• Äppelkaka

IVF Umeå

Vi var på vul idag och fick se ett pickande litetHjärta! Så lättad över att det först och främst finns ett litet hjärta som slår men även över att det bara är en liten därinne och inte två. Två hade så klart varit välkomna men det blir så mycket enklare med en Glad

• Äppelkaka
    GladPetto 83 skrev 2013-02-28 07:24:25 följande:
    Tack för alla positiva kommentarer... Efter en natt med lite sömn tog jag mig i kragen och gjorde ett test i morse. Och visst var det ett + om en svagt men ett + var det. Trodde det var ett spök så jag skickade till syrran och hon ringde upp och gratta... Kan inte fatta att det ska vara våran tur igen, att vi ska få ett syskon till vår underbara son. Är lite i de blå och snurrar nu :D

Grattis!! Jag tyckte ju att det lät som att du var gravid  Glad Om du testar om några dagar igen så ska du se att det är starkare. Se till att njuta nu, oroa sig hinner man ändå Flört
  • Äppelkaka

Tack alla förresten, det känns så himla bra att ha fått en bekräftelse på att det verkligen finns en liten där inne. Nu ska jag se om jag inte lyckas skapa en gravidtråd snart Glad

• Äppelkaka

Tinzu: Här FÅR man verkligen gnälla när man behöver det! Det hag jag själv gjort och andra likaså. Var annars kan du hitta många som går igenom samma sak och som vet hur det känns?

• Äppelkaka
    daduck skrev 2013-03-11 17:17:10 följande:
    Drömmer: när fick du din "mensvärk"? Försöker se min som nåt positivt. Går inte så superbra just nu. :S

Båda gångerna jag blivit gravid så ar det molvärk, spänt och dragit redan 3-4 dagar efter FET (med blastocyster) och sedan fortsatt i några veckor. Eftersom jag aldrig har mensvärk annars innan mensen väl komer så har det varit ett rätt säkert tecken. Hoppas det är det för dig också!
  • Äppelkaka
    äralltupptaget skrev 2013-03-12 09:11:28 följande:
    men åååå, så man ska först ha mens och sedan 21 dagar efter så kör man igång..
    Då är det rätt kört.....  fan..

Jag är inne på dag 32 efter mens, så jag hoppas den kommer vilken dag som helst ( har väldig oregelbunden mens  när jag käkat pergo har den kommit vid 33-34, men sedan jag slutat hade den kommit vid 38 men förra månaden vid 28! suck)
    så leker vi med tanken om att jag får mens dag 38 , dvs om 6 dagar , plus 21 dagar och sedan x antal dagar med sprutor osv, äggplock och insättning.. då måste det gå över v 17.. fan.. nu blev jag ledsen :(

Man kan också börja spraya på mensens första dag, det gjorde jag sist och det blev barn av det också
  • Äppelkaka
    daduck skrev 2013-03-16 11:06:17 följande:
    Utomkveds är precis det du tror. Däremot är det inte vanligare än vid normal graviditet vad jag vet. Embryot blir ju i vanliga fall befruktat i äggledaren och det steget skippar man så rimligtvis borde det vara mindre vanligt än i normala fall.

är det många här som fått minus efter 14 dar och plus efter 21?
    Det jag har läst är att man gör vul på kvinnor efter IVF just för att många infertila har defekta äggledare och därmed en större risk för utomkveds. Fast jag vill gärna tro att det är för att vi ska få en bonustitt Glad
  • Äppelkaka

Nektar: Det låter som endometrios nä du beskriver det så. Min mensvärk brukar också vara av slaget kräkas, svimma, ligga ihopkrupen av smärta. När det varit som värst i alla fall, det har gått lite i vågor efter alla hormonbehandlingar + graviditet.

• Äppelkaka
    Nektar skrev 2013-04-13 10:31:50 följande:
    Äppelkaka: hmm, ok lät ju mindre bra. Har definitivt gått i vågor men kom första gången för 1,5 år sedan. Har du hört något om graviditetschanserna? Kan man ha härdar inne i livmodern så att embyot inte kan fästa?

Ja du, det enda jag hört är att 50% av alla med endo har svårt att bli med barn men hur det är efter ivf vet jag inte. Inte mer än att jag är gravid med andra barnet trots en besvärligt endometrios som gjort att jag opererats två gånger och förlorat en äggstock Jag tror inte att härdarna sitter inne i livmodern utan största problemet verkar vara cystor och sammanväxningar på äggledarna. Jag har fått  trombyl vid varje återföring eftersom det tydligen kan underlätta för ägget att fästa om man har t ex endometrios.

Det var nog en fördel för oss att jag fått min diagnos innan vi försökte bli gravida för jag tror att jag fått precis den hjälp jag behövt just därför. 

Jag har mått som allra bäst när jag ätit p-piller utan uppehåll och inte haft några blödningar, då har det läkt ut för tillfället. Jag håller tummarna för nästa försök blir det sista!
  • Äppelkaka

Nektar: Visst var det du som undrade över statistiken att bli gravid trots endometrios? Jag snubblade över det här på Netdoktor:

"Med dagens mer avancerade tekniker har skillnaden utjämnats så att cirka 77 procent av kvinnorna med endometrios får de barn de vill ha varav 26,9 procent genom IVF (provrörsbefruktning). "

Om det då stämmer att 50% av alla med endo har svårt att bli med barn så tolkar jag det som att 33% inte får de barn de vill ha och att de då tillhör den gruppen. Lite snurrigt men du kanske förstår hur jag tänker och i så fall är det ingen rolig statistik.

• Äppelkaka
    supernova99 skrev 2013-05-02 16:46:36 följande:
    Någon som vet hur kliniken har stängt i sommar?

De brukar stänga runt midsommar och öppna någon vecka in i augusti, men jag vet inte exakta datum.
Svar på tråden IVF Umeå