjligt. Har nu vänt honom då det är en stol barnet kan använda både fram och bak. Han väger nästan 18 kg och använder trepunktsbältet. Detta är vad jag blivit rekommenderad av personal som är (ska va) utbildad på dessa stolar. Det är ju en kombistol för att den är vändbar och ska inte användas bakåtvänd av barn som väger från 18 kg. Då kan den användas framåt till 25 kg. Detta är även vad som stod på Britax hemsida när vi köpte stolen.
    Alltså, multitech är godkänd bakåtvänd till 25 kilo på alla platser, men om man nödvändigtvis måste vända den framåt så är den godkänd med internsele till 18 kilo och till 25 kilo med bilens bälte.
  • Coyote
    Suzzi72 skrev 2012-03-08 22:13:44 följande:
    Tack MorMargit!

Sitter just och letar på infon, det var lättare att hitta utförlig info för 3 år sedan.. Vi har nr 2 på väg så 4-åringen kommer ändå snart få lämna denna stol till nästa. Kanske så att vi ska byta till bältesstol tidigare än vi tänkt. 

Ha en bra kväll alla och lycka till med stolsletande Mariella81    
    Men vänd tillbaka stolen igen då, han kan ju sitta bakåtvänd till 25 kilo, och det dröjer ju ett tag tills bebisen behöver en annan stol än babyskyddet?
  • Coyote
    Mariella81 skrev 2012-03-08 22:22:04 följande:
    Tack snälla Hoppas du får ordning på allt med din stol också!

Och tack till alla er som varit inne och delat med er av er kunskap och era erfarenheter. Som sagt, det är något av en djungel och inte riktigt enkelt att hitta rätt.  
    Prova att maila Robert Bell på Säkerhetsbutiken, han kan helt säkert hjälpa dig att hitta en bra stol till era ungar!
Svar på tråden Bilbarnstol - hjälp?