Inlägg från: drömmer om ett barn |Visa alla inlägg
  • drömmer om ett barn

    IVF Umeå

    ak15: Jaså, man ska vara pinkis vid återinförandet. Hoppas man lyckas hålla sig då, ha ha! Skrattande Hur känns det såhär några dagar senare? Gissar att ni har svårt att ha tankarna på annat än det lilla embryot i din mage.. Glad

    Imorgon bitti är det dags för blodprov för att se när/om jag får börja med sprutorna. Undrar om jag verkligen har blivit nedreglerad.. allt känns precis som vanligt och inga biverkningar har jag fått heller så man börjar ju undra.

    Mustikka: Man borde inte behöva ha koll på det själv, det råkade säkert bara bli en miss i vårt fall. Vi får hoppas att det går snabbt för er och att ni inte behöver vänta upp till 3 månader som det kan ta. Ibland går det snabbare pga återbud m.m så ge inte upp hoppet! Glad
  • drömmer om ett barn
    ak15: Okej, då förstår jag hur det ligger till. Det är mycket man inte vet som man får lära sig genom andras erfarenheter! Glad Får man bara äta flytande föda innan återförandet eller gäller det endast vid äggplock? Ger vaggisarna några speciella biverkningar? Har inte läst bipacksedeln.

    Kliniken ringde för en liten stund sedan och meddelade att jag var nedreglerad (tydligen så mycket det går att bli) och att jag får börja med sprutorna på torsdag. Känns himla skönt, har varit så nervös för att det skulle bli problem med nedregleringen och att tiden skulle dra ut pga detta. Nu får jag något nytt att oroa mig för istället: hur det ska gå med äggblåsorna..

    pinglan: Vad härligt att dom hört av sig och att det är på gång nu! Glad Fick ni ingen tid för informationsmöte? Har du tagit 3 blodprover under utredningen så har dom säkert kollat upp det som behövs (HIV, hepatit m.m).
  • drömmer om ett barn
    pinglan: Första gången jag pratade med kliniken så fick vi tid för infomöte och så skickade hon hälsodeklarationen som vi skulle fylla i och skicka in så att dom hade den innan vi kom. Det var därför jag trodde att ni fått en tid.. men det är säkert inte långt borta för er nu! Glad Jag tyckte det svåraste var att ta reda på när jag blivit vaccinerad mot röda hund. Ringde runt till skolhälsan och dom hade inga papper men skulle kolla i ett arkiv, och där fanns jag inte heller med! Lyckades iallafall få reda på när jag fick det första vaccinet som 2-åring och det räckte tydligen för läkaren i Umeå sa ingenting alls om saken.

    Jo, det är lite jobbigt att jämt och ständigt vara orolig i denna process men jag kan inte låta bli att tänka på allt som KAN gå fel. Måste försöka att inte analysera så mycket, det går som det går och är ingenting man kan göra någonting åt. Längtar till torsdag så jag får gå vidare till nästa steg men längtar definitivt inte till sprutorna! Skäms
  • drömmer om ett barn
    ak15: Det är progesteron (Lutinus) jag har fått utskrivet. Blev nyfiken så öppnade förpackningen och där fanns en bipacksedel med alla möjliga eventuella biverkningar. Något som jag verkligen reagerade på är att fordonsförare ska vara försiktiga då det kan orsaka dåsighet/yrsel. Är yrkeschaufför så det lät ju inte så bra.. Hur många veckor var det man skulle ta dessa? Har du känt av denna biverkning?

    Kan tänka mig att det är svårt att få ner någon mat när det är dags för återinförandet. Magen är väl så nervös som den bara kan bli! Glad Blir det testdags i början av nästa vecka eller ska du försöka hålla dig till det riktiga testdatumet?
  • drömmer om ett barn
    pinglan: Kanske dom har ett annat "system" om man går privat, och vill ha in alla papper först innan man får en tid? Visst var det många frågor och flera visste jag inte svaret på utan fick ringa och ta reda på. Tror det var till BVC jag ringde för att se exakt hur gammal jag var när jag fick den första sprutan. Apropå din preventivmedelsfråga så tycker jag att du bara skriver kondom och struntar i följdfrågorna.. Glad

    Min man är också raka motsatsen när det gäller våran behandling. Han tycker att jag ska se positivt på det hela och inte tänka på saker som kan gå fel för man kan ändå inte styra över det. Känns skönt att en av oss iallafall håller hoppet uppe och tror på att det kommer lyckas. Vad skulle man göra utan sin andra hälft? Hjärta

    Du behöver inte ta sprutan själv. Min man fick ge mig premiär-sprutan nu ikväll och det gick jättebra. Själva sticket kändes knappt alls men det sved lite efteråt. Så om du inte är rädd om någon annan ger dig sprutan tycker jag att du ska låta din man ta hand om den biten.

    Mustikka: Förstår att tiden sniglar sig fram.. men snart är det er tur så håll ut lite till! Glad Spännande med lägenhetsförsäljning.. lycka till med den! Ja, som sagt har jag fått min första spruta idag och det gick över all förväntan. Har bestämt att jag tar sprutan själv endast när jag är på jobbet och annars får mannen göra det. Man bör ta sprutan kring samma tidpunkt men läste några trådar där vissa hört att det inte gör något om det blir någon timme hit eller dit. Jag kommer dock att köra på samma klockslag varje kväll och har alarmet inställt på mobilen så att jag inte ska missa tiden! Gladak15: Hur går det för dig?
  • drömmer om ett barn
    EEJ: Självklart, varmt välkommen till oss! {#emotions_dlg.flower}

    Jag är också inne på vår första IVF och har precis som dig planerat äggplock och insättning vecka 15! Glad Har fått tid för blodprov på tisdag och ultraljud på torsdag så nu börjar det bli riktigt spännande. Visst kör du den korta metoden? Du ska se att det kommer gå jättebra med sprutorna.
  • drömmer om ett barn
    EEJ: Vi kör den långa metoden så jag använder nässpray också. Skönt med den korta, det går ju lite snabbare då.. Glad Det är verkligen inte billigt med IVF! Vi använder oss av det landstingsfinansierade försöket man får och lyckas inte det så blir det att köpa ett 3-pack.

    Så du fick en tid för UL även i Umeå? Jag fick bara en på hemorten, dom sa ingenting om att göra ytterligare ett till.

    Emilotta: Välkommen hit! {#emotions_dlg.flower}

    Ja, visst är det skönt att få påbörja det hela innan sommaren. Skulle helst vilja hinna göra två behandlingar men inser att det aldrig kommer hinnas med. Det ska väl gå en eller två cykler mellan varje försök om jag har förstått det rätt? Går ni via landstinget eller privat?

    pinglan: Men om dom ändå ser att man har tagit vaccinet via blodprov så förstår jag inte varför man ska veta exakt när? Dom kanske vill dubbelkolla bara?

    Ja herregud.. har aldrig ens tänkt tanken hur det skulle se ut om vi bägge var lika negativa (realistiska) som jag är! Skrattande Förstår precis hur du menar.. allt går inte bra för alla och alla par som försöker lyckas inte direkt. Men det känns väldigt skönt att ha en så hoppfull man vid sin sida som ändå ser det positiva och att det faktiskt KAN lyckas på första försöket medans man själv är helt säker på det motsatta.

    Det sved bara i några minuter efter att jag fick min första spruta och igår när jag fick den andra så sved det inte alls och det kändes i princip ingenting av själva sprutan heller! Glad Så nu känner jag mig inte lika rädd inför dom kommande sprutorna. Fast jag vet att jag kommer få ta två själv nästa helg då jag jobbar och det kan bli lite knivigare, men annars känns det jättebra just nu.

    Sköterskan visade hur man skulle sticka och ville att man skulle prova göra det, men jag tror inte att hon kommer tvinga dig. Fast man kände ju lite press när man satt där med sprutan i handen och skakade.. Glad Du kan väl säga att det är din man som kommer göra injektionerna och så kanske han får prova? Om han inte kan sen innan vill säga. Jag har tur som har ett "proffs" här hemma, han använder Puregon-pennan (fast med insulin) varje dag i sitt arbete.
  • drömmer om ett barn
    EEJ: Härligt att det gick bra med första sprutan! Glad Tar du den själv? Jag vet inte när jag ska våga mig på att testa, det känns 1000 gånger värre att ta den själv än när någon annan gör det åt mig. Hojja!

    Vad bra att ni fick ett extra UL för det är ju som sagt påsk och stängt på dom flesta ställen. Gissar att jag inte fick någon tid i Umeå pga avståndet. Hoppas att det inte behövs fler UL men mycket kan hända på några dagar så man vet ju aldrig. Snart dags för blodprov, får se om det blir någon dosändring eller inte.
  • drömmer om ett barn
    pinglan: Tack för tumhållningen, det vore verkligen oerhört skönt om man skulle lyckas på första försöket men jag kan inte i min vildaste fantasi tänka mig att lyckas bli gravid överhuvudtaget. Det känns så långt borta på något sätt..

    Absolut, man kan tydligen vänja sig snabbt vid sprutorna fast man skyr dom som pesten! Skrattande Gårdagens spruta kändes pyttelite men det var inte alls någon fara. Tog på högra sidan av magen denna gång (eftersom man ska variera sig) och det kan hända att han prickade ett ställe med fler nerver på. Men dessa sprutor är ingenting jämfört med att ta blodprov, STOR skillnad!

    Tycker absolut att din man ska öva när ni är på kliniken. Sen har jag hört att det finns bra instruktionsfilmer på internet också, men har inte sett någon själv ännu. Jag gör allt själv (sätter fast nålen och laddar sprutan med min dos) förutom själva sticket så börjar komma in i rutinerna iallafall.

    Ja, ibland undrar man verkligen vad man har gett sig in i! Glad Men tänk vad härligt den dagen vi får vårt efterlängtade plus, då kommer det vara värt ALLT.
  • drömmer om ett barn
    Emilotta: Vad tråkigt att höra att du får kämpa med både MS, endometrios och IVF. Du måste vara väldigt stark som klarar allt detta! {#emotions_dlg.flower} Själv känner jag mig ibland väldigt nere pga barnlösheten.. men nu inser jag att jag borde uppskatta att jag trots allt är frisk i övrigt.

    Vad jobbigt att du fick sprutfobi.. var det något speciellt som hände? Hur länge man sprayar innan det är dags för sprutorna beror på hur länge det tar tills man börjar blöda. Jag fick min blödning på spraydag 11 och började med sprutorna på spraydag 22. Sköterskan fick kolla i kalendern och räkna lite eftersom det är stängt på annandag påsk och ska stämma med äggplock.

    Då är det inte länge kvar tills du börjar spraya, spännande! Glad
Svar på tråden IVF Umeå