Emmaelisabeth90 skrev 2012-03-10 22:52:29 följande:
Är det vanligt att när man inte har pratat sitt eget moderspråk så "glöms" det liksom bort?
Jag tror att alla kan glömma bort sitt modersmål, kanske inte helt och hållet men till den större delen, och det enda man behöver göra är att sluta använda sitt språk. Ju mindre man använder det desto mer tappar man. På TV har jag ibland sett intervjuer med svenskar som lämnade Sverige för många år sedan, och som följd av det (och att de inte haft flitiga kontakter med andra svenskspråkiga) knappt kan uttrycka sig begripligt längre.
Jag arbetar med människor som inte talar svenska, min flickvän har inte lärt sig svenska än och många av mina bekanta är dåliga på svenska eller förstår inte alls. I vissa perioder när jag inte medvetet tänkte på att använda mitt språk så märkte jag de första tecknen på språklig glömska som andra i den här tråden har vittnat om: Man använder svenska ord med ett annat språks grammatik, glömmer många ord, vet inte längre hur man stavar osv.
Jag skulle säga att det är betydligt lättare att förlora ett språk än det är att lära det. En vuxen person som börjar tappa sitt språk samtidigt som han lär sig ett nytt språk har små chanser att lära sig det nya språket lika bra som modersmålet. Det kostar inte heller så mycket att hålla sitt modersmål vid liv, men man måste välja att göra det medvetet om inte omgivningen sätter press på en.