• MorMargit

Bilbarnstol - hjälp?

Suzzi72 skrev 2012-03-08 21:38:52 följande:
    Köpte ju denna stol för att ha så länge som möjligt. Har nu vänt honom då det är en stol barnet kan använda både fram och bak. Han väger nästan 18 kg och använder trepunktsbältet. Detta är vad jag blivit rekommenderad av personal som är (ska va) utbildad på dessa stolar. Det är ju en kombistol för att den är vändbar och ska inte användas bakåtvänd av barn som väger från 18 kg. Då kan den användas framåt till 25 kg. Detta är även vad som stod på Britax hemsida när vi köpte stolen.

Jag tror att du har missuppfattat det hela, eller eventuellt råkat ut för okunnig personal. Det är inte lätt med all info kring bilbarnstolar, så inte så konstigt att det blir fel ibland. Precis som övriga skriver är Multi tech godkänd bakåtvänd till 25 kg och man bör använda den bakåt så länge det går. Den är godkänd framåtvänd också, men är inte ett bra val framåt p g a sin tyngd och dåliga bältesstyrning. När barnet måste vändas framåt är en vanlig bältesstol absolut att föredra.

Internbältet i stolen används alltid vid bakåtvänt användande och vid framåtvänt åkande ska det användas om barnet väger under 15-18 kg.

Jag hittade en bra infotext från säkerhetsbutiken, du kan läsa här vad som gäller för stolen:
    http://www.sakerhetsbutiken.se/produkt.php?id=136

• MorMargit

Det går inte att vända stolen bakåt igen om han ändå bara väger under 18 kg? Det är ju säkrast bakåtvänt så det är väl bra om han kan sitta bakåt ett tag till, när ni ändå har stolen ? Kanske klarar ni er ända tills er nya lill* behöver byta från babyskydd till Multi-techen? Köp då en bra bältesstol framåt till sonen så sitter han bättre när han väl ska sitta framåt.

Svar på tråden Bilbarnstol - hjälp?