• Anonym (Arg mor)

Kan barnen tvingas bo i en 1:a med kokvrå?

Min man är en sann egoist och vägrar se till barnens behov av utrymme för lek och umgänge med sina vänner. Han har bestämt sig för att bo i en 1:a med kokvrå med våra två småbarn. Barnen kommer ha en yta på 6 kvm att röra sig på, möjligheten till förvaring av leksaker är minimal och han ska laga mat till dem på en kokplatta.
    Han har jättebra ekonomi och han skulle plussa ca 6000kr/mån även om han bodde i en 2:a eller 3:a.

Finns det några regler för hur barn ska bo, vilken livskvalitét osv? Kan familjerätten verkligen tillåta honom att ha barnen på det här sättet?

• Svar på tråden Kan barnen tvingas bo i en 1:a med kokvrå?
  • La Lola

Hur ofta ska han ha de? Varannan vecka?

*mamma till Alma (maj 2000) och Hedda (mars 2009)*
  • Anonym (Arg mor)

Ja vi ska ha dem halva tiden var, han menar att de bara behöver vara i hans lgh 3-4 vaken timmar per dag plus två helger, eftersom de går på dagis, och därför ska det inte spela så stor roll om det är trångt. 

• La Lola
    Anonym (Arg mor) skrev 2012-03-08 23:10:15 följande:
    Ja vi ska ha dem halva tiden var, han menar att de bara behöver vara i hans lgh 3-4 vaken timmar per dag plus två helger, eftersom de går på dagis, och därför ska det inte spela så stor roll om det är trångt. 
    Ok.

Eg ser jag inget större problem med att bo i en etta med barn så länge de är små.
    Läste i en föräldratidning en gång om en familj med 4 barn o ett på väg som bodde i en etta. De hade dock ett riktigt kök.
    *mamma till Alma (maj 2000) och Hedda (mars 2009)*
  • Anonym (Arg mor)

Jag kan förstå om man måste bo trångt pga ansträngd ekonomi och om det inte finns några andra alternativ. Men när han har en bra ekonomi och tänker bo med barnen som är 2 och 5 år i något som mest liknar en studentbostad så blir jag vansinnigt arg.

• Anonym (pom tideli pom)

Familjerätten kan inte ha en åsikt om det över huvud taget, det ligger inte i deras uppdrag.

• Anonym

Jaa, stackars alla familjer som bodde i Stockholm 1940...

• Tow2Mater

Helt ok, men du kan ju vänta ett tag o se hur det går - jag misstänker de små kommer att driva honom till vansinne efter ett tag och han inser att det kanske skulle bli lättare om de hade mer utrymme att röra sig på :)

• Grätchen
    Anonym (Arg mor) skrev 2012-03-08 23:18:32 följande:
    Jag kan förstå om man måste bo trångt pga ansträngd ekonomi och om det inte finns några andra alternativ. Men när han har en bra ekonomi och tänker bo med barnen som är 2 och 5 år i något som mest liknar en studentbostad så blir jag vansinnigt arg.

Det är väl ändå han sk problem?
  • MissSandra

Men har inte barn rätt till eget rum? Så säger väl soc? För man får väl bidrag om
    Man inte har råd med detta? Kolla upp det jag skulle också bli arg och aldrig gå med på detta.

Svar på tråden Kan barnen tvingas bo i en 1:a med kokvrå?