• Emmaelisabeth90

"Glömt" erat moderspråk efter en lång tid utomlands?

Är det vanligt att när man inte har pratat sitt eget  moderspråk så "glöms" det liksom bort? Då menar jag om ni har varit utomlands och pratat ett annat språk en lång tid/ett tag och sen när ni har kommit tillbaka till erat hemland och ska prata erat moderspråk igen så blir det lite segt att hitta orden, eftersom att man då inte har pratat sitt eget moderspråk på ett tag och att man då automatiskt pratar det språket man pratade när man var utomland för man har vant sig vid det.

• Svar på tråden "Glömt" erat moderspråk efter en lång tid utomlands?
  • Minne00

Jag hade jätte problem med det när jag som 12 åring kom hem från Saudi arabien där jag levt på engelska i drygt ett år ...det värsta var att mina jämnåriga pratade så ursel engelska att vi knapt kunde kommunicera men det kom snart tillbaka.... tror dock att barn är mer anpasssningsbara...

En vuxen som inte ser till att hålla liv i sitt modersmål är ju nästan försumlig tycker jag....förlåt om det låter hårt.... 

Dyslektiker men reumatism som gör att fingarna linte lyder, hoppas att ni förstår trots alla stavfel och konstigterer!
  • katze

bor nu utomlans sen över tio ar och det kan hända att jag glömmer ord eller felformulerar meningar. men jag har a andra sidan tillgang till svenskan varje dag pa ett annat sätt än vad man hadde för över tex internett telefon och annan media.

• Minne00
    katze skrev 2012-03-10 22:57:15 följande:
    bor nu utomlans sen över tio ar och det kan hända att jag glömmer ord eller felformulerar meningar. men jag har a andra sidan tillgang till svenskan varje dag pa ett annat sätt än vad man hadde för över tex internett telefon och annan media.

Det finnsju alltid böcker på modersmålet att beställa .... ofta får man då coskå en bild av vad som pågår i hemlandet.... :) Framför allt om man läser biografier :) Bara ett litet tips---
    Dyslektiker men reumatism som gör att fingarna linte lyder, hoppas att ni förstår trots alla stavfel och konstigterer!
  • katze
    Minne00 skrev 2012-03-10 22:59:27 följande:
    Det finnsju alltid böcker på modersmålet att beställa .... ofta får man då coskå en bild av vad som pågår i hemlandet.... :) Framför allt om man läser biografier :) Bara ett litet tips---
    problemet är inte att jag läser för lite utan att jag tänker pa ett annat sprak i vardagen. när jag sedan ska aterberätta vad jag gjort pa svenska maste jag direktöversätta och det blir fel lite titt som tätt
  • Minne00
    katze skrev 2012-03-10 23:05:53 följande:
    problemet är inte att jag läser för lite utan att jag tänker pa ett annat sprak i vardagen. när jag sedan ska aterberätta vad jag gjort pa svenska maste jag direktöversätta och det blir fel lite titt som tätt

Jo det är klart! Ordföljden blir fel och en del ord fastnar inte men om man läser så fastnar tillslut meningar och uttryck i det undermedvetna..

Jag är en riktig bokmal men läser helst på engelska för att kunna behärska det språket även i fortsättningen.... hoppas att du kan hiittta lugn och ro att läsa lite på svenska lite oftare, har du barn som är två språkiga så är det ju ett hett tips att läsa barnböscker på svenska öfr dem så lär ni er allihopa!

klandrar ingen för att språket blir lidande .... över 25 år senare så tänker jag fortfarande på engelska och måste snstränga mig för att få till det på svenska ... men , övning ger färdighet!

Är dock imponerad av vuxna som lär sig ett nytt språk och tar det till sig som sitt eget! Det hade jag aldrig klarat!     
  • katze
    Minne00 skrev 2012-03-10 23:17:46 följande:
    Jo det är klart! Ordföljden blir fel och en del ord fastnar inte men om man läser så fastnar tillslut meningar och uttryck i det undermedvetna..

Jag är en riktig bokmal men läser helst på engelska för att kunna behärska det språket även i fortsättningen.... hoppas att du kan hiittta lugn och ro att läsa lite på svenska lite oftare, har du barn som är två språkiga så är det ju ett hett tips att läsa barnböscker på svenska öfr dem så lär ni er allihopa!

klandrar ingen för att språket blir lidande .... över 25 år senare så tänker jag fortfarande på engelska och måste snstränga mig för att få till det på svenska ... men , övning ger färdighet!

Är dock imponerad av vuxna som lär sig ett nytt språk och tar det till sig som sitt eget! Det hade jag aldrig klarat!     
    jag kan inte säga om jag läser pa svenska engelska eller tyska om jag inte aktivt tänker pa vilket sprak det är jag tänker pa.
  • Minne00
    katze skrev 2012-03-10 23:19:46 följande:
    jag kan inte säga om jag läser pa svenska engelska eller tyska om jag inte aktivt tänker pa vilket sprak det är jag tänker pa.

Imponeradnde!
  • katze
    Minne00 skrev 2012-03-10 23:22:59 följande:
    Imponeradnde!
    nja förvirrande var nog ordet jag sökteSkrattande
  • YokohamaNr2

Jag har bottutomlands i 14 ar och sjalvklart glommer jag inte bort svenskan men som andra har skrivit ar det svart tex att beratta om fack termer som man arbetar med varje dag pa svenska. Jag har ju arbetat pa engelska nastan hela mitt yrkesverksamma tid och har ingen aning om vad vissa saker heter pa svenska.

Sen i mitt fall sa umgas jag med svenskar har i samma situation sa vi sager ju bara orden vi inte kommer pa pa engelska, daremot sa pratar jag med min pappa i telefon flera ggr i veckan och han skrattar gott och rattar mig garna, som ett exempel, vi besiktigade bilen i veckan och att aterberatta det for pappa pa svenska ar ju lite halvsvart

Svar på tråden "Glömt" erat moderspråk efter en lång tid utomlands?