• Petrah

underaktiv sköldkörtel

jag undrar om någon kan hjälpa mig med en fråga ang. låg sköldkörtel? jag har gått upp mycket i vikt det sista året och har även mycket svettningar och blivit väldigt trött, orkelselös och orkar ingneting. kan det vara tecken på för låg sköldkörtelsfunktion tro?

Wild, Raw and Beautiful
  • Svar på tråden underaktiv sköldkörtel
  • Scream2
    YummyMami skrev 2012-03-12 09:12:04 följande:

Ja hm, min finns visserligen inte alls (bortopererad) men äter sköldkörtelhormon och lite i överdos så att värdet ligger över det normala.

Jag är trött ändå, svettas lätt en hel del och har övervikt.

Fast då kanske du är trött och svettas för att du är överdoserad?
    Övervikten har nog dom flesta kvar trots Levaxin...
    Är det T4 som ligger över det normala? Inte nyttigt för kroppen att gå på högvarv så...  
  • YummyMami
    Scream2 skrev 2012-03-12 09:42:26 följande:
    Fast då kanske du är trött och svettas för att du är överdoserad?

Övervikten har nog dom flesta kvar trots Levaxin...

Är det T4 som ligger över det normala? Inte nyttigt för kroppen att gå på högvarv så...  

jo inte nyttigt, men det är ett sätt att bromsa cancern.. Valet mellan två onda ting vet du
    Mest bara om kanske cancer igen.. nertystad.bloggplatsen.se/
  • Petrah

puffar...... nån som har underaktiv sköldkörtel??

Wild, Raw and Beautiful
  • JJJPKP

Äntligen har mina provsvar kommit,jag var inte inbillningssjuk.
     Mitt Tsh var:11 och T4 var: 10. Nu har jag fått Levaxin utskrivet endast 25g och ska börja med det.

• LillaLady

hur får man läkarna att ta en på allvar? 

"Hej jag tänker inte lämna de här rummet förren du hjälper mig att ta reda på vad som är fel på mig? Jag vill ha mitt liv tillbaka!!" 

Rynkar på näsan 

Dum spiro, spero
  • Sannah

Jag har samma dilemma. De har tagit två prover som inte visar nåt. Min kompis fick ta 4 prover innan det visade att hon hade underaktiv sköldkörtel, så jag ger mig inte, har så många av symptomen och min mamma har det

• LillaLady

fick brev hem idag från vc att mina prover visar inget onormalt.
    VAFAN GÖR MAN?
    Hur får man dom att fatta att man mår skit, något är fel. "HJÄLP MIG lixom". Rynkar på näsan

Jag har också jättemånga symptom, något fel måste det ju vara.

Dum spiro, spero
  • YummyMami
    LillaLady skrev 2012-09-12 17:02:36 följande:

VAFAN GÖR MAN?

Hur får man dom att fatta att man mår skit, något är fel. "HJÄLP MIG lixom".

Inte skölden då, hjärtat?
  • Scream2
    LillaLady skrev 2012-09-12 17:02:36 följande:
    VAFAN GÖR MAN?
    Hur får man dom att fatta att man mår skit, något är fel. "HJÄLP MIG lixom". Rynkar på näsan

För trehundrasjuttioelfte gången....

BEGÄR UT ERA PROVSVAR PÅ PAPPER!!!!
    NÖJ ER INTE MED ATT DE ÄR HELT NORMALA!!!! 
  • Aaliyah

Jag skulle be om en remiss till en endokrinolog. Allmänläkare är inte alltid så duktiga som de tror. Och i vilket fall som helst bör man kolla om man behöver ett tillskott av D-vitamin. Många kvinnor har dåliga värden och behöver betydligt högre doser än vad som normalt rekommenderas.

I can only please one person per day. Today's not your day and tomorrow doesn't look good either
  • LillaLady
    YummyMami skrev 2012-09-12 17:12:24 följande:

Jag tror det, men läkarna gör inget... som vanligt.
    Scream2 skrev 2012-09-12 19:35:42 följande:

För trehundrasjuttioelfte gången....

BEGÄR UT ERA PROVSVAR PÅ PAPPER!!!!
    NÖJ ER INTE MED ATT DE ÄR HELT NORMALA!!!! 

Ringer man bara till VC och säger det?
    Hur går man vidare med det man har sen?

Dum spiro, spero
  • LillaLady
    YummyMami skrev 2012-09-12 17:12:24 följande:

oh läste fel. Näh. Tror inte att det är hjärtat det är fel på. lr vad vet jag. Vi har en rätt allvarlig hjärtsjukdom i familjen. Men den bryter inte ut på kvinnor.
    Dum spiro, spero
  • Scream2
    LillaLady skrev 2012-09-20 05:57:44 följande:
    Jag tror det, men läkarna gör inget... som vanligt.

Ringer man bara till VC och säger det?
    Hur går man vidare med det man har sen?

Ja, man kan ringa dit och säga det! Sen kan läkaren tycka att man inte behöver ha dom men då säger man att det behöver man visst. Finns ingen anledning för läkaren att inte lämna ut dom.

När du har dom kan du berätta här vad de visar så kan vi hjälpa dig att utifrån nya riktlinjer tolka dom på kanske ett annat sätt än vad ouppdaterade doktorer gör! 
  • LillaLady

Ringde vc idag och fick det över telefon.

Mitt tsh låg på 1,6 och th4 fritt låg på 9.

Fick en ny tid med samma läkare nästa vecka, till vilken nytta det nu är..

Dum spiro, spero
  • Embla
    Petrah skrev 2012-03-17 14:45:07 följande:
    puffar...... nån som har underaktiv sköldkörtel??
    Jag har det. Min vikt ligger på kanske 5-8kg mer än om jag inte hade haft det (om man jämför med hur jag var innan sjukdomen och hur mina kvinnliga släktingar ser ut). Marginellt alltså, tycker jag.
  • LillaLady
    Scream2 skrev 2012-09-20 08:19:21 följande:
    Ja, man kan ringa dit och säga det! Sen kan läkaren tycka att man inte behöver ha dom men då säger man att det behöver man visst. Finns ingen anledning för läkaren att inte lämna ut dom.

När du har dom kan du berätta här vad de visar så kan vi hjälpa dig att utifrån nya riktlinjer tolka dom på kanske ett annat sätt än vad ouppdaterade doktorer gör! 
    Scream2, vad tror du..??
    LillaLady skrev 2012-09-20 11:22:22 följande:
    Ringde vc idag och fick det över telefon.
    Mitt tsh låg på 1,6 och th4 fritt låg på 9.

Fick en ny tid med samma läkare nästa vecka, till vilken nytta det nu är..

Dum spiro, spero
  • Apopan

Har nyss blivit diagnostiserad med underproduktion i sköldkörteln, och det är klart symptomen känns igen. Vet inte hur länge jag har haft problem, men jag har vägt under 50kg och kunde i princip inte gå upp i vikt, till för 3år sedan då jag gick upp 25kg på ett år! Åt ju på som vanligt, och hann liksom inte riktigt fatta vad som hände. Gick sedan ner 10, och gick upp till nästan 90kilo under graviditeten förra året, väger väl strax över 70 idag.
    Är tröttare än tröttast, har ont i kroppen och leder, yr, kort stubin, dålig hy, svettas mycket, konstant huvudvärk, hungrig, koncentrationssvårigheter, kasst minne... ja, mår inte sådär jättebra. Hörde av mig till vc och sade att jag hade svårt att ta hand om mitt barn om dagarna då jag blev så galet yr (som att vara full) framåt kvällen, och fick tid dagen efter. Läkaren trodde mest det var ren utmattning, är ju ju inte alltid lätt att ta hand om ett barn själv om dagarna, men det togs 5rör blod och det visade sig vara sköldkörteln.

Har skrivit det i andra trådar, att det skadar ju inte att kolla. Kostar ju nästan inget och mår du dåligt så är det klart du får hjälp. Något annat kan jag inte tänka mig. Har iaf inga sådana erfarenheter själv av sjukvården. Och om det är en underproduktion i sköldkörteln så behöver en ju medicinering så det inte blir ännu värre. Se till att få det kollat helt enkelt!

Lycka till!

Svar på tråden underaktiv sköldkörtel