sambons exfru behåller hans efternamn...varför?
Som flera andra skriver så handlar det nog till stor del om att heta samma som sina barn.
Några exempel:
Min storasyster gifte till sig ett ovanligt efternamn (hennes make var andra generationen med det namnet) från att innan haft ett mycket vanligt. Hon har trots en relativt konfliktfylld skilsmässa behållet namnet som även hennes barn bär.
En kollega hade som ogift ett mycket ovanligt efternamn men tog makens då de gifte sig och behåll namnet även efter skilsmässan. När hon senare gifte om sig så la hon den nya makens namn sist och hade på så sätt dubbelefternamn. Hon har barn med båda makarna som då bär sina pappors efternamn. Ett tag efter skilsmässan med senaste maken (som hon idag inte har något positivt att säga om) tog hon dock tillbaka sitt flicknamn.
Själv så fick jag första barnet som ogift och hen fick sin pappas efternamn som jag dock inom ett år senare själv gifte mig till. Kommande barn får givetvis vårat efternamn så om det skulle bli skilsmässa vill jag nog behålla namnet (så tillvida att inte både maken och båda hans föräldrar tydligt uttrycker att det är olämpligt.
Jag vet inte om någon nämnt det tidigare men tänk på Laila Bagge-Wahlgren (men hon är dock sams med sin exmake Anders).