• Anonym (Arg mor)

Kan barnen tvingas bo i en 1:a med kokvrå?

Min man är en sann egoist och vägrar se till barnens behov av utrymme för lek och umgänge med sina vänner. Han har bestämt sig för att bo i en 1:a med kokvrå med våra två småbarn. Barnen kommer ha en yta på 6 kvm att röra sig på, möjligheten till förvaring av leksaker är minimal och han ska laga mat till dem på en kokplatta.
    Han har jättebra ekonomi och han skulle plussa ca 6000kr/mån även om han bodde i en 2:a eller 3:a.

Finns det några regler för hur barn ska bo, vilken livskvalitét osv? Kan familjerätten verkligen tillåta honom att ha barnen på det här sättet?

• Svar på tråden Kan barnen tvingas bo i en 1:a med kokvrå?
  • neontiger77

koppla in socialen och kräv att han skaffar en tvåa iaf. det är det minsta man kan kräva.
    barnen ska ha rätt att kunna dra sig undan så eget rum är dom tvugna att ha i vilket fall. :) vägrar han änd fast socialen e inkopplad får du nog ta barna hos dig hans vecka med så får han komma till dig och umgås med barnen där det finns plats hoppas jag. enda lösningarna jag kan tänka mig. 

• BioBonus
    Ejin skrev 2012-03-09 11:53:08 följande:
    ähh ungarna kommer säker till att börja med se de som en kul grej. O innan de har hunnit tröttna kommer pappa med all säkerhet att ha tröttna femhundra gånger mer. 
    Ingen vuxen orkar väll frivilligt bo på 19 kvm med två barn... Han kommer drivas till komplett vansinne och hyra en fyra av ren desperation efter ett par veckor instängd på den ytan med två ungar...
    låt han göra på sitt sätt, han vanvårdar dom ju inte på något vis av vad som framgår i ts.. Han har bara lite orimmliga förväntningar...
  • La Lola
    neontiger77 skrev 2012-03-09 11:55:21 följande:
    koppla in socialen och kräv att han skaffar en tvåa iaf. det är det minsta man kan kräva.
    barnen ska ha rätt att kunna dra sig undan så eget rum är dom tvugna att ha i vilket fall. :) vägrar han änd fast socialen e inkopplad får du nog ta barna hos dig hans vecka med så får han komma till dig och umgås med barnen där det finns plats hoppas jag. enda lösningarna jag kan tänka mig. 
    Men snälla nån.....
    Är det inte bättre att socialtjänsten hjälper folk med riktiga problem istället? Obestämd
    *mamma till Alma (maj 2000) och Hedda (mars 2009)*
  • Anonym (soc.)
    Anonym skrev 2012-03-09 11:52:06 följande:
    Toppen! Så för att pappan väljer att bo i en etta så ska han inte få ha sina barn? Jag vill verkligen att du lägger ut källor på det du säger. Jag kommer att kontakta socialen här i kommunen för att höra med dem om vad som gäller. Om mamman också bor i en etta. Vart hamnar barnen då? I fosterhem? 

Jag vet flera familjer som valt att bo trång under flera år för att spara till hus. Vart tycker du att de barnen skulle bott under den tiden?  
    Källa?? Jag informerar dig om vad som anses i sådana här bedömningar vara rimliga levnadsförhållanden? Givetvis kommer inte barnen att fosterhemsplaceras, utan om föräldrarna inte initialt förstår att det inte är ok, så kommer man att stödja och motivera och bedriva ett förändringsarbete, där man kommer att utbilda fadern i detta fall i barn behov. Är det verkligen så svårt att förstå att ett barn behöver en egen vrå (inte eget rum) en sovplats, en plats för kläder och leksaker och plats att faktiskt leka på? Faderns oförmåga att se till barnens behov före sin egna önskan att "spara pengar" i detta fall är faktiskt en anledning till att vara orolig för om denna oförmåga visar sig även på andra plan.
  • MissSummer
    Ejin skrev 2012-03-09 11:53:08 följande:
    ähh ungarna kommer säker till att börja med se de som en kul grej. O innan de har hunnit tröttna kommer pappa med all säkerhet att ha tröttna femhundra gånger mer. 
    Ingen vuxen orkar väll frivilligt bo på 19 kvm med två barn... Han kommer drivas till komplett vansinne och hyra en fyra av ren desperation efter ett par veckor instängd på den ytan med två ungar...
    låt han göra på sitt sätt, han vanvårdar dom ju inte på något vis av vad som framgår i ts.. Han har bara lite orimmliga förväntningar...
    Exakt min tanke, TS du kan nog räkna med att han kommer att få tuppjuck av att bo sådär och flytta frivilligt ganska snart Flört
  • Anonym (soc.)
    La Lola skrev 2012-03-09 11:56:30 följande:
    Men snälla nån.....
    Är det inte bättre att socialtjänsten hjälper folk med riktiga problem istället? Obestämd
    En levnadsmilö som förhindrar barns behov och utveckling ÄR ett högst verkligt problem. Naturligtvis så KAN det finnas faktorer som uppväger dessa brister, som vi inget vet om här i tråden. Men det är absolut ett problem som kan behöva utredas om man avser att bo på 19 kvm med två barn under två års tid.
  • Chianti
    BioBonus skrev 2012-03-09 11:44:08 följande:
    Du har (soc.) i din signatur. Jag vill bara för att få lite klarhet veta om du arbetar med såna här frågor i vanliga fall? Inte för att jag misstror dig, men du sätter en proffessionell stämpel på dina inlägg och har du belägg för det så är det ju jättebra input i diskussionen. Svarar du som proffessionell och insatt i dylika frågor, eller jobbar du med annat på soc? Om du arbetar på soc så är det ju kanon om du kan hänvisa till källor som styrker dina uttalanden. Det vore verkligen till hjälp och stöd.
    Du kan helt bortse från postarens signatur. Dennes poster uttrycker åsikter och inte någon fakta.
    Min egen variant av babystepsen: www.familjeliv.se/Bloggar-9-38/b128698.html
  • La Lola
    Anonym (soc.) skrev 2012-03-09 11:59:20 följande:
    En levnadsmilö som förhindrar barns behov och utveckling ÄR ett högst verkligt problem. Naturligtvis så KAN det finnas faktorer som uppväger dessa brister, som vi inget vet om här i tråden. Men det är absolut ett problem som kan behöva utredas om man avser att bo på 19 kvm med två barn under två års tid.
    Exakt på vilket sätt hindras barnens behov o utveckling av att bo trångt? Ska de vara där 24 timmar om dygnet? Ja då förstår jag problemet.
    *mamma till Alma (maj 2000) och Hedda (mars 2009)*
  • Anonym (Arg mor)

Som sagt så förstår jag om man av ekonomiska skäl tvingas på trångbott, men han har utan tvekan råd med en tvåa eller trea, han kan till och med bo kvar i huset!!!!
    Den ettan är mer som en studentlya och inget som passar en förälder med två barn.

Min ekonomi räcker med nöd och näppe till en tvåa på 65 kvm, barnen kommer få dela sovrummet och jag sover i vardagsrummet. Jag hade önskat att de fått varsitt rum och gärna en liten trädgård men får acceptera att min ekonomi inte klarar det.

• Anonym

klart han kan bo så..det gjorde man väl typ för bara 50år sedan. sköts barnen om etc,kan man inget göra. Han kommer ju ledsna tillslut iaf..och tror inte han väljer att bo så när barnen blir 7-8-9 osv:)

själv bor jag i en 3:a(70kvm) med 3barn..har inte råd med mer..jag sover i vardagsrummet.  

Svar på tråden Kan barnen tvingas bo i en 1:a med kokvrå?