• Ebba Caroline

Jobba utan legitimation

Är det någon som vet vart man kan anmäla att en person jobbar som sjuksköterska (är anställd som det) utan att vara helt klar med ssk-programmet vilket innebär att personen inte kan ansöka om legitimation? 
    Dvs, personen jobbar som sjuksköterska utan att ha legitimationen eller faktiskt vara det.

Någon som vet vart man anmäler sådant? Är det till socialstyrelsen?                              

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-03-16 23:02
    Allt OT-snack undanbedes vänligt med bestämt!

• Svar på tråden Jobba utan legitimation
  • Godisbilar
    Ebba Caroline skrev 2012-03-13 19:29:24 följande:
    Det är ju ltie mera som T5syrra, när man bara får jobba dagtid, inte blanda antibiotika etc. Men det är inte det personen gör. Utan personen jobbar skift, och är på kvällar ensamn ansvarige sjuksköterska. Och det kan då rakt inte vara tillåtet.
    De behöver inte bara jobba dag för att ha dispens. Men är det så bara att den har sökt sitt leg tar det ju ett tag också. Jag vet personer som jobba (själv t6 nu men skulle tagit examen i jan, men vart lite strul så tar en termin senare) och de finns alltid en leg på avdelningarna när de jobbar för att de måste vara en ansvarig annars gå de jag vet som inte klarat av c-uppsatsen som vanlig ssk bara men inte som leg ssk 
  • Ebba Caroline
    Godisbilar skrev 2012-03-13 21:51:15 följande:
    De behöver inte bara jobba dag för att ha dispens. Men är det så bara att den har sökt sitt leg tar det ju ett tag också. Jag vet personer som jobba (själv t6 nu men skulle tagit examen i jan, men vart lite strul så tar en termin senare) och de finns alltid en leg på avdelningarna när de jobbar för att de måste vara en ansvarig annars gå de jag vet som inte klarat av c-uppsatsen som vanlig ssk bara men inte som leg ssk 

Vanlig ssk? Vanlig ssk är samma som leg ssk... Personen jag vet/känner jobbar själv med ansvar. Det finns oftast ingen annan ssk när hon jobbar kväll och natt. '

Är med T6a Skulle egentligen har gått ut i januari med går förhoppnignsvis ut nu i juni istället :-9  
  • Godisbilar
    Ebba Caroline skrev 2012-03-13 21:54:56 följande:
    Vanlig ssk? Vanlig ssk är samma som leg ssk... Personen jag vet/känner jobbar själv med ansvar. Det finns oftast ingen annan ssk när hon jobbar kväll och natt. '

Är med T6a Skulle egentligen har gått ut i januari med går förhoppnignsvis ut nu i juni istället :-9  
    Alltså de får inte titulera sig leg ssk.
    Låter konstigt att de inte finns någon legad när hon jobbar då... för de måste ju vara de.  
  • Ebba Caroline
    Godisbilar skrev 2012-03-13 22:08:11 följande:
    Alltså de får inte titulera sig leg ssk.
    Låter konstigt att de inte finns någon legad när hon jobbar då... för de måste ju vara de.  

Personen är titulerad leg. ssk. Står även på passerkortet. Dvs personen jobbar som leg. ssk.
  • Scream2

Har man minsta vett och sans är man väl inte ute efter att ANMÄLA till höger och vänster. Man går SJÄLVKLART till akutell chef och informerar om att man har kännedom om att den som anställts inte har någon legitimation och om chefen inte omedelbart vidtar åtgärder kring detta kommer man att gå vidare högre upp.
    Vad är syftet med att ANMÄLA så länge "ssk" ändå skött sitt jobb och inte gjort några fel?
    Det är ju chefen som gjort fel och därmed är det dit DU går i första hand! Då kan du också, innan du rör upp himle och jord, få de korrekta fakta i ärendet som gäller och sen ta ställning....

• Ebba Caroline
    Scream2 skrev 2012-03-14 13:29:27 följande:
    Har man minsta vett och sans är man väl inte ute efter att ANMÄLA till höger och vänster. Man går SJÄLVKLART till akutell chef och informerar om att man har kännedom om att den som anställts inte har någon legitimation och om chefen inte omedelbart vidtar åtgärder kring detta kommer man att gå vidare högre upp.
    Vad är syftet med att ANMÄLA så länge "ssk" ändå skött sitt jobb och inte gjort några fel?
    Det är ju chefen som gjort fel och därmed är det dit DU går i första hand! Då kan du också, innan du rör upp himle och jord, få de korrekta fakta i ärendet som gäller och sen ta ställning....

Jag vet redan all fakta och det är chefen som anställd vederbörande utan legitimation eller ens fullförd programmgång. Dock har jag inte ritigt kommit fram till om jag ska anmäla eller inte.
  • jessamy

Hej.

Jag vet inte alla regler och lagar för detta men vet att när vi läste sista terminen skrev vi c uppsats (vet att detta är ändrat nu) och att då fick vi jobba som sjuksköterska på dispans eftersom vi bara hade uppsatsen kvar.

Vet även en kille som jag jobbade ihop med i nästan 2 år innan han blev klar med sin uppsats. Men är några år sen jag blev klar.    

• Ebba Caroline
    jessamy skrev 2012-03-14 14:13:02 följande:
    Hej.

Jag vet inte alla regler och lagar för detta men vet att när vi läste sista terminen skrev vi c uppsats (vet att detta är ändrat nu) och att då fick vi jobba som sjuksköterska på dispans eftersom vi bara hade uppsatsen kvar.

Vet även en kille som jag jobbade ihop med i nästan 2 år innan han blev klar med sin uppsats. Men är några år sen jag blev klar.    
    Fast då har du ju inte samma ansvar som en med legitimation har. Det vet jag är ok. Men i detta fallet är det inte så utan vederbörande jobbar som vilke legitimerad person som helst fast utan legitiamtion. Dagtid, kvällar, helger och nätter och ibland som ensma ssk.

Jobbar man på dispans så är det bara dagtid och med en typ "handledare" som har ansvaret. (Gör det själv ibland nu under sista terminen) 
Svar på tråden Jobba utan legitimation