Ts vill bara så kort jag kan berätta min historia så du har lite fakta.
Jag och min man genomgick ivf pga att vi hade svårt att bli gravida, andra och sista gratisförsöket erbjöds vi plötsligt att sätta in båda äggen som blivit befruktade, vilket vi inte alls räknat med, det enda vi fick höra när vi kort frågade om riskerna var att dom va något högre om det blev två.
MEN har senare fått veta att riskerna blir upp emot 50 % så höga med tvillinggraviditeter, få vet om detta, det föds ju såå många friska tvillingar, men lika många går det alltså illa för tyvärr.
Vill absolut inte skrämma någon som kanske är gravid med 2 eller står inför att av olika själ sätta tillbaka 2 ägg, men tycker alla ska veta ändå.
Allt gick så bra i början, ja det blev 2, trots att risken för de va en på 100 enligt läkaren., ända fram till vecka 19 va allt som det skulle, båda växte och mådde bra, en natt gick vattnet på pojken, båda levde dock. Veckan senare var vi på återkoll för att se om vattnet fyllts på, då hade flickans hjärta slutat slå. Veckan senare kom då båda till världen, pojken var för liten och svag för en chans och flickan var ju borta sen länge.
Enligt läkarna är enda orsaken just att dom var 2, jag är idag gravid igen, spontant denna gång och är i vecka 36, har varit mycket oro, men min läkare säger hela tiden att jag kan va lugn, då detta är EN och spontan, vilket
gör denna grav.dubbelt så stark och bör inte jämföras.
Vill som sagt inte skrämmas eller vara dum på något sätt, men snälla tänk efter innan du med flit sätter dej i denna sits med en skör graviditet med dubbla risker, tro mej det är inte värt de om det händer något, jag förlorade mina små i vecka 23, dom var färdiga små barn, bara mycket små.
Att bli spontant gravid med tvillingar är lite annat, då är kroppen mer redo för det, vid ivf och pergo är allt lite svagare då man ju faktiskt lurar kroppen lite..
Önskar dej dock all lycka till med allt