• Anonym (Bilproblem)

Syster förstörde vår bil

Jag är nu så otroligt irriterad. Min syster lånade min bil förra veckan, när hon skulle parkera den i garaget så stöter hon i kanten med ena sidan, men istället för att stanna och backa ut så fortsätter hon att köra. Resultatet blir att det är stora repor i lacken över hela den bakre sidan. 

Vi väntar vårt fjärde barn och tänkte samma dag lägga ut bilen till försäljning för att köpa en större. Men som bilen ser ut nu så kan vi inte sälja den eftersom det skulle ge iaf 10000 mindre än vad vi skulle kunna få. Syster var ledsen när hon nyss förstört bilen och lovade att betala, men nu de senaste dagarna har hon yppat till vår mamma att hon helst inte vill att vi lämnar in bilen eftersom det skulle bli mycket kostsamt.

Lösningen som hon ser det är att en av hennes bekanta skall göra det svart. Hon menar att hon varit arbetslös så länge att hon har ont om pengar. Vår mamma försöker medla och frågar om inte jag och maken kan låna pengar av henne så länge och köpa en bil och sälja vår senare. Detta är jag inte så sugen på eftersom jag inte vill köpa något innan jag vet hur mycket pengar vi får ut för vår nuvarande bil.

Jag börjar nu bli frustrerad. Flera av bilarna som vi sett ut har blivit sålda och vi närmar oss datumet för bf, vi måste snart få bilen såld. I morgon ska jag åka och begära offerter från företag och hoppas att det inte blir allt för dyrt, men hur jag än gör så kommer jag nog att ha en sur syster ändå, hon har alltid varit en dramaqueen och kan inte förstå hur allt tråkigt kan drabba henne? Jag då? Det är ju jag som har en trasig bil  

• Svar på tråden Syster förstörde vår bil
  • skogstomte

Tycker ni är snälla nog om ni tar det på försäkringen det kommer ju att ge er högre försäkringspremier framöver, man brukar ju få rabatt på antal skadefria år. Om din syster skulle vara schyst så ska hon ju betala utan att ni behöver använda försäkringen dvs fullt pris som troligen är mycket mer än 3000kr. Att ni använder försäkringen är alltså en komprimiss tycker jag. Det var faktiskt hon som var mer än lovligt klantig.

Hoppas ni löser det. 

• Svedski
    sötäpplet skrev 2012-03-13 20:22:20 följande:
    För mig är det enkelt. Lämna in bilen på verkstad, använd försäkringen så att det bara kostar 3000 och låt din syster betala av 500 kr i månaden i 6 månader. Skriv gett skuldkvitto bara så att alla är överens.
    Bra idé!

Tips till framtiden är att inte låna ut bilen till henne igen, med hänvisning till hur det gick nu. Hon kommer säkert bli sur (hon påminner lite om min syrra, och hon skulle definitivt bli sur!) men ni slipper krångel om det skulle ske en olycka.

Var med om en liknande grej för några år sen. Vi var ett stort gäng som skulle iväg på lajv en vecka, och hade lånat släp av en i gruppens pappa. Det här var ett rätt gammalt och risigt släp, men vi hade fått låna det flera gånger gratis. När vi kom fram och skulle rulla undan släpet en bit upptäckte vi att hjulaxeln var knäckt. Har ingen aning av var eller när det hände, men det blev ju knepigt. Dels var vi några timmars bilresa hemifrån med jättemycket grejer utan släp, samt att pappan såklart blev jättesur (de skulle bl a använda släpet ett par veckor senare när ett annat barn i familjen skulle flytta). Vi var främst studenter, både på högskola och gymnasiet, så ingen hade så mycket pengar. Men jag har för mig att vi i alla fall försökte skramla, samt tog en del av föreningspengarna, eftersom vi trotts allt fått låna släpet gratis.
  • Tow2Mater
    skogstomte skrev 2012-03-13 20:40:38 följande:
    Tycker ni är snälla nog om ni tar det på försäkringen det kommer ju att ge er högre försäkringspremier framöver, man brukar ju få rabatt på antal skadefria år. Om din syster skulle vara schyst så ska hon ju betala utan att ni behöver använda försäkringen dvs fullt pris som troligen är mycket mer än 3000kr. Att ni använder försäkringen är alltså en komprimiss tycker jag. Det var faktiskt hon som var mer än lovligt klantig.
    Låter som en utmarkt kompromiss. Att låna ut en bil man planerar sälja nästa dag är också ganska urbota dumt och klantigt i sig.
  • Anonym

Skrämmande hur så många kan förorda svartarbete som lösning. Vill ni ha in pengar till era socialbidrag eller inte?

• Ebba Caroline
    Anonym skrev 2012-03-13 20:52:53 följande:
    Skrämmande hur så många kan förorda svartarbete som lösning. Vill ni ha in pengar till era socialbidrag eller inte?

Va???
  • Anonym

"Ni vill ha bilen fixad och sälja den. Spelar det då någon roll HUR den fixas?."

''- om hon väljer att anlita någon svart så är det hennes sak så länge jobbet utförs rätt och resultatet blir bra. "

"Resultatet blev bucklig framskärm, repor mm och det fixades för under 3000 kr utan kvitto."

• Essien
    Anonym skrev 2012-03-13 21:00:04 följande:
    "Ni vill ha bilen fixad och sälja den. Spelar det då någon roll HUR den fixas?."

''- om hon väljer att anlita någon svart så är det hennes sak så länge jobbet utförs rätt och resultatet blir bra. "

"Resultatet blev bucklig framskärm, repor mm och det fixades för under 3000 kr utan kvitto."

Dessutom, vad är det som säger att klantsyrrans kontakt gör ett bra jobb? Han kanske gör ett slarvjobb och då måste det ändå göras om sen och då lär syrran VERKLIGEN vägra eftersom hon redan fått repan "fixad". Jag skulle inte köpa bil till det pris säljaren satt om jag hittar kasst överlackade repor....
  • Dripknot

Har TS syster körkort?

Bara en undring...

Det krävs inte mycket av en kille för att bli pappa, men det krävs en riktig man för att vara en far.
  • Ebba Caroline
    Dripknot skrev 2012-03-13 21:38:05 följande:
    Har TS syster körkort?

Bara en undring...
    Tror knappast ts lånat ut bilen annars...
  • Anonym (gnm)

Klart att syster får hosta upp de där 3 000. Ni ska inte behöva lida skada. Din mamma kan väl hellre låna systern 3 000 som hon ger till er?

• Anonym
    Anonym (gnm) skrev 2012-03-13 21:53:33 följande:
    Klart att syster får hosta upp de där 3 000. Ni ska inte behöva lida skada. Din mamma kan väl hellre låna systern 3 000 som hon ger till er?

ja, om mamman nu gärna lånar ut pengar till en hel bil så kan hon väl låna syrran 3000???
  • Anonym (:))

Kör o krocka bilen ordentligt istället så du kan plocka ut en ny på försäkringen.

• Ebba Caroline
    Anonym (:)) skrev 2012-03-13 22:28:20 följande:
    Kör o krocka bilen ordentligt istället så du kan plocka ut en ny på försäkringen.

Rikigt så fungerar det inte med bilar...Det är ingen mobiltelefon där hon får en ny på försäkringen.
  • Mamma Jennica
    Anonym skrev 2012-03-13 22:06:17 följande:
    ja, om mamman nu gärna lånar ut pengar till en hel bil så kan hon väl låna syrran 3000???
    Mamma till Jonathan, Isak och Jakob
  • Anonym
    Ebba Caroline skrev 2012-03-13 22:30:35 följande:
    Rikigt så fungerar det inte med bilar...Det är ingen mobiltelefon där hon får en ny på försäkringen.
    Nej, det fungerar inte riktigt så med skattesystemet heller, om alla ordnar sina problem svart så kommer inte inte in några pengar till stadskassan heller.
  • Grande Rock
    skogstomte skrev 2012-03-13 20:40:38 följande:

Hoppas ni löser det. 
    Finns verkligen "skadefria år" fortfarande? tycker jag har inte sett det på bra länge
  • Anonym (Bilproblem)

Tack för tipsen.

Jo syster har körkort, och har haft det i fem år. Jag trodde aldrig att hon skulle lyckas förstöra bilen på en liten tur till affären.

Men jag ska besöka en lackerare i morgon och höra vad det kan komma att kosta, om det verkligen lönar sig att förstöra premien. Syrran får helt enkelt gilla läget.

• Essien
    Anonym (Bilproblem) skrev 2012-03-14 20:35:40 följande:
    Tack för tipsen.

Jo syster har körkort, och har haft det i fem år. Jag trodde aldrig att hon skulle lyckas förstöra bilen på en liten tur till affären.

Men jag ska besöka en lackerare i morgon och höra vad det kan komma att kosta, om det verkligen lönar sig att förstöra premien. Syrran får helt enkelt gilla läget.

Helt rätt, stå på dig!
  • Anonym

Svartjobb = inga garantier. Dålig idé!

• AA2012

Tråkigt det som har hänt men när man lånar ut sin bil till någon är det bra att endast låna ut den till de personer som har råd att reparera om det skulle bli skador på bilen, hoppas att allt löser sej utan allt för mycket problem!

Svar på tråden Syster förstörde vår bil