• Mariella81

Bilbarnstol - hjälp?

Har en son på 9 månader som börjar växa ur babyskyddet så det är dags att tänka på vilket bilbarnskydd vi ska välja. Har även en snart 4-årig son som just nu sitter i en Britax HiWay. Funderar på om det är smartast att låta yngsta sonen överta äldsta sonens stol och köpa en ny till honom eller om äldsta sonen kan sitta ett tag till i sin stol och vi köper en ny till minstingen. Vill att 4-åringen ska sitta bakåtvänd så länge det går och eftersom vi har en liten 4-åring (92 lång och ca 12,5 kg) kan han nog åka så rätt så länge till. Det är alltså inte aktuellt med en bältesstol än.

Funderar på en Britax Two-Way. Den ser inte så himla ombonad ut men å andra sidan skulle sonen kunna sitta bakåtvänd i en sån länge till så den vore ju väldigt prisvärd. Sitter man bra i den även som liten? 

Finns ju ett gäng vändbara stolar som ser rätt ombonade ut men jag har för mig att jag hört att de är lite sämre säkerhetsmässigt. Stämmer det?

Ja, sen finns ju också alternativet att köpa en ny stol till minstingen och låta stora killen sitta ett tag till i sin stol. Men då vet jag inte riktigt vad jag ska välja. Egentligen vill jag gärna ha en ny till honom och då en mer rejäl stol än en HiWay, framförallt med bättre sido- och huvudstöd. 

Helst av allt varsin ny stol till barnen och låta den gamla sitta i mormor och morfars bil...

Nån som har några tankar/tips/erfarenheter att bidra med?        

• Svar på tråden Bilbarnstol - hjälp?
  • Coyote
    Suzzi72 skrev 2012-03-08 20:51:16 följande:

Har följt råd och rekommendationer från Babyland-personal som har utbildning på dessa stolar.

Men hur menar du? Så länge barnet åker bakåtvänt ska självklart fempunktsselen användas. En kombistol ska helst inte vändas framåt, utan man ska använda en bältesstol, och då använder man ju bilens trepunktsbälte.
  • Suzzi72

Köpte ju denna stol för att ha så länge som möjligt. Har nu vänt honom då det är en stol barnet kan använda både fram och bak. Han väger nästan 18 kg och använder trepunktsbältet. Detta är vad jag blivit rekommenderad av personal som är (ska va) utbildad på dessa stolar. Det är ju en kombistol för att den är vändbar och ska inte användas bakåtvänd av barn som väger från 18 kg. Då kan den användas framåt till 25 kg. Detta är även vad som stod på Britax hemsida när vi köpte stolen.

• Coyote
    Suzzi72 skrev 2012-03-08 21:38:52 följande:
    Köpte ju denna stol för att ha så länge som möjligt. Har nu vänt honom då det är en stol barnet kan använda både fram och bak. Han väger nästan 18 kg och använder trepunktsbältet. Detta är vad jag blivit rekommenderad av personal som är (ska va) utbildad på dessa stolar. Det är ju en kombistol för att den är vändbar och ska inte användas bakåtvänd av barn som väger från 18 kg. Då kan den användas framåt till 25 kg. Detta är även vad som stod på Britax hemsida när vi köpte stolen.
    Alltså, multitech är godkänd bakåtvänd till 25 kilo på alla platser, men om man nödvändigtvis måste vända den framåt så är den godkänd med internsele till 18 kilo och till 25 kilo med bilens bälte.
  • MorMargit
    Suzzi72 skrev 2012-03-08 21:38:52 följande:

Jag tror att du har missuppfattat det hela, eller eventuellt råkat ut för okunnig personal. Det är inte lätt med all info kring bilbarnstolar, så inte så konstigt att det blir fel ibland. Precis som övriga skriver är Multi tech godkänd bakåtvänd till 25 kg och man bör använda den bakåt så länge det går. Den är godkänd framåtvänd också, men är inte ett bra val framåt p g a sin tyngd och dåliga bältesstyrning. När barnet måste vändas framåt är en vanlig bältesstol absolut att föredra.

Internbältet i stolen används alltid vid bakåtvänt användande och vid framåtvänt åkande ska det användas om barnet väger under 15-18 kg.

Jag hittade en bra infotext från säkerhetsbutiken, du kan läsa här vad som gäller för stolen:
    http://www.sakerhetsbutiken.se/produkt.php?id=136

• Suzzi72

Tack MorMargit!

Sitter just och letar på infon, det var lättare att hitta utförlig info för 3 år sedan.. Vi har nr 2 på väg så 4-åringen kommer ändå snart få lämna denna stol till nästa. Kanske så att vi ska byta till bältesstol tidigare än vi tänkt. 

Ha en bra kväll alla och lycka till med stolsletande Mariella81    

• MorMargit

Det går inte att vända stolen bakåt igen om han ändå bara väger under 18 kg? Det är ju säkrast bakåtvänt så det är väl bra om han kan sitta bakåt ett tag till, när ni ändå har stolen ? Kanske klarar ni er ända tills er nya lill* behöver byta från babyskydd till Multi-techen? Köp då en bra bältesstol framåt till sonen så sitter han bättre när han väl ska sitta framåt.

• Coyote
    Suzzi72 skrev 2012-03-08 22:13:44 följande:
    Tack MorMargit!

Sitter just och letar på infon, det var lättare att hitta utförlig info för 3 år sedan.. Vi har nr 2 på väg så 4-åringen kommer ändå snart få lämna denna stol till nästa. Kanske så att vi ska byta till bältesstol tidigare än vi tänkt. 

Men vänd tillbaka stolen igen då, han kan ju sitta bakåtvänd till 25 kilo, och det dröjer ju ett tag tills bebisen behöver en annan stol än babyskyddet?
  • Mariella81
    Suzzi72 skrev 2012-03-08 22:13:44 följande:
    Tack MorMargit!

Tack snälla Hoppas du får ordning på allt med din stol också!

Och tack till alla er som varit inne och delat med er av er kunskap och era erfarenheter. Som sagt, det är något av en djungel och inte riktigt enkelt att hitta rätt.  
  • Coyote
    Mariella81 skrev 2012-03-08 22:22:04 följande:
    Tack snälla Hoppas du får ordning på allt med din stol också!

Och tack till alla er som varit inne och delat med er av er kunskap och era erfarenheter. Som sagt, det är något av en djungel och inte riktigt enkelt att hitta rätt.  
    Prova att maila Robert Bell på Säkerhetsbutiken, han kan helt säkert hjälpa dig att hitta en bra stol till era ungar!
  • Lantani

Jag tycker absolut det låter som att lillkillen behöver en besafe. De nyare har en slags kudde, som gör att stolen blir smalare invändigt.
    Har en kompis som har en dotter på 1,5 år, som gärna lutar åt ena hållet och besafe är den enda stol hon sitter bra i, just tack vare dynan.

Sen ang stora killen, så skulle jag nog köpt en two way till honom faktiskt och låtit hi-wayen stå hos mormor/morfar
    Har two way till vår pojk som är 1 m lång och 13 kg. Han fick denna när han var runt 92 tror jag, och de har funkat jättebra hela tiden! 

Alvin 081114 och Alice 100807
Svar på tråden Bilbarnstol - hjälp?