• Anonym (blåbär)

"framkalla" ägglossning?

Finns det något som kan hjälpa en ägglossning på traven? Att chansen ökar för äl eller liknande?

• Svar på tråden "framkalla" ägglossning?
  • Anonym (blåbär)

Been there, det är ju jättekonstigt att det inte blir rekommenderat oftare om det är bra.. men läste att man inte ska ta det om man är gravid..måste ju betyda att man äter det från mens till äl? sedan pausa?

• Anonym (blåbär)

Krokuss, d-vitamin?

• Anonym (been there)

Ja, jag brukar göra precis så, eller jag börjar äta på mensens första dag tills ÄL, eller någon dag till (om man blivit gravid så fäster ju inte ägget förrän ett par dagar efteråt). Jo förresten, jag har aldrig haft så tydlig ÄL som nu heller, nu har jag både flytningar (sorry för äckelinfo) ÄL-smärta och temp höjning, precis som man ska. Förut märkte jag nada vid ÄL...
    Jag har läst om många som råkat äta det medan de varit gravida och de har inte fått biverkningar och inget har hänt. Varför den rekommendationen finns tror jag är som med de flesta naturpreparat; de har helt enkelt inte genomgått några vetenskapliga tester på gravida än så därför tar man det säkra före det osäkra :)

• Anonym (blåbär)

Been there, jag kommer aldrig någonsin ta en Cerazettetablett igen! Minns att jag sa till min mb att jag ville ha så hormonfritt som möjligt, men helsikes vad det har krånglat för mig nu. Kanske man ska ge munkpeppar (eller rosenrot) ett försök. Men det lär ju bli när mensen kommer igen. Dag 61 på menscykeln idag..

• Anonym (blåbär)

Mb? Suck. Bm menade jag..

• Anonym (been there)

Rosenrot funkade nada för mig, men du kanske har bättre tur :)

Jag var på cykeldag typ 50 - någonting då jag började med Munkpeppar och efter ca 13 dagar fick jag ÄL, så du skulle nog kunna börja med dem då du vill.

Har läst om flera som verkar få någon form av hormonrubbningar efter att ha tagit just cerazette, så man blir ju litet fundersam om de är så "ofarliga" trots att de är ett minipiller. Jag tycker också det är litet konstigt att man ej varnas för riskerna med dom då uppenbarligen många upplever att de fått hormonrubbningar och trassliga ÄL-cykler av dom. En misstanke jag har är att det helt enkelt inte finns så väldans många typer av minipiller och ppiller så de måste ta det som finns. (de blev ju förbjudna att skriva ut några sorter för en massa år sedan sedan flera unga friska tjejer fick blodproppar och dog av dom, de kan ju inte heller ha varit så jättetestade...)

Jag fick inte heller komma på besiktning utan fick bara ställa mig i någon form av kö som vårt landsting har. Det var kanske två-tre år sedan och trots en del påtryckningar så blir jag inte kallad till minsta undersökning. Tydligen så sparas det så enormt mycket här (i Västerbotten) att läkarna drar sig för att börja utreda barnlösa för hittar de då ett fel så "måste" de ta tag i det och det har de inte råd med :(

Men, som sagt, nu sedan nov/december är jag som en klocka igen med fungerande ÄL så nu skiner solen igen Solig

Hoppas du får bukt med dina busiga hormoner med!

• Gryntroll

Kolla upp dig är nog det bästa!

Men jag testade ProgesterAll kräm, den hjälper att stabilisera cykeln och kan hjälpa att stimulera ägglossning. Jag använde den den månaden jag blev gravid nu andra gången, läste då en del trådar om just den krmen och det verkar som om många har blivit hjälpta.

• Anonym (blåbär)

Saken är det att för att jag ska bli kollad, så vill KK promt att sambon ska lämna spermatest.. något som vi tycker är helt oväsentligt eftersom det är MIN menscykel som krånglar. Jag vet dock att jag kan få barn. Beviset sitter i soffan och tittar på barn-tv.

• delih
    Anonym (blåbär) skrev 2012-03-16 11:11:57 följande:
    Saken är det att för att jag ska bli kollad, så vill KK promt att sambon ska lämna spermatest.. något som vi tycker är helt oväsentligt eftersom det är MIN menscykel som krånglar. Jag vet dock att jag kan få barn. Beviset sitter i soffan och tittar på barn-tv.
    Fast, det är ju bara att lämna in ett test. Det är ju en liten bagatell om man så gärna vill ha barn :) Dessutom går det snabbare att utreda en mans fertilitet än en kvinna, eftersom vi kan ha en rad olika problem.

Hoppas det löser sig för er till det bästa :)
  • Anonym (vettigt)
    Anonym (blåbär) skrev 2012-03-16 11:11:57 följande:
    Det är helt klart vettigast att utreda mannen först, då detta går väldigt snabbt och enkelt. Är felet hos honom kommer ni få veta det snabbt och få hjälp. Din ägglossning kan mycket väl vara anledningen men om han inte har några/dåliga spermier spelar det ingen roll hur mycket man än söker fel hos dig. 

Det är knappast tidskrävande för honom/er att lämna ett prov. 
  • Anonym (blåbär)

Jag förstår er.. men som sagt, det är inte honom som vi vill undersöka nu. Utan det är dels min menscykel som vi vill få bukt med.

• Krokuss

Japp, brist på d-vitamin kan vara fertilitetsnedsättande. D-vitamin är ett superhett forskningsområde och är viktigare än man tidigare trott. Jag rekommenderar att prova, helt klart!

• Anonym (been there)

Hej igen!

Ville bara dela med mig av mina nyheter att vi har plussat :D

Jag vet inte om jag enbart kan tacka Munkpepparen men min magkänsla säger att jag inte hade varit gravid om det inte vore för dom :) Trodde ju där ett tag att jag blivit infertil på grund av att mina cykler var så rackarns låååånga och oregelbundna...

Lycka till alla andra, håller tummar och tår för er!

• Dimitra
    Anonym (blåbär) skrev 2012-03-14 21:00:02 följande:
    Jag vet att jag hade äl i oktober, för då testade jag med äl-tester.
    Om det är så att du har PCO kan du inte lita på ÄL-testerna då falska positiva är vanligt
    The Dimitra universe.
Svar på tråden "framkalla" ägglossning?