• Anonym (förundrad fästmö)

sambons exfru behåller hans efternamn...varför?

Jag och min sambo är förlovade och har fått en gemensam dotter. Innan vi träffades var han gift (i 1,5år) med en annan kvinna som han har två barn med (de var tillsammans totalt 4,5år). Hon har nu ensam vårdnad om barnen och de träffar tyvärr inte sin pappa så ofta. Det är rätt bråkigt överlag min sambo och hans ex emellan.

Något jag länge undrat (och stört mig lite på) är varför hon väljer att ha kvar hans efternamn? varför tar hon inte tillbaka sitt eget? Det skulle nog vara det första för min egen del om jag skulle varit i hennes situation - speciellt med tanke på att hon emellanåt verkar tycka att min sambo är "roten till allt ont"... Visst, måhända att jag har en släng av "svartsjuka" (?) men jag vet ju att när vi gift oss kommer jag också att få min sambos efternamn. Jag bara undrar lite vad hon har för anledning? Det är ju inte så att de var gifta i 10år eller mer, så att hon verkligen "vant sig" vid namnet? Är det för att hon vill ha samma efternamn som sina barn? Då kan hon ju bara låta dem få hennes efternamn? Eller bottnar det i att hon fortfarande inte släppt honom? (under de få år jag o sambon varit tillsammans har hon gått in i och kraschat minst 3 nya förhållanden, nu nyligen gått in i ännu ett nytt).

Jag bara klurar lite....

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-03-13 20:52
    kul med respons ;)

min sambos efternamn är väldigt unikt, bara ett fåtal i sverige som har namnet-alla dessa är då förstås släkt med varandra. då exfrun inte längre har med släkten att göra kan detta ju te sig lite underligt att hon behåller detta släktnamn (tkr iaf svärmor)? såklart har hon med min sambo att göra, men ni förstår kanske..

men som de flesta här som är i hennes situation; verkar det ju handla om att barnen har samma namn...? (själv hade mina föräldrar olika efternamn, och jag hade samma namn som min pappa under uppväxten. med det inte sagt på något vis att det var svårt att förstå att jag hörde ihop med min mamma i olika sammanhang?)

att min o sambons gemensamma dotter nu har mitt efternamn ser jag dock som självklart, eftersom att som berättat sambon, hans ex och deras två barn bär hans efternamn. skulle min dotter också få det nu skulle jag känna mig ytterst utanför - oberoende om det är VI nu, och sambons tidigare äktenskap är historia. vi väntar tills vi gifter oss så byter både jag o dottern :)

och ni får tycka att jag är löjligast i världen :) ett namn betyder mycket för mig, då det bland annat verkligen representerar att jag blivit en med min man på riktigt.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-03-14 18:55
    hahaha! oh, vilka skratt vissa av er skänkt mig. (tack!) herregud va vissa engagerar sig i en liten tråd på ett forum...
    de va inte meningen att provocera?
    självklart vet jag att exet har rätt till namnet o de accepterar jag, tycker bara det är konstigt om jag tänker på hur jag själv skulle tänkt i hennes situation.
    men alla är vi olika :)

• Svar på tråden sambons exfru behåller hans efternamn...varför?
  • Tom Araya

För det första är det något som måste göras aktivt, det sker inte av sig självt.
    För det andra har de barn ihop som antagligen har faderns efternamn. Det är inte helt omöjligt att tänka sig att mamman vill ha samma efternamn som sina barn.

• Anonym

Jag skulle inte ta tillbaka mitt gamla namn om jag skilde mig. Mitt nya namn är mitt namn nu. Jag har skaffat nya id-kort, körkort, pass, emailadresser etc och det tog tid att "bli vän" med mitt nya namn.

Min man förstår dock detta, att det inte bara är att byta namn hit och dit, utan han har inga problem med att jag skulle behålla namnet (som också vårt barn har).

Gifter man sig med någon som redan varit gift och dessutom har barn med den personen, så kan man inte gärna förvänta sig att exet ska ändra sitt liv för att man själv är lite osäker. Det kommer nog gå jättebra att ni båda har samma namn. Trots allt har ni ju gjort precis samma val i livet (gift er och skaffat barn med samma man).

• Anonym (D)

Det kan t.ex. vara praktiskt i många sammanhang att ha samma efternamn som sina barn.

• Anonym

För att barnen har samma efternamn?

• Anonym

Nu känner jag förvisso väldigt få som skiljt sig, men ingen av dem har bytt namn efteråt. Jag tycker du låter svartsjuk kort och gott.

• Takex

Jag kan bara svara för mig själv men jag är en kvinna som tog min mans efternamn när vi gifte oss. Vi har varit gifta i 2 år. Skulle vi gå isär skulle jag inte "ta tillbaka mitt namn". Anledningen är för att jag har ett nytt namn som är mitt namn. Det är min nya identitet. Jag har växt, levt och formats med mitt nya namn de senaste två åren och det är den jag är. När man gifter sig och tar ett efternamn så gör man ju inte det bara som att man har på sig en namnskylt som det står "XXs fru" på och sen när man inte är det längre så tar man av sig den. Ett namn är en identitet. I mitt fall så höjer jag faktiskt istället ögonbrynen åt de kvinnor som byter namn när det skiljer sig, känns som att dom då bara tillfälligt levde hans liv och nu går tillbaka till sitt riktiga eller något. Tycker det känns himla konstigt. Men jag dömmer självklart inte, alla får göra som dom vill, man ska själv vara bekväm.

En anledning för henne kan kanske vara att hon vill behålla samma namn som sina barn? 

• Anonym

Vilket kap till man..2barn på kort tid..sedan nytt barn med dig..och inte träffar 2av sina barn?!

• Anonym

Pappan kanske vill att barnen ska ha kvar sina namn? Mamman kan ju inte bara ändra på det.

• Anonym (H)

Jag är någons exfru och har inte ens lekt med tanken att byta namn... Borde jag det? Jag och barnen heter samma och det vill jag fortsätta med. Skulle jag gifta om mig skulle jag nog även då behålla mitt efternamn. Har inget med mitt ex eller hans nya att göra.

• Anonym

Jag har precis nyss tagit bort min fd mans efternamn, men bara efter att han lovat att barnen ska få mitt efternamn som mellannamn. Jag behöll hans efternamn, som var mitt under så många år, av rent praktiska skäl och framför allt pga barnen. Sedan var jag inte jättesugen på att skaffa nytt körkort, pass osv osv osv osv. 

Svar på tråden sambons exfru behåller hans efternamn...varför?