• Anonym (twins)

ta pregotime enbart för att få tvillingar?

vet inte direkt om tråden ligger rätt men som rubriken säger...
    vill å gärna ha tvilligar. har dock inget problem med att få barn,.
    skulle man kunna ta tabletterna utan att ta kontakt med läkare?
    tack på förhand! 

• Svar på tråden ta pregotime enbart för att få tvillingar?
  • Anonym (K)
    Anonym (twins) skrev 2012-03-12 23:33:22 följande:
    okej vet du vad kostaden kan ligga på?
    32000 på den kliniken vi gör IVF hos, kan säkert variera lite mellan kliniker.
  • Anonym (K)

• Anonym (G)

• Anonym

32000 på kliniken vi gör IVF hos, kan säkert variera lite mellan kliniker.

• princess77

Från en som har kämpat i många år för att få 1 barn!!....
    IVF klinikerna hjälper barnlösa par INTE par som önskar tvillingar,dessutom är det praxis i Sverige att inte sätta in mer än ett ägg åt gången.
    Att äta Pergo bara för att försöka få tvillingar är otroligt dumt,risken för överstimulerade äggstockar är stor och det är både farligt och gör otroligt ont!

• fläta
    nyår skrev 2012-03-12 23:29:34 följande:
    Gå t en privat ivf-klinik och säg precis som det är. Då kan de hjälpa att medicinera rätt el plocka ut 2 ägg
    De återför inte två ägg på privata kliniker om det inte finns synnerliga skäl till att göra det. Till sådana skäl räknas hög ålder hos kvinnan och/eller många tidigare IVF-försök. 

Nu vet inte jag hur gammal TS är, men i övrigt är: "Ja vill så gärna ha tvillingar, ba fö att ja ha alltid önska mej de och de e så gölligt!" inget som privata kliniker skulle hjälpa till med. Också privata kliniker lyder under socialstyrelsens regler. Det går inte att gå in och beställa hur många barn man vill ha, bara för att man själv betalar för behandlingen. 
  • Coyote
    fläta skrev 2012-03-13 07:21:11 följande:
    De återför inte två ägg på privata kliniker om det inte finns synnerliga skäl till att göra det. Till sådana skäl räknas hög ålder hos kvinnan och/eller många tidigare IVF-försök. 

Nu vet inte jag hur gammal TS är, men i övrigt är: "Ja vill så gärna ha tvillingar, ba fö att ja ha alltid önska mej de och de e så gölligt!" inget som privata kliniker skulle hjälpa till med. Också privata kliniker lyder under socialstyrelsens regler. Det går inte att gå in och beställa hur många barn man vill ha, bara för att man själv betalar för behandlingen. 
    Skulle tro att enda chansen för ts är att vända sig utomlands va?
  • kattm
    Anonym (twins) skrev 2012-03-12 23:33:22 följande:
    okej vet du vad kostaden kan ligga på?
    Du kommer inte att kunna få hjälp att få tvillingar via en svensk ivf-klinik. Det finns tydliga regler från Socialstyrelsen som säger att tvillingfödslar ska undvikas om möjligt, pga risken för komplikationer för både mor och barn. Man får bara tillbaka två embryon om sannolikheten att båda fäster in är liten.
  • Anonym

Du måste vara riktigt korkad!!!

• Dohgon

TS, jag tänker inte säga vad du skall och inte skall göra. Men tänk över ditt beslut noga innan du gör någonting med din ägglossning. det finns inget som säger att du kommer få tvillingar även fast du tar massa tabletter.
    Även om du skulle släppa fler ägg betyder det inte att alla blir befruktade och äldigt vanligt att en tvillinggraviditet börjar som just det men ena fostret drar sig tillbaka innan man vet om att det någonsin varit två.

det kan även som andra skriver komma fler ägg ändå och alla kan bli befruktade och säg att du väntar 5 på en gång så sätter du både din egen hälsa och barnens hälsa på spel.

En tvillinggraviditet är mycket mer påfrestning på en kropp än att vänta en, och risken att föda för tidigt, få havandeskapsförgiftning, grav diabetes mm är också större.

Men ja som sagt, tänk igenom innan bara =) och om du gör det så var ärlig hos BM efteråt om det visar sig vara fler.

Däremot så kan du väl åka till Danmark och få insatt, där tror ja de fortfarande godkänner att sätta in fler ägg. men kolla runt lite på information som finns.

• Anonym

Är clomid samma sak som pregotime? Har hört clomid massa gånger i amerikanska forum nämligen och inte fattat vad det var.

• Anonym (twins)
    Anonym skrev 2012-03-13 19:40:01 följande:
    Är clomid samma sak som pregotime? Har hört clomid massa gånger i amerikanska forum nämligen och inte fattat vad det var.
  • Teza73

Ts vill bara så kort jag kan berätta min historia så du har lite fakta.

Jag och min man genomgick ivf pga att vi hade svårt att bli gravida, andra och sista gratisförsöket erbjöds vi plötsligt att sätta in båda äggen som blivit befruktade, vilket vi inte alls räknat med, det enda vi fick höra när vi kort frågade om riskerna var att dom va något högre om det blev två.

MEN har senare fått veta att riskerna blir upp emot 50 % så höga med tvillinggraviditeter, få vet om detta, det föds ju såå många friska tvillingar, men lika många går det alltså illa för tyvärr.

Vill absolut inte skrämma någon som kanske är gravid med 2 eller står inför att av olika själ sätta tillbaka 2 ägg, men tycker alla ska veta ändå.

Allt gick så bra i början, ja det blev 2, trots att risken för de va en på 100 enligt läkaren., ända fram till vecka 19 va allt som det skulle, båda växte och mådde bra, en natt gick vattnet på pojken, båda levde dock. Veckan senare var vi på återkoll för att se om vattnet fyllts på, då hade flickans hjärta slutat slå. Veckan senare kom då båda till världen, pojken var för liten och svag för en chans och flickan var ju borta sen länge.

Enligt läkarna är enda orsaken just att dom var 2, jag är idag gravid igen, spontant denna gång och är i vecka 36, har varit mycket oro, men min läkare säger hela tiden att jag kan va lugn, då detta är EN och spontan, vilket
    gör denna grav.dubbelt så stark och bör inte jämföras.

Vill som sagt inte skrämmas eller vara dum på något sätt, men snälla tänk efter innan du med flit sätter dej i denna sits med en skör graviditet med dubbla risker, tro mej det är inte värt de om det händer något, jag förlorade mina små i vecka 23, dom var färdiga små barn, bara mycket små.

Att bli spontant gravid med tvillingar är lite annat, då är kroppen mer redo för det, vid ivf och pergo är allt lite svagare då man ju faktiskt lurar kroppen lite..

Önskar dej dock all lycka till med allt

• Anonym (Tvillingförälder)
    nyår skrev 2012-03-12 23:29:34 följande:
    Gå t en privat ivf-klinik och säg precis som det är. Då kan de hjälpa att medicinera rätt el plocka ut 2 ägg
    Eh, nä, så fungerar det ju inte alls som flera andra påpekat i tråden. I Sverige är det praxis att enbart återföra ett embryo. Det finns direktiv de måste följa och återförs mer än ett embryo måste detta rapporteras.

Att stimulera menscyklar och ägglossning är inte roligt på något sätt, och det kan göra riktigt ont! Jag skulle aldrig utsätta mig själv för det om det inte kontrollerades noga av läkare. Been there, done that.

En tvillinggraviditet är extremt påfrestande för kroppen. Jag blev sjukskriven och ordinerad sänglänge tidigt, fick jättehögt blodtryck. Jag mådde extremt dåligt. Barnen föddes två månader förtidigt och varken de eller jag mådde bra. Been there, done that. 

Att vara tvillingförälder är något helt annat än att ha två barn i olika åldrar. Det kan vara jätteenkelt om man får "enkla barn" och samtidigt en ibland väldigt påfrestande upplevelse om man har två väldigt krävande barn i samma ålder (två gånger tvåårstrots tex.) Och där befinner jag mig nu... ;)
Svar på tråden ta pregotime enbart för att få tvillingar?