• Mustikka

IVF Umeå

I fredags fick jag och min man veta att mina FSH värden nu är bra!:) Och att läkaren skulle skicka en remiss för ett landstingsfinansierat IVF försök.
    Vi båda fick remisser skickade till oss för nya prover inför försöket.

Vill så gärna komma igång så fort som möjligt, gärna innan de stänger för sommaren.
    Är det någon här som gjort IVF i Umeå?
    Ungefär hur lång tid tog det från beskedet att ni får börja med IVF till att ni fick sätta igång med allt?
    Berätta gärna om era erfarenheter härifrån Umeå!:)

Är så glad men nervös på samma gång!Glad

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-11-18 15:06
    Här är en länk till gruppen:)
    www.familjeliv.se/Medlemsgrupper/ivf-umea-gru...

• Svar på tråden IVF Umeå
  • Emilotta

Norris: det är olika när man börjar med behandlingen, jag gjorde långa varianten då man först sprayar med nässpray och då börjar man spraya på cykeldag 21. med korta vet jag inte.

sen är det lite olika hur lång tid det tar innan äggplocket. beror på hur lång tid det tar att stimuleras. skulle gissa 2-4 veckor. för mig tog det mycket längre tid för min kropp ville inte ta åt sig nässprayen.

• Norris

Emilotta: OK men då kan det ju gå ganska snabbt om man har tur! Hur lång tid tog det för dig då?

• Emilotta

jag fick praya med nässprayen i 6 v för kroppen ville inte nedregleras. började spraya 3 april sen började jag med sprutorna ca 15 maj. Äggplock blev 28 maj och återförande av bastocyst den 2 juni. så 2 månader från start till återförandet.

• pinglan2012

Hej igen!

Nu börjar det närma sig för FET. Tänkte höra om någon vet hur man gör det i stimulerad cykel?

• Emilotta

nu har jag varit på första besöket hos BM =) känns kanske lite mer som att det är på riktigt nu. men vill bara att det ska bli nästa onsdag så jag får se om bebisen fortfarande bor kvar i magen.

Mustikka: har ni bokat nått mer UL privat? fick veta idag också att RUL blir 25 sept, är då i v. 20.

• EbbaGrön

Har nu sprayat sen den 25juli och har inplanerat att vi ska fara och lämna blodprov imorgon för att se om jag är nedreglerad.
    Men mensen har ej kommit igång ännu, fick i måndags bruna flytningar & igår kom det lite blod & jag har en hemsk mensvärk, men mensen har som sagt ej kommit igång ordentligt.

Så är fundersam om jag ändå kan fara och ta blodprov imorgon? Trodde det skulle gå och nå IVF idag men telefontiden öppnar imorgon. IVF ville att jag skulle ta blodprovet på morgonen imorgon så dom skulle hinna få provsvaret, så jag lär ju inte hinna ringa & få en telefontid innan jag far & tar blodprovet.

Så hur bör jag göra? Ska jag fara och ta blodprovet som det är bestämt eller ska jag ringa och vänta på att få prata med dom före? Hur skulle ni ha gjort?

Jag frågade dom när jag var där hur jag skulle göra om blödningen ej hunnit komma, men hon sa bara att den ska ha hunnit komma innan dess. Om inte kunde jag vara spontant gravid, men eftersom blödningen har börjat lite lite smått så är jag ju troligtvis ej gravid. 

Tack på förhand!  

• Emilotta

EbbaGrön: det skadar ju inte att ta blodprovet och det kostar ingenting så jag tycker du ska åka dit och ta det. sen kommer dom ju att ringa på eftermiddagen så då får du chans att prata med dem. kan ju även vara värt att du tar en gravtest imorgon bitti bara för att vara på den säkra sidan, gravid kan man ju vara även fast man blöder lite. och till mig sa de att nässprayen kunde göra så att man i början av sprayandet blev lättare spontangravid.

så far dit imorgon tycker jag.

• EbbaGrön
    Emilotta skrev 2012-08-08 14:18:16 följande:

EbbaGrön: det skadar ju inte att ta blodprovet och det kostar ingenting så jag tycker du ska åka dit och ta det. sen kommer dom ju att ringa på eftermiddagen så då får du chans att prata med dem. kan ju även vara värt att du tar en gravtest imorgon bitti bara för att vara på den säkra sidan, gravid kan man ju vara även fast man blöder lite. och till mig sa de att nässprayen kunde göra så att man i början av sprayandet blev lättare spontangravid.

så far dit imorgon tycker jag.

Tack Emilotta för ditt svar.
    Blir att fara dit imorgon och ta blodprov.

Har 2 st remisser jag fick med mig, står P-Östradiol också står det E2-stim på dom båda, tycker jag känner igen det, är det samma blodprov man tar när man ska kolla om man är nedreglerad som när man tar blodprov när man börjat med sprutorna?
  • EbbaGrön

Kollar checklistan för IVF-behandlingen nu och har helt totalt glömt bort att ta Folacintabletterna som jag skulle ha börjat med samtidigt som nässprayen... fan fan fan... 

• Emilotta

jag hade  bara remisser på E2 och det var provet på om man var nedreglerad men det andra vet jag inte vad det är. stressa inte över folacinet, börja imorgon bara. jag vet många som inte tar dem alls.