Inlägg från: Mini 82 |Visa alla inlägg
  • Mini 82

Uppsagd från provanställning pga graviditet

Blev också uppsagd från provanställning efter jag berättat att jag är gravid. Då hade jag jobbat 5 av 6 månader, nu ångrar jag att jag inte bara höll käften och köpte lösa kläder. Klart de sa att det berodde på annat men det är ju väldigt märkligt. Facket kan inte göra något, de behöver ju ingen anledning att säga upp en provanställning. Jag tycker du skulle väntat med att berätta tills det verkligen inte gick att dölja längre. Hoppas du hittar nåt annat! Jag försöker intala mig själv att jag ändå inte vill jobba på ett företag som behandlar sina anställa så. Jobbigt att söka jobb nu bara...

• Mini 82

Angie99,

Ja nu i efterhand fattar jag inte hur jag kunde vara så naiv. Jag blev sparkad dan efter, så jag är övertygad om att det var graviditeten det berodde på. Men nu i efterhand är jag glad att jag inte jobbar där längre, de behandlar folk som skit. Det enda som är jobbigt nu är att veta hur jag ska göra när jag söker jobb. Berätta eller inte? Är i v18 nu och skulle kunna jobba ca4-5 månader men om de har fler att välja på tar de nog nån annan:(
    Hoppas facket hjälper dig!!
    Lycka till med allt:)

• Mini 82

Vad skönt att de tog sitt förnuft tillfånga, hoppas du får det du begär:)

Nu lutar det åt att jag berättar, har varit på en intervju och ska på en andra på samma ställe. Vill verkligen ha jobbet men det känns schyst att vara ärlig från början. Hoppas de vill ha mig ändå

Lycka till!!

• Mini 82

Angie,
    Jag vill gärna vänta med att berätta men då känns det som att jag ljuger för dem, tjänsten är ett mammavik på ett år... och jag har jobbat med det företaget innan är så rädd att det ska bli dålig stämning. Ska ringa facket och fråga vad de tycker. Har fö varit medlem i mer än ett år så där är inga problem.
    Ska iaf spela in samtalet:) tack för tipset. Ska dit på ons nästa vecka. Uppdaterar efter det!

• Mini 82

Hej, uppdatering: intervjun gick jättebra men jag berättade om graviditeten och de sa att det blir svårt eftersom hon som ska vara ledig går i mitten av juni... Det skulle innebära att jag bara kan jobba ca 1 månad. Jättesynd för hon sa att det lutade åt mig annars:( men jag är ändå glad att jag berättade hade säkert blivit dålig stämning om det kommit fram senare. Hon sa att hon definitivt ska tänka på mig längre fram. Företaget växer och de nyanställer löpande. Så vem vet det kanske finns något när jag varit mammaledig.
    Angie 99 hur har det gått? Håller tummarna för att arbetsgivaren ska ta sitt förnuft tillfånga:)

• Mini 82

Angie99, jag hoppas också!! Håller tummarna.
    Själv har jag jättesvårt att känna mig motiverad att söka jobb. Känns som att ingen vill ha mig nu. Kan ju bara jobba Max 4 månader till. Tycker inte om att vara arbetslös börjar bli riktigt less. Söker du andra jobb?

• Mini 82

Angie, grattis till att du fick rätt och förlåt för sent svar. Har tydligen missat att det skrivits i tråden:) skyller på gravidhjärnan.
    Vi klarar ekonomin okej, jag har A-kassa och min man jobbar så det går iaf. Letar också bara kortare anställningar nu men har nog egentligen gett upp. Känns ok att inte jobba tre månader till.
    Grattis till lyckat Rul och den lilla tösen vi väntar en liten gosse!!

Lycka till med allt

Svar på tråden Uppsagd från provanställning pga graviditet