• mpermper

sambons exfru behåller hans efternamn...varför?

Tja, nu vet ju inte jag hur gamla barnen är, men det skulle ju kunna vara så att de inte vill byta efternamn.
    Jag ångrade att mina fick mannens efternamn och när jag försökte övertala dem att byta till mitt så ville de inte. Detta vid ganska späd ålder, typ 5-6 år. Jag ville inte tvinga dem till något de inte ville.

Hon kan ha samma känsla. Kanske.

• mpermper

Btw - min mans första fru har kvar hans efternamn. De var gifta i sex eller sju år för längesedan. Jag har inte ens reflekterat över det. Det slog mig nu när jag läser denna TS. De har ett barn tillsammans som också, liksom mina barn, har mannens efternamn. Själv har jag varit gift med honom i över tio år- och har behållt mitt eget efternamn. Det stör mig inte ett dugg. Jag vill inte byta bort mitt efternamn. Det är jag.

Jag tycker iofs mkt om mannens första fru så det kan ju bidra till att jag inte ens tänker på det där med att hon delar efternamn med min man:)

• mpermper
    Anonym skrev 2012-03-12 23:17:53 följande:
    Det går att föra in sitt efternamn som ett mellannamn direkt efter barnets förnamn och före hans efternamn utan hans medgivande!

Jag lade in så att min dotter nu heter: Sitt namn, mitt efternamn, hans efternamn.
    Man kan iofs göra så, fast jag ser inte riktigt poängen eftersom mellannamnet ändå inte går vidare till nästa generation. Efternamnet är liksom det som räknas hur man än vänder och vrider på det - och med den namnlag som råder kan man bara ha ett efternamn. Dessutom är det hyfsat krångligt med fler namn - därför fick mina kids mannens namn eftersom det var viktigt för honom.
  • mpermper
    Anonym skrev 2012-03-12 23:36:25 följande:
    Det var viktigt för mannen säger du, precis som det var viktigt för mig att min dotter fick mitt efternamn.
    Kan säga att det underlättar en hel del när vi är ute och reser hon och jag och det var inte det minsta krångligt att lägga till.
    Laddade ned en blankett och fyllde i, postade och så var det klart ett par veckor senare.

Hon har haft ett svårt förhållande med en tokig pappa och det var viktigt för oss att hon "hör samman" med någon. Hon bor hos mig och har knappt umgänge med sin pappa.

Hon har dessutom ett relativt kort namn, ser varken långt ut eller för mycket. Det är vackert och unikt:)
    Nja, jag uttryckte mig lite fel - anledningen var väl iofs inte för mannens skull, snarare hans näst äldsta barn som har hans efternamn medan mamman heter samma som sitt ex och sina äldre barn (som har en annan pappa). Haha - herregud vilka konstellationer det finns nuförtiden.... Mannen kunde tänka sig att ta mitt namn, men pga att detta barn då skulle heta ett efternamn som varken pappan eller mamman heter så skippade vi det.

Det viktiga blev då att mannens barn fick samma efternamn för att bygga upp en gemenskap mellan dem - typ 1+1+2=4 (3 mammor på 4 barn). Ja, jag har nästlat in mig och nej, det blev inte som jag hade tänkt mig, men OK ändå.

I ditt fall är det ju bra att det handlar om korta namn. Det gör det inte här, så det blir bara krångligt.
    Trist bara att inte ditt namn får vara efternamnet efterson det ju är du som finns i barnets liv.
    Jag har en väninna vars barn inte haft kontakt med sin pappa sedan 8 års ålder - är i dag 22 år - men denne pappa vägrade namnbyte. Helt sjukt att det får gå till så.
Svar på tråden sambons exfru behåller hans efternamn...varför?