• Norrlandskvinnan

IVF Umeå

Hej på er allihopa! 
    Jag har precis startat en fertilitetsutredning, där prover har tagits, VUL har gjorts och spermaprov skall lämnas nästa vecka! Hoppas på att allt är normalt! Hur som helst, hur lång är väntetiden just nu för IVF i umeå? Någon som vet? =) Hur länge tog utredningen för er som bor i norrland? 

• Norrlandskvinnan
    drömmer om ett barn skrev 2016-10-15 21:46:43 följande:

Micro: Vad synd att dom per automatik tinar upp två stycken på en gång. Hade varit bättre att tina en och om den inte ser bra ut ta ytterligare en. Förstår att ni gärna vill ha ett embryo från samma donator. Hoppas, hoppas att det går vägen! :)

Norrlandskvinnan: Välkommen hit! :) Då vi började våran IVF-resa 2011 fick vi vänta 3 månader (lika länge som vårdgaranti-tiden) på att få komma till kliniken för ett första besök. Jag vet dock inte hur långa väntetiderna är nuförtiden. Vid syskonförsök fick vi starta direkt, men det är nog lite skillnad på egenfinansierade och landstingsfinansierade behandlingar. Har ni försökt länge på egen hand?

Tack! =) Jag hoppas att allt kommer gå fort! vi har försökt skaffa barn i 2 år. Hur många IVF försök har du gjort? 
  • Norrlandskvinnan
    BK1986 skrev 2016-10-22 19:11:47 följande:

Hej tjejer. Hur har ni det?

Här tar vi det lugnt och inväntar spraystarten om en vecka. Känns skönt att ha fått ett uppehåll sedan missfallet.

Micro: Hur gick skrapningen och hur mår du nu?

Norrlandskvinnan: Vår remiss skickades i november förra året och vi fick komma på besök redan i december. Men det beror ju på hur kön ser ut. Hoppas ni får komma snart!

Men Åh, det lät positivt! Jag hoppas att det kommer gå fort! Lycka till!
  • Norrlandskvinnan

Alltså jag har en sak jag måste få fråga er. Hur länge tig det innan ni fick remiss för ivf? Jag och min partner har försökt skaffa barn i 2 år. Vi har nu startat upp en utredning. Sperma prover var normalt. Vaginal ultraljud är gjort och var normalt. Och jag har lämnat prover. Är det så att man ska försöka ett år till efter detta? Hur gick det till för er?

• Norrlandskvinnan
    BK1986 skrev 2016-11-25 07:47:40 följande:

Hej allihopa! Vad kul att det är så mycket aktivitet här inne. :)

Igår gjorde vi UL som visade 12 äggblåsor över 10 mm. Nytt UL på måndag och förhoppningsvis ÄP på onsdag. :)

Ser att det är många som undrar över utredningar. På oss är det egentligen inga "fel" förutom att jag har "PCO-iga äggstockar" (som läkaren sa) och därför har oregelbunden mens och förmodligen inte ägglossning. Vi sökte hjälp i januari 2015 och fick börja med Pergotime i april. Sex månader fick vi på oss och remissen för IVF gick iväg i november 2015. Vi fick första mötet redan i början på december och start med första IVF i januari 2016.

Har hört att om man inte hittar något fel alls så kan man måsta försöka ett år till själva innan remissen går iväg, men det är olika från fall till fall.

Tack för svar! Jag har varit så grymt orolig över att behöva vänta ett år till innan IVF remiss skickas. Var på gyn idag och tog progesteronprov idag och då passade jag på att fråga hur hon trodde att det skulle bli för oss(jag har också PCO-iga äggstockar). Då sa hon att vi hade hunnit så långt i utredningen att hon inte trodde att vi skulle vara tvungen att försöka ett år till, Kändes grymt skönt att höra det! Ha det bra! Kram. 
  • Norrlandskvinnan
    Norris skrev 2016-11-25 21:28:24 följande:
    Hej!

Varken jag eller min make har något fel men vi fick ändå komma igång direkt. Det borde ju vara samma för er. Hoppas ni får köra igång direkt :)
    så himla härligt att höra! jag hoppas att vi får köra igång direkt. :)
  • Norrlandskvinnan

Nu har jag fått svar på S-progesteron, vilket visade på att jag har ägglossning!! :D Nu vill läkaren att jag ska spola igenom äggledarna. Har ni gjort det? Hur gick det till? 

• Norrlandskvinnan

Hej på er! 
    Jag ska göra en genomspolning av livmoder och äggledare imorgon, jag är SÅ NERVÖS! Har ni gjort det någongång? Hur var det?

Vi har försökt bli gravida i 2 år, hoppas nu att vi får en remiss för IVF imorgon. Hur länge var ni tvungna att försöka innan ni fick en remiss? Jag är livrädd att vi ska vara tvungna att försöka bli gravida ytterligare ett år. 

Ha det bra!

• Norrlandskvinnan
    PetiteCherie skrev 2017-01-11 19:24:44 följande:
    Hej. Har inte spolat äggledare elle livmoder. Fått remiss för ivf efter nästan 2 års försök. Tror knappast ni behöver prova ett år till om ni har provat två år redan! Håller tummarna för att det går bra på spolningen nu !
    Tusen tack! Jag håller alla tummar och tår! Meddelar imorgon hur det gick! =)

Har dock ett TSH på 3,8, så dom kanske vill behandla det innan vi får remiss för IVF. :/
  • Norrlandskvinnan
    PetiteCherie skrev 2017-01-11 19:24:44 följande:
    Hej. Har inte spolat äggledare elle livmoder. Fått remiss för ivf efter nästan 2 års försök. Tror knappast ni behöver prova ett år till om ni har provat två år redan! Håller tummarna för att det går bra på spolningen nu !
    Tusen tack! Jag håller alla tummar och tår! Meddelar imorgon hur det gick! =)

Har dock ett TSH på 3,8, så dom kanske vill behandla det innan vi får remiss för IVF. :/
Svar på tråden IVF Umeå