Syster förstörde vår bil
sötäpplet skrev 2012-03-13 20:22:20 följande:
För mig är det enkelt. Lämna in bilen på verkstad, använd försäkringen så att det bara kostar 3000 och låt din syster betala av 500 kr i månaden i 6 månader. Skriv gett skuldkvitto bara så att alla är överens.Tips till framtiden är att inte låna ut bilen till henne igen, med hänvisning till hur det gick nu. Hon kommer säkert bli sur (hon påminner lite om min syrra, och hon skulle definitivt bli sur!) men ni slipper krångel om det skulle ske en olycka.
Var med om en liknande grej för några år sen. Vi var ett stort gäng som skulle iväg på lajv en vecka, och hade lånat släp av en i gruppens pappa. Det här var ett rätt gammalt och risigt släp, men vi hade fått låna det flera gånger gratis. När vi kom fram och skulle rulla undan släpet en bit upptäckte vi att hjulaxeln var knäckt. Har ingen aning av var eller när det hände, men det blev ju knepigt. Dels var vi några timmars bilresa hemifrån med jättemycket grejer utan släp, samt att pappan såklart blev jättesur (de skulle bl a använda släpet ett par veckor senare när ett annat barn i familjen skulle flytta). Vi var främst studenter, både på högskola och gymnasiet, så ingen hade så mycket pengar. Men jag har för mig att vi i alla fall försökte skramla, samt tog en del av föreningspengarna, eftersom vi trotts allt fått låna släpet gratis.