• Anonym (Pojkmamma)

    För tidig pubertet

    Hjälp mig reda ut dettta:
    - Varför hamnar just adoptivbarn oftare i för tidig pubertet?  
    - Hur vanligt är det egentligen? 

  • Svar på tråden För tidig pubertet
  • ekke
    Anonym (Pojkmamma) skrev 2012-03-11 19:39:37 följande:
    Hjälp mig reda ut dettta:
    - Varför hamnar just adoptivbarn oftare i för tidig pubertet?  
    - Hur vanligt är det egentligen? 
    Det handlar framförallt om att kosten blir annorlunda. Barnen som adopteras kan i många fall ha fått enkelsidig kost, och ligga efter i utvecklingen. När de kommer till Sverige och får bättre och mer mat växter de snabbt (precis som man gör i puberteten) Kroppen kan då komma i tidig pubertet. 

    Jag vet inte hur vanligt det är. Kanske någon som kommit längre i processen har bättre koll :)

    Funderar du/ni på adoption? 
  • Anonym (Mio)

    Jag tror att barn från en del länder kommer i puberteten tidigare än svenska barn gör. De adoptivbarn jag känner har genomsnittligt kommit in i puberteten tidigare än "normalsvensson" några har varit väldigt väldigt tidiga.

  • Anonym (Pojkmamma)

    Har ett adopterat barn, funderar på vad som är den avgöra faktorn för att just adopterade oftare än svenskfödda drabbas av förtidig pubertet.

  • Anonym (insatt)
    Anonym (Pojkmamma) skrev 2012-03-11 20:52:43 följande:
    Har ett adopterat barn, funderar på vad som är den avgöra faktorn för att just adopterade oftare än svenskfödda drabbas av förtidig pubertet.

    Det står lite om detta i häftet om hälsa i adoptionsorganisationernas serie om adoption:
    https://www.adoptionscentrum.se/sv/Adoption/Litteratur/
  • ekke

    Insatt; ska beställa hem några av häftena. Det jag skrev var den info vi fick på utbildningen. Men det finns såklart fler aspekter.

    Ni som råkat ut för det, har ni fått bra mottagande inom vården?

  • Anonym

    Vårt barn kom in i puberteten vid 2 års ålder, kom till oss 4 mån gammal. Fått behandling sedan 4 års ålder var 12.e vecka. Mycket bra bemötande från sjukvården, känns alltid tryggt, välkomnande & lugnande då vi ska dit.

    Vårt barn kommer från ett land där kroppsutvecklingen inte skiljer från vårt land, vi har således inte fått svar på varför detta har skett just för vårt barn.

  • Anonym (Pojkmamma)
    Anonym skrev 2012-03-28 10:02:01 följande:
    Vårt barn kom in i puberteten vid 2 års ålder, kom till oss 4 mån gammal. Fått behandling sedan 4 års ålder var 12.e vecka. Mycket bra bemötande från sjukvården, känns alltid tryggt, välkomnande & lugnande då vi ska dit.

    Vårt barn kommer från ett land där kroppsutvecklingen inte skiljer från vårt land, vi har således inte fått svar på varför detta har skett just för vårt barn.

    Oj det var väldigt tidigt! Men så bra att barnet fått rätt behandling.
Svar på tråden För tidig pubertet