• Sisisisi

Bilbarnstol - hjälp?

Med tanke på 4-åringens storlek kommer han att kunan åka bakåt länge i vilken stol som helst. MIn unge sitter i en Britax multi-tech och den är superbra! Han sitter skönt, den är rymlig, mycket bra huvud- och sidoskydd, sover bra i den, lättmonterad och smidigt att ändra bälteshöjden. Det är ju en kombistol, den ska vara lika säker som enbart bakåtvända när man har den bakåt men den väger dubbelt så mycket som en bältesstol så det rekommenderas inte att man använder den framåt.
    Jag kommer att köpa en twoway till barnet när multi-techen är urvuxen , så att han kan åka ytterligare minst ett år bakåtvänd. Men han sitter mycket mer och bekvämare i MT så den kommer att användas så länge som möjligt.

• Sisisisi
    Mariella81 skrev 2012-03-08 20:17:33 följande:
    Ok, det känns ju inte som om det är nån idé att köpa en kombistol till äldsta pojken egentligen eftersom det inte är bra att åka framåtvänd i en sån. Han kan sitta ett tag till i sin HiWay för längdens skull. Egentligen är det nog bältet som blir problemet för det är inte så långt kvar innan det fäster nedanför axlarna och då sitter han inte bra. En TwoWay är nog nästa steg för honom för där känns det som om han kan sitta bakåt i några år till. Går det att sova i en sån utan att huvudet blir hängande? Eller finns det nåt nackstöd att köpa till?

Jo, i TW kan de flesta åka bakåt tills de är ca 125 cm så I de flesta andra stolar funkar det till ca 110 cm. Det finns risk att huvudet ramlar ner när barnet somnar men det finns en kudde som tillbehör, den ger mer stöd på sidorna och huvudet hålls bättre på plats. Men får man tillräcklig lutning på stolen när man monterar den så är det inga problem. (TW är ju oxå en kombistol)
  • Sisisisi
    Suzzi72 skrev 2012-03-08 20:34:08 följande:
    Det senaste jag hört är att man inte ska använda fempunktsbältet när barnet väger 18 kg eller mer... Nån mer som hört?? De kan ju inte åka bakåtvänt då....??

När vi köpte stolen rekommenderade dom den till upp till 7 år... Alltså även framåtvänd. 

Det stämmer! Jag har svårt att sen nån anledning till att man ens skulle vända ett barn framåt innan 18 kg... Vad menar du med att de inte kan åka bakåtvänt då? Det är ju bara framåt man inte ska använda internbältet, man låter barnen åka bakåtvånda tills de är tillräckligt stora att hållas fast av bilen bälte när de vänds. Förslagsvis tills de väger 25 kg eller är för långa för Twoway.

De rekommendationer jag har fått är att den inte rekommenderas framåtvänd, MT väger dubbelt så mycket som britax adventure och kan inte användas lika länge. De bör ju åka i bältesstol tills de är minst 10 år och MT är bara godkänd till 25 kg...
  • Sisisisi
    Mariella81 skrev 2012-03-08 20:38:45 följande:
    Jag tror tyvärr inte att lilleman sitter så bra i en HiWay. Han är lite instabil i kroppen (han har DS) så jag vill ha en stol som har lite mer stöd från sidorna än vad en HiWay har. Annars hade det ju varit en väldigt smidig lösning
    Har du kollat på BeSafe till lillen? Har sett att den rekommenderats till andra barn som behövde extra stöd.
Svar på tråden Bilbarnstol - hjälp?