• Myra2012

2 pers i hushållet - Hur mkt pengar lägger ni på mat etc i månaden?

Som rubriken lyder - hur mycket spenderar ni en vanlig månad på mat + hygienartiklar?

Just nu är det bara jag och min sambo som det ska hushållas för men vi får det liksom inte att gå ihop och blir lite skraj av tanken på att bli fler i familjen för hur ska pengarna då räcka till?

Vi har trott att vi lägger ca 3000 kr i månaden men efter att vi skaffade ett separat kontokort som vi kallar "matkortet" så har vi insett att vi lätt spenderar 5-6 tkr !!! Är det möjligt? Ja. Men hur då? I don't know.
    Antingen så lyxar vi till det alldeles för mycket, eller så äter vi för mycket, eller så handlar vi fel mat?
    Hur som helst så springer kostnaderna bara iväg varje månad.

Jag berättade detta för mamma och hon höll på att trilla av stolen. Hon sa att de knappt la så mycket pengar på mat när alla 3 barnen var hemmavarande.

Så vad lägger ni andra och hur lyckas ni hålla kostnaderna nere?

Tack på förhand!

• Svar på tråden 2 pers i hushållet - Hur mkt pengar lägger ni på mat etc i månaden?
  • Seven Costanza

Ca 3500-4200. Då handlar vi ofta på hemköp vilket ju är en ganska dyr butik men vi kollar också efter en del rabatter och cyklar inom en affär och köper det som är billigt om vi har tid på väg hem från jobbet. Men vi anstränger oss inte mycket för att få det billigt. Om vi slutade köpa godis, glass etc skulle vi nog kunna kapa 500 i månaden på det. Jag tycker vi verkar ligga högt jämfört med när man läser andra trådar här på FL, men vi köper den mat vi vill eftersom vi inte unnar oss så mycket annat.

Ert matkonto är högt, men din mamma tänkte kanske inte på att när ni barn bodde hemma var väl 5000 mycket mer värt än nu? Jag antar att det är några år sedan du bodde hemma så det går ju kanske inte att jämföra rakt av.

• Kattswanch

Att planera veckomatsedlar och endast handla efter den, och att inte handla hungrig är mina två bästa tips.

Sen kan man ju se över om man kanske har lite "lyxiga" matvanor.

Jag och sambon brukar säga att vi snittar 2500, blir alltid en 25 kr rabattkupong från ICA varje månad, och då slarvar vi som tusan och köper en hel del sk. onödiga grejer.

Fast jag ska tillägga att i princip allt till vårt hushåll inhandlas för den här summan, alltså typ schampo och såna grejer också.

• Myra2012

Men ååh!
    Jag blir så förbannat imponerad av er som lyckas hålla kostnaderna nere. Jag blir dessutom avundsjuk.

Seven Costanza: Du har nog en poäng där, att 5000 kr idag inte är samma som 5000 kr för 10-15 år sedan. Men ändå, vi är ju störda.

Kattswanch: Ja, det där med veckomatsedel har ju helt kommit i skymundan senaste året. Så du har rätt, vi måste börja med det igen för det här är ju ohållbart. I senaste brevet från ICA fick vi 50 kr i bonuscheck och då handlar vi inte alltid på ICA heller. Så...... Gud vad jag skäms!

Vi handlar liksom dubbelt så mycket som ni och jag anser inte att vi äter lyxigt, det är liksom korv & mackaroner som gäller. Däremot kastas det mycket mat som ingen orkat laga i ordning. Hm, ja att orka laga mat, det är en konst. Jag kan leva på yoghurt och banan i en hela vecka, bara jag slipper starta spisen. Drömmer

När min sambo kommer hem från jobbet och jag t.ex har varit hemma själv i flera timmar utan att laga någon middag så brukar han säga (med glimten i ögat) "Jaha, vad trevligt! Har Inga varit här och lagat mat nu igen"

Tack hörrni, jag förstår vart skon klämmer. Veckohandla, laga den maten man köpt och vips, så har man minskat matkostnaden men i vart fall 30 %, right? Cool

Detta är ju inte raketforskning men ibland behöver man höra det från någon annan för att få sig en spark i arsle och vakna till lite!

• Kattswanch

Frysen är din vän! Har slängt rätt mycket mat vi också, men insett att det mesta går att frysa. Fryser man dessutom in i portionsstorlekar så är det ju ännu lättare att använda.

Spara alla era matkvitton i en månad så ni får en lite bättre koll var pengarna tar vägen.

• Dr to be

Vi är två vuxna och spenderar ca 1800-2000 i mån på mat (då ingår hygienartiklar, toapapper, tvättmedel och dylikt). Vi har ett separat matkonto som vi sätter in 2000kr varje månad.

Tricket/n är att vi veckohandlar en gång per vecka. (99% av gångerna på Ica maxi). Vi gör veckomatsedel som vi håller oss till nästan jämt och vi lagar all mat från grunden.

• SweetJune

Vi (har inte barn) spenderar ca 3500-4000 kr på mat/månad och då handlar vi mest på City Gross. Sen handlar vi mycket ute också och det ingår inte i den summan. Typ sushi, salladsbarer, espresso house, bageri etc. Vi lägger ut mycket pengar på mat, absolut den största posten efter boendet. Jag tenderar att slänga en del mat också för jag handlar för mycket och så blir det gammalt. Det är något som jag måste förbättra. Typ champinjoner och sallader har ju kort hållbarhet.

• Quinee

Vi har länge klarat oss på att sätta in 3000 kr på icakortet plus skräpmat. De senaste månaderna har vi fått lägga till 500 på kontot, kan inte förstå varför. Det som vi borde skära ner på är hämtmat/skräpmat som säkert ligger mellan 500 och 1000 per månad vilket varken är bra för plånboken eller kroppen. 
    Jag hade gärna sett hur veckomatsedlarna ser ut för de som handlar för 2000-2500. Någon får gärna starta en tråd och dela med sig Glad 

• KramKalas

jag är ensamstådende med ett barn så vi är ju på sätt o vis två stycken så med blöjor, välling, mat o hygienartiklar blir det ungefär 3500kr för oss två.. Men jag bor i finland och här är matpriserna lite högre än i sverige..

Jag lagar nästan alla mat från grunden och försöker handla så mycket som möjligt av extraerbjudanden osv.   

• angio101

Om ni tänker börja handla efter veckomatsedel, så utgå från veckans extrapriser när ni planerar matsedeln, inte bara vad ni har lust att äta, kan skilja ordentligt mellan priserna en vecka till en annan på tex texmexvaror.

Handla kött, fågel, korv, fisk och matfett (smör/margarin) när det är billigt, och släng in i frysen.

Ha en 1-2 dagar i veckan där huvudingrediensen till middagen kommer från frysen alternativt kylskåpsrensning.

Vi är två vuxna och en 1åring, snittar 2500-3000 per månad med blöjor och hygien.

Svar på tråden 2 pers i hushållet - Hur mkt pengar lägger ni på mat etc i månaden?