• millchan

Sömnproblem, orkar inte mer !

Har två barn som båda har sömnproblem, båda har utvecklingsstörning och ingen av dom kan prata alls!
    Grabben snart 6år sover lite bättre nu sen lillasyster föddes men lillasyster tog vid extremt efter storebror när hon kom hem till oss!
    Lillasyster fyller 2år den 21/3-12 alltså snart och hon gör mig helt enkelt tokig!
    Vi lägger henne vid 20:00 hon somnar allt ifrån direkt till efter 23 nån gång, somnar hon direkt så vaknar hon vid 22, 23 kan vara vaken från allt från 5min till flera timmar, somnar hon på 5 min vaknar hon istället många fler ggr!
    Sen brukar hon vakna vid 01 vara vaken och skrika ett tag 15-20 min ibland flera timmar, har man tur somnar hon efter 15 min och sen vaknar hon igen och skriker 03 och samma procedur igen sen vaknar hon mellan 04 och 05 igen och skriker/gnäller och då är man såååååå trötts som förälder att man vill bara försvinna, när hon vaknar vid 4-5 så somnar hon inte om utan då vill hon helt enkelt gå upp så då får hon titta tv en stund medans jag försöker vila i soffan!
    Det här har pågått sen hon föddes och storebror höll på likadant i 4år så vi har haft det sömnlöst i 6års tid nu!
    Ska tilläggas att vi provat theralen och melatonon till grabben utan resultat, dottern går nu på theralen utan resulytat!

Finns det nån hjälp att få, är såååå trött och less på allt orkar inte med nåt mer än det som är ett absolut måste!
    Slutkörd mamma
    Alla tips är välkommna!         

• Svar på tråden Sömnproblem, orkar inte mer !
  • millchan
    flippe skrev 2012-03-10 12:22:05 följande:

vad säger läkarna då ?

Inget, dom verkar inte bry sig!
  • millchan

Kan tilläggas att läkarna i östergötland bryr sig inte om nåt, varken utredningar av handikappet, genetiska problem, sömn eller att ge oss föräldrar samtals terapi med nån!
    Allt som är gjort hittills har vi fått tjata oss till!
    Tror inte läkarna här kan nåt Skrikandes  

• millchan

Puffar ingen som är i samma sits eller har nåt tips om vad vi kan göra för att våran tös ska sova gott???

• millchan
    Little Ms Chatterbox skrev 2012-03-11 12:07:17 följande:
    Har ni bolltäcke eller kedjetäcke?

Vi har vanligt täcke för småbarn!
  • millchan
    Little Ms Chatterbox skrev 2012-03-11 12:26:45 följande:
    Be den läkaren som skriver ut melatonin om en remiss till hjälpmedelcentralen om att få testa bolltäcke. 
    Ger ni omega förresten? 

Vi har tyvärr ingen läkare nu då våran har gått i pansion nu i fredags och vi vet inte riktigt vilken läkare vi får framöver!
    Vi har Theralen till dottern nu!
    Vi började med Eye q omega 3 olja för en vecka sen!
    Men tror du inte att ett sånt där bolltäcke blir för tungt för en liten 2åring som inte kan vända sig själv i sängen?
    Har sett boll täcke på händelseriket där grabben brukar gå en gång i veckan och provade den själv och jag tyckte den var jätte tung!    
  • millchan

Ok, då fattar jag!
    Ska prata med hab om dom vet om vi kan få utskrivet ett sånt täcke!
    Vi ger både omega 3 och theralen varje dag, 15ml omega 3 och 3 droppar tehralen innan läggdags!
    Igentligen var hon nån månad för liten när theralenet skrevs ut men vi fick det ändå och började med 2 droppar!    

• millchan
    Emmeliina skrev 2012-03-13 03:57:26 följande:
    Ni kanske ska prova något annat medicin preparat? Har läst någonstans att man kan ge atarax också. Vet inte hur det verkar men läs lite på det eller hör med er läkare om det.
    Atrax har jag inte hört talas om men ska läsa lite på det, tack!
    Little Ms Chatterbox skrev 2012-03-13 08:57:24 följande:
    Atarax är egentligen en allergimedicin med biverkningar som många blir trötta av så man "utnyttjar" den effekten, sen är Atarax även lite milt orosdämpande som gör att man somnar och sover bättre. Atarax är en rätt så mild medicin med lite inverka på kroppen och inte beroendeframkallande. .....///...... Sen tänkte jag på på det TS, har ni sett över sockerintaget? Tänker främst på dolt socker så som i ketchup, oboy, marmelad osv... Sen kan vissa färgämnen (även naturliga) och E-nummer ställa till det med humöret och sömnen. Vad för sorts Omega är det som ni ger och när på dygnet ger ni den?
    Hon äter det vi äter och vi har kört på lchf senaste 9 månader dock har hon fått potatis och makaroner till och bara lördagsgodis på lördag!
    Eye q har vi börjat med!
    glad i kvadrat skrev 2012-03-13 12:42:40 följande:
    En tanke bara, kanske inte är alls applicerbart i ert fall, men har ni kollat upp om barnen har sömnapnéer? Då sover man dåligt och ett problem kan vara att man vaknar frekvent. Så är det i vår sons fall.

Såg att ni ger tre droppar Theralen, har ni pratat om dosering med läkarna? När vi fick Therealen utskrivet sa läkaren om att man började med en dos, tre droppar, och kunde öka dosen om den inte gav effekt. Nu visade det ju sig att vår son har sömnapnéer så han får inte använda sömnmedicin.

Hoppas hoppas hoppas att det blir bättre snart och att i får sova lite bättre.

Kramar! 
    Tror inte hon har sömnapne´men vem vet egentligen, hennes bror var precis likadan tills hon föddes!
    När vi fick utskrivet theralen så började vi med 2 droppar och har själv ökat nyligt till 3 droppar, vi har bara använt det sen december!
    pcalma skrev 2012-03-13 19:48:25 följande:
    Vi får ge 15 dr Theralen i kombination med 6 mg Melatonin!
    Har ni diskuterat höjning??
    Vi var uppe på 15 droppar theralen med grabben innan vi slutade med den då han var 4år!
    Det fungerade inte på honom alls, nej vi har inte diskuterat höjning och nu har vi ingen läkare heller då han vi hade gick i pansion i fredags och vi har inte hunnit få nån ny ännu!

• millchan
    Little Ms Chatterbox skrev 2012-03-14 07:40:37 följande:
    Vad var det som gjorde att äldsta barnet började sova bättre när det kom ett syskon? Finns det några ledtrådar där? Eget rum, andra rutiner, ändrade sovtider osv, osv...

Vi vet faktiskt inte då båda barnen sov till en början med oss typ nån månad innan storebror flyttade till eget rum och han lät bli uppvaket en dag efter att lillsyrran kom hem och skrek om nätterna!
    Så det vi har kommit fram till av detta är att om vi ska få tyst på syrran måste vi skaffa ett nytt barn som kommer hit och skriker "skämt och sido" men vi vet inte vad det var som hände då! 
  • millchan
    anne h skrev 2012-03-15 16:56:29 följande:
    Fungerar det bättre när det inte är helt tyst i huset?

Nä det kan jag nog inte påstå!
    När vi har lagt barnen brukar vi vara uppe en stund efteråt och titta på tv och prata med varandra och hon brukar bara under den tiden kunna vakna mellan 2-5ggr!
    Då pratar jag om mallan ca 20:00 och 23:00!
  • millchan

Haloj allihop!

Här har vi åkt på dunderförkylning hela familjen och sömnen blir ju inte bättre av det!
    Dock sov dottern lite bättre i natt, vaknade nog bara 5ggr medans vi fortfarande var vakna sen sov hon medans vi sov så det känns ju skönt!
    Dock vaknade jag ett par ggr ändå av vana!

Atarax var det nån som skrev om tidigare, jag har själv fått det utskrivet till mig och tagit det sen i torsdags och känner av den som seghet och som om man har ett pannband på pannan hela tiden så jag tror inte det skulle vara en bra medicin för min dotter då hon behöver vara pigg och alert och kunna träna!
    En annan biverkning är diarre och det är inte heller trevligt!
    Jag tar en halv om dagen och har dessa biverkningar och jag hoppas att dessa biverkningar går över snart för dom är inte kul!       

• millchan
    lisadragon skrev 2012-04-17 21:36:32 följande:
    Har ni funderat i banan halsbränna?
    Min dotter har reflux och äter hon inte medicin mot sura uppstötningar så vaknar hon och är väldigt svårsövd.
    Hon är även opererad för en förträngning i nedre magmunnen samt diagnoserad reflux och förkylningsastma.
    Äter hon som hon ska?
    Rosslar hon i "andning", hostig?
    Ser hon ut att svälja maten efter att hon svalt maten, alltså sväljer fler gånger än vad man normalt gör?
    Jag är lycklig att min dotter sover bra med hjälp av magsyrahämmande medicin, värre med sonen..

Min son har också varit en sådan som varit orolig på natten (med uppvak och spring i hemmet)men han har också börjat med lanzo + omega 3, han sover bättre på natten men att somna det är nog fan det värsta som finns!!!! Tar oftast 3-4 timmar och han vet själv om sin problematik (blir 4 år 30/7..), han säger att han inte kan sova och att det är jobbigt att sova, det är jobbigt att inte kunna somna osv.. Sen sover han 7-8 timmar så ska man försöka väcka honom, typ medvetslös då;).. Men han SKA upp tidigt ändå.
    Han har ätit theralen men det fungerar bara fösta gången han tar det sen är det lönlöst.. Så när jag ser att han inte sovit mer än 7-8 timmar på natten i några veckor + uppvak då får han en dos på 8doppar och då somnar han oftast inom två timmar och sover hela natten, trött/lugn på dagen för att sedan speeda upp på kvällen.

Han har alltid varit hyperaktiv och det skall utredas pga sömnstörningar och överaktivitet om han har ex. adhd.

Ett annat tips är att trycka/massera stortån, trampdynan på stortån, precis i mitten av trampdynan, där sitter hypofysens punkt som reglerar vår melatonin, punkten sitter även direkt under fotknölen på insidan av våra fötter/ben. Tryck på dessa punkter så kan hända att han balanseras (jag läser till zonterapeut) och sover bättre, MEN det funkar inte riktigt med en gång utan tryck/massera 2-3 ggr/veckan, inte för länge, kanske 5 minuter max/fot.

Men visst är det vidrigt med sömnbrist!!!
    Hoppas det blir bättre.
    Sura uppstötningar har jag inte tänkt på!

Hon har haft lite bättre nätter nu peppar peppar bara vaknat 5-10ggr skönt!
    Hon har kunnat sova från 02:00 - 07:00 i sträck några nätter nu hoppas det håller i sig!
    Ska prova massera hennes tår, tack för tipset!

Ja sömnbrist jublar man inte över, vi har haft så här i nästan 6år, det började med grabben som knappt sov en hel natt fram till lillasyster kom och sen tog lillasyster över där han slutade!
    Så Rasmus hade stora sömnproblem i 4år han är 6år nu och syster har haft stora sömnproblem i två år hon är nyligt fyllda 2år!    

Håller också alla fingrar och tår för att det blir bättre! 
Svar på tråden Sömnproblem, orkar inte mer !